Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken : in het eerste hoofdstuk worden kort de ontwikkelingen in het onderwijs beschreven sinds het begin van de 20e eeuw, in relatie tot de veranderende eisen die daarmee aan schoolgebouwen worden gesteld. Daarna wordt ingezoomd op de periodes 1950 - 1990 en 1990 - 2008 en op de gevolgen van de democratisering van het onderwijs. Het laatste hoofdstuk gaat over de Brede School. Na elk hoofdstuk worden voorbeelden van scholen besproken uit de tekst : elke school krijgt vier pagina's met tekst, foto's en tekeningen. In totaal worden veertig scholen, verspreid over het hele land, besproken, zowel lagere als middelbare scholen en beroepsopleidingen.
727 --- 727.1 --- 72.036 --- 72.037 --- Nederland --- schoolgebouwen --- 371 --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 727.1 Schoolarchitectuur. Scholenbouw. Schoolgebouwen --- Schoolarchitectuur. Scholenbouw. Schoolgebouwen --- Gebouwen voor opleidingsdoeleinden --- Scholen (architectuur) --- Schoolgebouwen --- Onderwijsarchitectuur --- Onderwijsgebouwen --- Twintigste eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- Eenentwintigste eeuw (architectuur) --- 21ste eeuw (architectuur) --- schoolgebouwen, schoolarchitectuur --- Public buildings --- Architecture --- architecture [discipline] --- schools [buildings] --- architectuur --- Netherlands --- schoolhouses
Choose an application
In 2009 werd voor het eerst met objectieve cijfers aangetoond wat al enkele jaren werd vermoed: er dreigt een capaciteitsprobleem in het onderwijs. De natuurlijke bevolkingsgroei en de migratie van jonge gezinnen naar de stad hebben ervoor gezorgd dat de vraag naar onderwijs op enkele jaren tijd exponentieel toenam. Om het capaciteitsvraagstuk zo geïntegreerd mogelijk aan te pakken, heeft de stad de noodzaak tot uitbreiding van haar scholenpatrimonium aangegrepen om de scholen die ze in haar bezit heeft, te opwaarderen, te herstructureren en te clusteren. De stad wil haar scholen onderbrengen in duurzame onderwijscampussen die een hedendaagse pedagogische visie kunnen ondersteunen. Om de potenties van onderwijscampussen in de stedelijke, Antwerpse context nader te onderzoeken hebben Stad Antwerpen en Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs een samenwerkingsverband met de architectuuropleiding van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen opgezet. Sinds 2008 staat binnen deze samenwerking het onderzoek naar de implementatie van het campusmodel in de stad centraal.'School in de stad, stad in de school' is gegroeid uit dit onderzoek. Het boek is een sensibiliserend instrument geworden voor diverse actoren betrokken bij scholenbouw. Het kaart nieuwe denkpistes en opgaven aan en wil opdrachtgevende instanties, architecten en studenten inspireren.
schools [buildings] --- Teaching --- Sociology of education --- Public buildings --- schoolgebouwen --- Antwerp --- School buildings --- Scholen --- renovatie --- 740 Schoolinfrastructuur --- Vlaanderen --- Antwerpen --- 727.1 --- Scholen ; architectuur --- Scholen ; inrichting --- Scholen ; renovatie --- Onderwijsarchitectuur --- Onderwijsgebouwen --- Scholen (architectuur) --- Schoolgebouwen --- renovatie. --- School buildings. --- Renovatie. --- architecture [discipline] --- Belgium --- Antwerp (Belgium) --- Design and plans --- Case studies --- Urban schools
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|