Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zelfgestuurd leren in het hoger onderwijs - Survivalkit voor de eerste maanden wil studenten uit het eerste jaar van het hoger onderwijs ondersteunen bij het verwerven of verder ontwikkelen van de vaardigheden van zelfgestuurd leren. De survivalkit is opgebouwd uit vijf modules, waarin de kernprocessen uit de drie fasen van zelf gestuurd leren in logische volgorde aan bod komen. Elke module bestaat uit theorie en oefeningen. Het duurt ongeveer een uur om een module af te werken en het is de bedoeling dat een student de eerste vier modules gespreid over één semester (12 weken) doorloopt. De vijfde module gaat over zelfreflectie na de examens. De survivalkit is ontwikkeld voor zelfstandige verwerking door een individuele student, maar kan ook door studiebegeleiders gebruikt worden ter ondersteuning van individuele of groepsgewijze studiebegeleiding.
Onderwijskunde --- Studiemethode. --- Didactics of higher education. --- HO (hoger onderwijs). --- Study methods. --- leren leren. --- studiemethoden. --- zelfgestuurd onderwijs. --- leren leren --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- Didactics of higher education --- zelfgestuurd onderwijs --- Study methods --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Academic collection --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- 489.52 --- zelfsturend leren --- Leren leren. --- 378 --- 371.21 --- Differentiatie --- Hoger onderwijs --- Zelfstudie --- Onderwijs --- Studiemethoden --- Onderwijsvernieuwing --- Zelfgestuurd onderwijs --- Leren leren --- 489.52 ) Studiebegeleiding --- studietechnieken --- zelfreflectie --- zelfstudie --- 489.5 --- Studietechnieken --- Zelfgestuurd leren --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
1. drijfveren voor vernieuwingsdrift 2. Werkvormen te kust en te keur 3. De schoonheid van eenvoud 4. Wie draait aan de knoppen? 5. Van besturen naar zelfsturing 6. Verplatting van de organisatie 7. Zelfsturende studententeams 8. Strategiescenario's 9. Draagvlak of hellend vlak? 10. Metaforen
zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- onderwijsstructuur --- Didactic strategies --- onderwijsorganisatie --- School management --- Teaching --- Hoger onderwijs ; didactiek --- #PBIB:1999.2 --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- onderwijsontwikkelingen --- zelfgestuurd onderwijs --- 451.2 --- 489 --- Doceren --- Onderwijsvernieuwing --- Projectonderwijs --- Zelfstandig leren --- doceren --- onderwijs --- zelfsturend leren --- schoolbeleid --- onderwijsstructuren --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- projectonderwijs --- zelfstandig leren --- Differentiatie --- Hoger onderwijs --- Zelfgestuurd onderwijs --- onderwijs, holt --- onderwijs, organisatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- organisaties, verandering --- teamwork --- 371.31 --- Onderwijsvormen : zelfgestuurd onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Hoger onderwijs; algemeen --- 371.21 --- 371.2 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing. --- hoger onderwijs. --- didactiek. --- onderwijsbeleid. --- Hoger onderwijs. --- Didactiek. --- Onderwijsbeleid. --- Higher education --- 370.02
Choose an application
Kansen en bedreigingen voor organisaties dienen zich in een steeds hoger tempo aan. Een noodzakelijke voorwaarde om onder deze toenemende druk optimaal te blijven presteren is een andere inhoud geven aan leren.De methode van Zelfsturend leren sluit aan bij deze voorwaarden. Bij zelfsturend leren geven leidinggevenden en medewerkers zelf actief sturing aan het leerproces. Op basis van directe ervaring en betekenisverlening, formuleren en concretiseren zij persoonlijke en gemeenschappelijke leerdoelen. Zelfsturend leren is effectief en inspirerend omdat het direct ingaat op leervragen en ontwikkelbehoeften van werknemers van hoog tot laag in de organisatie. (Bron: covertekst)
Personnel management --- bedrijfsopleidingen --- zelfstudie --- zelfgestuurd onderwijs --- Zelfstudie --- Onderwijs --- Probleemgestuurd leren --- Studiemethode --- Organisatieleer --- Ervaringsleren --- Zelfsturend team --- #SBIB:316.334.2A86 --- #SBIB:316.334.2A500 --- #SBIB:35H300 --- #SBIB:003.IO --- #PBIB:2000.4 --- organisatiepsychologie --- Bijzondere arbeidsproblemen: arbeidsvorming, kredieturen, beroepsopleiding --- Organisatiesociologie: algemeen --- Organisatieleer: algemene werken --- 65.013 --- 371.21 --- Bedrijfsopleidingen
Choose an application
Dit boek is bedoeld voor docenten, studenten, stagecoördinatoren, opleidingsfunctionarissen, leden van beroepenveldcommissies en voor al diegenen die naar nieuwe wegen zoeken om de gemotiveerde studenten van vandaag op een dynamische toekomst voor te bereiden.
