Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Joostens, Paul --- Leonard, Jos --- Artists --- Artistes --- Correspondence --- Correspondance --- Joostens, Paul, --- Leonard, Jos, --- Correspondence. --- briefwisseling --- Léonard, Jos --- 75 JOOSTENS, PAUL --- 839.3 "19" VAN OSTAIJEN, PAUL --- 655.262 <493-17> --- Paul Joostens 1884-1960 (°Antwerpen) Jos Leonard 1872-1957 (°Antwerpen) --- Joostens, Paul ; correspondentie ; brieven aan Jos Leonard --- Grafische vormgeving ; typografie ; Jos Leonard --- Dada --- Futurisme --- Kubisme --- Schilderkunst ; Abstract Expressionisme --- Kunst ; Antwerpen ; 1920-1930 ; literaire avant-garde --- 7.07 --- Schilderkunst--JOOSTENS, PAUL --- Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--VAN OSTAIJEN, PAUL --- Boekdesign--algemeen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- 839.3 "19" VAN OSTAIJEN, PAUL Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--VAN OSTAIJEN, PAUL --- 75 JOOSTENS, PAUL Schilderkunst--JOOSTENS, PAUL --- Belgium --- 20th century --- briefwisseling. --- Joostens, Paul. --- Léonard, Jos.
Choose an application
Dans l'ouvrage "Modernisme. L'art abstrait belge et l'Europe (1912-1930)", l'avant-garde historique belge des environs de 1920 est pour la première fois située dans une perspective européenne plus large. Non seulement des protagonistes comme Jules Schmalzigaug, Georges Vantongerloo et Marthe Donas ont directement adhéré au futurisme italien, au néo-plasticisme et au postcubisme. Mais à partir de 1920, Karel Maes, Jozef Peeters et Victor Servranckx allaient occuper une place importante dans le constructivisme européen. L'aspiration à un art communautaire ne resta pas limitée aux arts plastiques, puisqu'on en retrouve des traces dans l'architecture et les arts appliqués, ainsi que dans la littérature, la musique et les arts de la scène. La photographie belge et le cinéma ont également reflété le modernisme international. Un ouvrage qui explore la spécificité du modernisme belge.
Art, Abstract --- Art, European --- Modernism (Art) --- Art abstrait --- Art européen --- Modernisme (Art) --- Exhibitions. --- Exhibitions --- Expositions --- modernisme --- abstracte kunst --- avant-garde --- dadaïsme --- expressionisme --- constructivisme --- film --- fotografie --- architectuur --- tijdschriften --- vormgeving --- gesamtkunstwerken --- Schmalzigaug, Jules --- Vantongerloo, Georges --- Donas, Marthe --- Joostens, Paul --- 1912 - 1940 --- 20ste eeuw --- België --- Europa --- Influence européenne --- 7 <493> --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- 7 <493> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Art européen --- Belgium --- History --- 20th century --- Avant-Garde (Aesthetics) --- Europe --- tijdschrift --- 7 <493> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Influence européenne. --- abstracte, niet-figuratieve kunst --- Art, Abstract - Belgium - Exhibitions --- Art, European - 20th century - Exhibitions --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- modernisme. --- abstracte kunst. --- avant-garde. --- dadaïsme. --- expressionisme. --- constructivisme. --- film. --- architectuur. --- tijdschriften. --- vormgeving. --- gesamtkunstwerken. --- Schmalzigaug, Jules. --- Vantongerloo, Georges. --- Donas, Marthe. --- Joostens, Paul. --- 1912 - 1940. --- 20ste eeuw. --- België. --- Europa.
Choose an application
Vlaamse katholieke intellectuelen en kunstenaars maakten tussen de twee wereldoorlogen voortdurend gewag van ordeloosheid en onttovering. In een complexer wordende wereld werd het spiritueel deficit steeds groter. Om aan die spiraal te ontsnappen, riepen ze hun artistieke realisaties en esthetische theorieën uit tot remedies. Kunst werd een middel om regelmaat en eenheid te brengen in het leven. Tegelijk deed zij dienst als dé opstap naar het eeuwige raadsel. Kunst werd een kwestie van systematische beheersing en sacrale overgave, van meetzucht en mateloosheid. Rajesh Heynickx onderzoekt in Meetzucht en mateloosheid hoe tijdens het interbellum in Vlaamse katholieke kringen oude geloofswaarheden in nieuwe artistieke vormen werden omgezet. Bovendien toont hij hoe moderne romans, gebouwen en schilderijen een traditionele geloofswereld in zich meedroegen. De voorvechter van het Nieuwe Bouwen, Huib Hoste, werd in zijn vernieuwingsdrang afgeremd door zijn katholicisme. De romanvernieuwer Gerard Walschap was naast atheïst ook thomist. En de promotor van de abstracte schilderkunst Michel Seuphor leefde, zoals zijn vergeten bekering leert, in de glazen kooi van zijn katholieke opvoeding. Expressionisten die de middeleeuwer Thomas van Aquino als een goeroe vereerden, een art-deco restaurant met de naam Rerum Novarum, loopgravenkunst met mystieke ambities, erudiete priester-dichters vol van nostalgie, betonkerken: Meetzucht en mateloosheid bestrijkt de bandbreedte tussen amechtig herinneren en utopisch dromen. De religieuze geschiedenis vormt in dit boek een uitvalsbasis om de verbindingen tussen geloof en identiteit te exploreren en het meerzinnige karakter van pionierende modernisten te doorgronden. Daarmee werpt Meetzucht en mateloosheid een prangende vraag op over het Vlaamse interbellum: waarom kon ‘modern zijn’ nooit met een complexloos ‘eigentijds zijn’ samenvallen?
