Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe is het om in een multicultureel pleeg- of adoptiegezin op te groeien? Jongeren van 15-20 jaar met een niet-westerse achtergrond vertellen erover. Met kleurenfoto's. Vanaf ca. 15 jaar.Mariëlle ZeeHoe is het om in een multicultureel pleeg- of adoptiegezin op te groeien? Hoe ervaren zij hun gekleurde identiteit? Hebben zij te maken met positieve of negatieve discriminatie en hoe is de band met hun adoptie- of pleegouders? Zestien jongeren in de leeftijd van 15-20 jaar met verschillende niet-westerse culturele achtergronden beantwoorden deze vragen, delen hun ervaringen en geven tips. Iedere jongere heeft zijn eigen hoofdstuk waarin zijn verhaal aangevuld wordt met een kleurenfoto van de jongere en zijn gezin in de huiskamer, een portretfoto en een bladzijde met informatie over leeftijd, opleiding en hobby?s. Quotes van de jongeren staan apart op blauwe pagina?s of worden in de tekst blauw uitgelicht. Het boek eindigt met een hoofdstuk over multicultureel opvoeden vanuit het perspectief van wetenschap en praktijk, een 'verder lezen-lijst' en een overzicht van organisaties die zich bezig houden met adoptie en pleegzorg. Interessant boek dat een mooi inkijkje geeft in de belevingswereld van jongeren die opgroeien met verschillende culturen. Ook geschikt voor jongeren vanaf ca. 15 jaar.© NBD Biblion
Pleegzorg --- Adoptiekinderen --- Multiculturele opvoeding --- Adoptiekind --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- pleegzorg --- adoptie --- culturele diversiteit --- gezinsleven
Choose an application
Dit handboek vormt een heldere leidraad voor het geprotocolleerde behandelprogramma 'Nieuwe ouder-kindrelaties'. Het programma richt zich op het veilig maken van de relatie. Het doel ervan is de pleeg- of adoptieouder te helpen om betekenis te geven aan het gedrag van het kind. Vermijdende relatiepatronen en gedesorganiseerde gedragskenmerken worden herkenbaar en bespreekbaar gemaakt.Dit programma is aanvankelijk geïntroduceerd en onderzocht als Pleegouder-Pleegkind Interventie (PPI). De Pleegouder-Pleegkind Interventie is inmiddels erkend door het NJI Databank Effectieve Jeugdinterventies als theoretisch goed onderbouwd. Er bestaat wetenschappelijke evidence voor de werkzaamheid van pleegzorgplaatsingen van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar.In zeven sessies die in een logische volgorde zijn opgebouwd vindt u achtergronden bij en begeleidend materiaal voor het doorlopen van alle sessies. U bespreekt telkens met ouders wat zij dienen te doen, lezen en/of invullen. Het bijbehorende werkboek, Werkboek preventieve interventie voor pleeg- en adoptieouders bij jonge kinderen met een problematische gehechtheid, helpt hierbij.De interventie is goed bruikbaar in elke nieuw te ontwikkelen relatie tussen een verzorger en een kind (bijv. in een nieuw samengesteld gezin).
Developmental psychology --- Psychiatry --- kindermishandeling --- asielzoekers --- kinderen --- stress --- gedragsstoornissen --- ontwikkelingspsychologie --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- seksueel misbruik --- psychotrauma's --- Adoptie --- Pleegouders --- Adoptiekinderen --- Pleegkinderen --- Gehechtheid --- Gehechtheidsrelatie --- Relatie ouder - kind --- Omgangsvormen --- Relaties --- Gedrag --- Pleegouder --- Adoptiekind --- Pleegkind --- Hechting (psychologie) --- Omgangsvorm --- Relatie
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|