Differentiatie --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Probleemgestuurd leren. --- Hoger onderwijs. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- zelfstudie --- pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- projectonderwijs --- Didactics of higher education --- zelfgestuurd onderwijs --- higher education --- Didactic strategies --- didactiek --- Differentiatie ; hoger onderwijs --- Hoger onderwijs ; didactiek --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs --- 378.147.2 --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- 371.395 --- 454.21 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd onderwijs --- Projectonderwijs --- Zelfstandig leren --- Zelfstudie --- hoger onderwijs : zelfstandig werken (ler) --- Stage --- onderwijs, holt --- onderwijs, organisatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- onderwijzend personeel --- school- en onderwijsproblematiek --- studentenproblematiek --- 489.59 --- Studentgericht onderwijs --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Pedagogie --- Studenten --- Zelfstudie: hoger onderwijs --- differentiatie: hoger onderwijs --- 378.147.2 Monitoraat. Leren studeren hoger onderwijs. Studiebegeleiding. Studievaardigheidstraining --- Monitoraat. Leren studeren hoger onderwijs. Studiebegeleiding. Studievaardigheidstraining --- 371.3 --- 371.21 --- 378 --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Onderwijs --- Studiemethoden --- Onderwijsvernieuwing --- Projectwerking --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deel 1 : Welkom in het open leercentrum : een kennismaking Deel 2 : Aan de slag met open leren : voorbeelden van goede praktijk Deel 3 : Architectuur van open leren Deel 4 : De klas, de school en het beleid
Didactiek. --- Openleercentra. --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- schoolbeleid --- zelfgestuurd onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- 371.31 --- begeleid zelfstandig leren --- open-leermateriaal --- 454.2 --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- open leercentra --- 371.212 --- 371.3 --- 454.21 --- 454.23 --- 484 --- Begeleid zelfstandig leren --- Contractwerk --- Hoekenwerk --- Lager onderwijs --- Leeromgeving --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Lerarenopleiding --- Open leercentra --- Secundair onderwijs --- leercentrum --- leeromgeving --- lerarenopleidingen --- onderwijsleermiddelen --- onderwijsorganisatie --- onderwijsvernieuwing --- openleercentrum --- secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Open school --- Studiebegeleiding --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- 484.21 --- open leercentrum --- zelfstandig leren (ler) --- Leerprocessen --- Open leercentrum --- basisonderwijs --- leerkrachtenopleiding --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Didactische werkvormen --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Didactische principes --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- ICT --- Hoger onderwijs --- 454 --- 458.2 --- zelfstandig leren --- Didactic strategies. --- didactische werkvormen. --- schoolbeleid. --- zelfgestuurd onderwijs. --- #gsdbP --- Open leercentum --- Didactische werkvorm
Choose an application
Overzicht van strategieën en tactieken waarvan docenten zich kunnen bedienen bij de vormgeving van probleemgestuurd onderwijs.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- School management --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- probleemgestuurd leren --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- Onderwijsleerprocessen --- probleemgestuurd onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- didactiek --- hoger onderwijs --- 489 --- 489.4 --- blokboeken --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- zelfstudie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- onderwijsgroepen --- tutoren --- 371.39 --- Hoger onderwijs --- Leidinggeven --- Leren --- Onderwijsorganisatie --- Vaardigheden --- onderwijs, holt --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- Probleemgestuurd leren --- 371.3 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Studiemethoden --- Taakgericht onderwijs --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Didactische werkvorm --- Leerproces --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek biedt antwoord op vragen als : wat betekent het gebruik van projectonderwijs voor het leren van de student? Hoe kan zelfgestuurd leren worden bevorderd? Wie neemt welke verantwoordelijkheden op? Hoe herdefiniëren we de klassieke rolverdeling tussen student en docent? Het biedt een uitgebreide introductie over hoe men in projectonderwijs een leeromgeving creëert voor en met de studenten. Aan de hand van talrijke voorbeelden van typische situaties die zich voordoen tijdens het werken in projecten, gaan de auteurs in op de wijze waarop studenten en docenten of lectoren studerend optreden.