History of civilization --- Hoste, Huib --- Bruyne, de, Edgar --- Seuphor, Michel --- Reypens, Leonce --- Walschap, Gerard --- Muls, Jozef --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- anno 1920-1929 --- Flanders --- Bruyne, Edgar de --- Joostens, Paul --- Ostaijen, Paul van --- Servaes, Albert --- Vlaanderen --- geschiedenis --- kunst --- kunstfilosofie --- katholicisme --- interbellum --- De Bruyne, Edgar --- 20ste eeuw --- Arts, Belgian --- Arts and religion --- Christianity and art --- History --- Catholic Church --- C3 --- religieuze kunst --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- 7.01 --- 7.037 --- Kunsttheorie ; over kunst en religie tijdens Vlaamse Interbellum --- Kunst ; architectuur ; literatuur ; Vlaanderen ; 1918-1940 --- Reypens, Léonce ; De Pelgrim --- Ruusbroecgenootschap --- Muls, Josef --- Proefschriften ; doctoraat K.U. Leuven ; Moderne Geschiedenis --- Doctoraat in de geschiedenis ; KU Leuven --- Onderzoek in de kunsten --- Heynickx, Rajesh --- 93/94 --- 94.035 --- 7.03 --- 930.8 --- 1 --- 2 --- Kunst en cultuur --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- Geschiedenis --- Geschiedenis 19de eeuw --- Kunstgeschiedenis --- Cultuurgeschiedenis --- Cultuur (geschiedenis) --- Filosofie --- Religie --- Catholic Church. --- Bruyne, Edgar de, --- Joostens, Paul, --- Muls, Jozef, --- Ostaijen, Paul van, --- Servaes, Albert, --- Seuphor, Michel, --- Vlaanderen. --- Catholic Church and art --- Belgian arts --- Arts --- Religion and the arts --- Religion --- Religious aspects --- 711.168 <493> --- 930.25 <493> --- 711.168 <493> Planologie: restauratieplannen; wederopbouwplannen; herbouwplannen--België --- Planologie: restauratieplannen; wederopbouwplannen; herbouwplannen--België --- 930.25 <493> Archiefwetenschap. Archivistiek--België --- Archiefwetenschap. Archivistiek--België --- van Ostaijen, Paul --- Arts, Belgian - Belgium - Flanders - 20th century --- Arts and religion - Belgium - Flanders - History - 20th century --- Christianity and art - Catholic Church --- Identité collective --- Flandre (Belgique) --- Architecture flamande --- ART FLAMAND --- Vie intellectuelle --- Histoire religieuse --- 19E-20E SIECLES --- 20e siècle --- geschiedenis. --- kunst. --- kunstfilosofie. --- katholicisme. --- interbellum. --- Seuphor, Michel. --- Joostens, Paul. --- van Ostaijen, Paul. --- De Bruyne, Edgar. --- Muls, Jozef. --- Servaes, Albert. --- 20ste eeuw.
Choose an application
The Espace de l'Art Concret, a contemporary art centre in the south of France and home to a national collection, is organizing an important exhibition of Belgian Constructivism. The exhibition will offer a broad view of the development of Belgian geometric art since the 1920s, presenting works by contemporary artists who continue to explore paths forged by their predecessors.
