Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Dissertation
L'intégration des enfants allochtones dans l'enseignement flamand - en particulier dans les cours de français
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie bestudeert de verschillende aspecten van de integratie van migrantenkinderen in het Vlaamse onderwijs. Extra aandacht gaat uit naar intercultureel onderwijs, dat wordt getoetst aan de hand van observaties in Franse lessen. Middelen of methode: Er zijn vooral Nederlandse en Vlaamse bronnen geraadpleegd over de migrantenproblematiek. Voor het taalkundige aspect raadpleegden we Hagège, Appel, Vermeer, Klatter-Folmer en Edwards. De gegevens van een enquête en observaties zijn de basis voor het praktische gedeelte. Resultaten: Intercultureel lesgeven is een absolute must, zowel voor autochtone als allochtone leerlingen. Het bevordert de integratie en brengt de kinderen ongetwijfeld een groter intercultureel bewustzijn bij. Franse taallessen lenen zich perfect tot intercultureel lesgeven. Op het klasniveau kan dus al heel wat vooruitgang worden geboekt. De overheid moet zich echter blijven inzetten om de structurele problemen aan te pakken en zo de vicieuze cirkel te doorbreken.


Book
Segregatie in het basisonderwijs : geen zwart-wit verhaal
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044128949 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden de resultaten gepresenteerd van een grootschalig onderzoek naar segregatie in het basisonderwijs in drie Vlaamse steden. Een primeur, want eerder onderzoek hiernaar is schaars. Segregatie wordt niet alleen beschreven en gemeten, maar ook onderzocht naar zijn oorzaken en gevolgen.De resultaten worden bovendien op een aangenaam leesbare manier voorgesteld aan de lezer. Naast deze wetenschappelijke bevindingen wordt dit boek verrijkt met reflecties van practici, beleidsmakers en andere wetenschappers in het onderwijsveld. Kortom, dit boek geeft gefundeerde én genuanceerde antwoorden op vele vragen met betrekking tot segregatie in het onderwijs.


Book
Eén hand kan niet klapt en andere verhalen uit de zwarte klas
Author:
ISBN: 9027497206 9789027497208 Year: 2004 Publisher: Utrecht Het Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Persoonlijke ervaringen van een docent Nederlands op enkele Amsterdamse scholen met veel allochtone leerlingen.


Book
Scholen zonder oogst? : profileren in de basisschool
Author:
ISBN: 9789044120745 9044120743 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)


Book
Moedertaalonderwijs bij allochtonen : geïntegreerd onderwijs in de eigen taal en cultuur
Author:
ISBN: 9033442795 9789033442797 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.

Keywords

Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium


Book
In dialoog : positieve, grensverleggende interactie in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789461170255 9461170254 9782509037817 9461170572 Year: 2020 Publisher: Brussel Brussel VUBPRESS Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van veldonderzoek waarbij gedurende vier opeenvolgende schooljaren zowel individuele als klasgesprekken werden gevoerd met leerlingen van het basis- en secundair onderwijs van Scholengroep Brussel, wordt in dit boek een overzicht geboden van de bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren. Montasser Alde'emeh hield openhartige gesprekken met leerlingen, van het eerste leerjaar lager onderwijs tot het laatste jaar secundair onderwijs, over identiteit, persoonlijke bekommernissen, culturele verschillen, racisme, gender, religieuze denkbeelden en geopolitieke problematieken, waarbij hij hen voortdurend aanzette tot kritische zelfreflectie. Deze gevoelige thema's werden door hem geordend en geanalyseerd volgens vier grote assen: identiteit, socio-economische achtergrond, religieuze en culturele aanhorigheid, en geopolitieke betrokkenheid.Werner de Saeger voorzag de thema's van een theoretisch/academische omkadering rond het herkennen van veelvoorkomende denkfouten, het belang van mensenrechtenonderwijs en de noodzaak om in een pluralistische samenleving religieuze tradities te contextualiseren en cultureel te benaderen. Deze kaders lopen duidelijk zichtbaar als een tweede laag doorheen het werk, waardoor het op twee manieren kan worden gelezen.Dit boek wil concrete pedagogische en didactische handvaten aanreiken aan directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en leerkrachten om via grensverleggende en interactieve gesprekken positief in te spelen op de groeiende diversiteit van de leerlingenpopulatie in Brussel, de Vlaamse rand en de Vlaamse centrumsteden. https://www.aspeditions.be/nl-be/book/in-dialoog/17973.htm

Keywords

PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- identiteit --- multiculturele samenleving --- Didactics --- DIversiteit --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of religion --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Diversiteit --- 742 Scholieren en studenten --- Intercultureel onderwijs --- Sociology of education --- Research on teaching --- Didactics of social education --- concentratiescholen --- interactief onderwijs --- maatschappelijke vorming --- leerlingenparticipatie --- waardenonderwijs --- klassengesprekken --- kritisch denken --- allochtone jongeren --- argumenteren --- evaluatie (onderwijs) --- discussiemethoden --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- Onderwijs --- Mensenrechten --- Didactiek --- Identiteit --- Vrouwenrechten --- Godsdienst --- Democratisch onderwijs --- Gender --- Racisme --- Geopolitiek --- radicalisering --- basis- en secundair onderwijs --- bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren --- culturele verschillen --- racisme --- gender --- religieuze denkbeelden --- geopolitieke problematieken --- kritische zelfreflectie --- socio-economische achtergrond --- religieuze en culturele aanhorigheid --- geopolitieke betrokkenheid --- denkfouten --- mensenrechtenonderwijs --- pluralistische samenleving --- religieuze tradities --- pedagogie --- didactiek --- diversiteit van de leerlingenpopulatie

Listing 1 - 6 of 6
Sort by