Projectonderwijs --- Hoger onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- projectonderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Higher education --- Flanders --- Hoger onderwijs ; didactiek --- #PBIB:2002.1 --- #PBIB:gift 2002 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Projectonderwijs --- krachtige leeromgeving --- leren --- 489.4 --- didactiek --- 454.21 --- evaluatie --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- Hoger onderwijs --- 489.5 --- leermethoden (gez) --- 371.385 --- Begeleiding --- Evaluaties --- Groepen --- Leren --- Secundair onderwijs --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 371.3 --- 371.21 --- zelfsturing --- Zelfsturend leren --- Leeromgeving --- Universitair onderwijs --- Onderwijs --- Leerprocessen --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Zelfgestuurd onderwijs --- Didactische werkvorm --- Academisch onderwijs --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit draaiboek begeleidt docenten bij het concipiëren van geschikt cursusmateriaal. In acht stappen wordt beschreven en via praktijkvoorbeelden getoond hoe traditioneel cursusmateriaal omgeturnd kan worden tot gelaagde openleerpakketten. Deze aanpak bevordert differentiatie bij de gebruiker.
Lerarenopleiding --- Zelfstudie. --- Algemeen. --- begeleidingsmethodieken --- Computer assisted instruction --- didactische processen --- zelfstudie --- didactische werkvormen --- Curriculum development --- leermiddelen --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Studeren --- begeleid zelfstandig leren --- open-leermateriaal --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfgestuurd onderwijs --- 450.8 --- Begeleid zelfstandig leren --- Differentiatie --- Feedback --- Hoger onderwijs --- Kolb, David --- Leerlingbegeleiding --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Zelfevaluatie --- Zelfstandig leren --- 454.2 --- Didactiek --- Leermiddelen --- Leerproces --- Leerpyschologie --- Onderwijsvernieuwing --- Open leerpakketten --- Open leren --- Secundair onderwijs --- 371.671 --- Cursussen --- Materialen --- Onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Open hoger onderwijs (open universiteit) --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- Studiemethode --- Opvoeding
Choose an application
Uit de inhoud: Deel 1 Zelfgestuurd leren als brede competentie: De belangstelling voor de competentie 'zelfgestuurd leren' groeit - Praktijkvoorbeelden uit de eerste graad en de tweede én derde graad van het ASO - Het begrip 'zelfgestuurd leren' - Groeien naar zelfgestuurd leren - Een ondersteunende aanpak in de school - Een ondersteunende en stimulerende aanpak vanwege actoren buiten de school. Deel 2 Een waaier praktijkvoorbeelden; Verklarende woordenlijst; Geannoteerde bibliografie en referentielijst; Bijlage: Van 'zelf werken' naar 'zelfverantwoordelijk' leren. (Bron: www.maklu.be) Waarom zou je leerlingen hun leerproces niet méér in eigen handen laten nemen? Hoe kan je hun zelfstandigheid opbouwen? Wat doe je om de competentie 'zelfgestuurd leren' te realiseren? De kennismaatschappij verlangt immers dat individuen flexibel en zelfstandig informatie verwerken, keuzes kunnen maken en hun verantwoordelijkheid opnemen. Dit Inspiratiehandboek vormt een prima kennismaking met het thema en toont in een tiental praktijkvoorbeelden hoe sommige scholen met hun leerlingen aan de competentie 'zelfgestuurd leren' werken. Studiewijzers, rolwisselend leren, andere groepsindelingen, een speciaal taken- en toetsenbeleid of reflectieactiviteiten kunnen leerlingen meer greep op hun eigen leerproces geven. Het boek beschrijft hoe school en leerkracht naar zelfgestuurd leren kunnen evolueren en inventariseert acties die zij - of schooloverstijgende instanties - kunnen ondernemen. De praktijkvoorbeelden zijn een inspiratiebron: scholen en leerkrachten kunnen de voorbeelden die hen aanspreken naar hun persoonlijke context en profiel vertalen.
Onderwijskunde --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zelfstudie. --- Studiemethode. --- Psychologische pedagogiek. --- Secondary education --- Didactic strategies --- didactische processen --- zelfstudie --- zelfgestuurd onderwijs --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A0308A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 373.5 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- didactiek --- leren --- zelfstandig leren --- 373 --- lerarenopleiding --- pedagogie --- uitgever Jacques Perquy ; leden van de werkgroep in opdracht van de Raad Secundair Onderwijs van de Vlor Wilfried Boels, Nathalie Ceulemans, Felix Claus [et al.] --- zelfgestuurd leren --- 450.8 --- secundair onderwijs --- studiemethoden --- 454.21 --- 489.4 --- Differentiatie --- Leerprocessen --- Leersituaties --- Leren leren --- Onderwijs --- Praktijk --- Zelfgestuurd leren --- Zelfstandig leren --- 474.9 --- 371.385 --- Inspiratie --- Leren --- Onderwijsorganisatie --- Zelfgestuurd onderwijs --- 454.2 --- Zelfontdekkend leren --- Zelfstandig werken --- 031987.jpg --- zelfsturend leren --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Didactiek --- 371.1 --- 371.21 --- differentiatie --- hoger onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Zelfstudie --- 484.2
Choose an application
Projectonderwijs is een vaste waarde in het hoger en universitair onderwijs, zowel om zelfsturend teamwerk te leren toepassen als om probleemoplossend te leren werken. Begeleiders van studenten moeten bij projectonderwijs echter over andere vaardigheden beschikken dan bij doceerwerkvormen.Dit handboek combineert een theoretisch kader voor projectonderwijs en voor het leren en werken in groep met een praktisch pakket van taken en vaardigheden die in projectonderwijs aan bod komen. De structuur van dit praktisch pakket is tweeledig; enerzijds de verschillende aspecten chronologisch behandeld: voorbereiden, oriënteren en plannen, taken en vaardigheden tijdens projectwerk, eindevaluatie en afronden van een project. Anderzijds maken de auteurs onderscheid tussen taak- en groepsaspecten. Zo vallen kennismaken, communiceren, feedback geven en ontvangen onder het groepsgerichte terwijl doelstellingen bepalen, taken verdelen, afspraken maken, plannen en evalueren bij taakgerichte aspecten behoren. Elk aspect wordt kort theoretisch toegelicht en de relevantie voor projectonderwijs wordt aangegeven. Daarnaast reiken de auteurs instrumenten, oefeningen en checklists aan die kunnen helpen om de verschillende aspecten voor projecten in het projectonderwijs op een goede manier te laten verlopen.
Lerarenopleiding --- Projectonderwijs --- Algemeen. --- Hoger onderwijs. --- Universitair onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- groepen --- projectonderwijs --- Didactics of higher education --- Social welfare methods --- higher education --- Didactic strategies --- didactiek --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Projectonderwijs ; hoger onderwijs --- 371.314.6 --- #PBIB:2001.4 --- Academic collection --- Apprentissage Leerproces --- Conflits (gestion) Conflicthantering --- Enseignement Onderwijs --- Groupes Groepen --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Projet (enseignement) Project (onderwijs) --- Qualités (formateurs) Eigenschappen (opleiders) --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Projectonderwijs --- hoger onderwijs --- 454.21 --- 489.4 --- teamwork --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- cases --- groepswerk --- leren --- literatuuronderzoek --- oefeningen --- presentaties --- rapporten --- sociale pedagogiek --- universitair onderwijs --- 37 --- 371.3 --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Universitair onderwijs --- leermethoden (gez) --- projectonderwijs (ler) --- 371.31 --- E100049.jpg --- Groepswerk --- Hoger onderwijs: projectonderwijs --- 371.314.6 Projectonderwijs --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Leerprocessen --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Qualités (formateurs) Eigenschappen (opleiders) --- Leerproces --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|