geometric abstraction --- Art styles --- Donas, Marthe --- Maury, Jean-Pierre --- Vermeersch, Pieter --- Gabriël, Henri --- Leblanc, Walter --- Delahaut, Jo --- Ketelaars, Bas --- Bertrand, Gaston --- Vantongerloo, Georges --- Joostens, Paul --- Vandenbranden, Guy --- Servranckx, Victor --- Bury, Pol --- Maes, Karel --- Wuidar, Léon --- Seuphor, Michel --- Peeters, Jozef --- Janssens, Ann Veronica --- Baugniet, Marcel-Louis --- Dusepulchre, Francis --- Flouquet, Pierre-Louis --- anno 2000-2009 --- anno 1900-1999 --- Belgium --- Concrete art --- Art, Abstract --- Art concret --- Art abstrait --- Exhibitions --- Expositions --- Abstraction --- Abstraction géométrique --- Abstraction picturale --- Dadaïsme --- Bauhaus --- Maes, Luc --- Belgique --- Art [Abstract] --- Modernism (Art) --- Expressionnisme abstrait --- Abstract art --- Art, Non-objective --- Non-objective art --- Art, Modern --- Dusépulchre, Francis
Choose an application
Anthoons, Willy, 1911 --- -Bury, Pol --- Caille, Pierre --- Cantre, Josef --- Claus, Louis --- Constant --- De Clerck, Oscar --- Delahaut, Jo --- Deuse, Pierre --- De Vinck, Antoine --- De Winne, Robert --- Dusepulchre, Francis --- Gentils, Vic --- Gilbert, Jean --- Glorie, Raymond --- Jadot, Maurice --- Jespers, Oscar --- Joostens, Paul --- Lacomblez, Jacques --- Laenen, Jean-Paul --- Laffineur, Marc --- Lavachery, Michel --- Leplae, Charles --- Martini, Remo --- Mathys, Lode --- Minne, Joris, 1897 --- -Pleyers, Jean --- Smolders, Michel --- Toussaint, André --- Vaes, Francis --- Van Breedam, Camiel --- Van Canneyt, Anne --- Van Craeynest, Pierre --- Vandercam, Serge --- Verbanck, Geo --- Wad, Charles --- Willame, Jean, 1932 --- Willequet, André, 1921 --- -Wolfers, Marcel --- Wybaux, Fritz
Choose an application
Art --- anno 1900-1999 --- Belgium --- Belgique --- België --- Catalogues d'expositions --- Kunst --- Tentoonstellingscatalogi --- Art, Belgian --- Art belge --- Exhibitions --- Expositions --- kunstgeschiedenis (algemeen) --- 20ste eeuw --- Wallonië --- Vlaanderen --- Peintre --- Histoire de la peinture --- Histoire de l'art --- Artiste --- Analyse de l'art --- Rops, Félicien --- Wery, Marthe --- Spilliart, Léon --- Marien, Marcel --- Delvaux, Paul --- Broodthaers, Marcel --- 20e siècle --- 19e siècle --- kunst --- twintigste eeuw --- Broodthaers Marcel --- Charlier Jacques --- Colinet Paul --- De Cordier Thierry --- Delvaux Paul --- Dujourie Lili --- Ensor James --- Geys Jef --- Joostens Paul --- Khnopff Fernand --- Magritte René --- Mariën Marcel --- Mesens E.L.T. --- Nougé Paul --- Panamarenko --- Permeke Constant --- Rops Félicien --- Servranckx Victor --- Spilliaert Léon --- van den Berghe Frits --- Vantongerloo Georges --- Vercruysse Jan --- Wéry Marthe --- Wiertz Antoine --- constructivisme --- dadaisme --- expressionisme --- surrealisme --- symbolisme --- schilderkunst --- installaties --- 7.036 --- kunstgeschiedenis --- art history --- Mesens E.L.T --- Art [Modern ] --- 20th century --- Art [Belgian ] --- Musée d'art moderne de la Ville de Paris --- Magritte, René --- Vercruysse, Jan --- Mariën, Marcel --- Charlier, Jacques --- Berghe, van den, Frits --- Geys, Jef --- Cordier, de, Thierry --- Mesens, E.L.T. --- Dujourie, Lili --- Ensor, James --- Khnopff, Fernand --- Vantongerloo, Georges --- Spilliaert, Leon --- Permeke, Constant --- Nougé, Paul --- Wéry, Marthe --- Wiertz, Antoine J. --- Colinet, Paul --- Joostens, Paul --- Servranckx, Victor --- 7.038(493) --- Belgische kunst ; 20ste eeuw --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Mariën, Marcel, --- 700 --- kunst algemeen --- art généralités --- Art, Belgian - 20th century - Exhibitions --- Mariën, Marcel, 1920-1993 --- 20ste eeuw. --- Wallonië. --- Vlaanderen. --- België.
Choose an application
moderne kunst
---
Modern [styles and periods]
---
Art
---
advocatuur
---
Victor, René
---
Advocaten
---
Advocates
---
Advokaten
---
Attorneys
---
Avocats
---
Barristers
---
Bars
---
Catalogues d'expositions
---
Gerecht
---
Huldeboeken
---
Juristen
---
Juristes
---
Jurists
---
Justice
---
Lawyers
---
Legal profession
---
Mélanges
---
Rechtsgeleerden
---
Solicitors
---
Strafpleiters
---
Tentoonstellingscatalogi
---
Victor, R.
---
Art, Belgian
---
Art belge
---
Exhibitions
---
Expositions
---
Victor, René,
---
Art patronage
---
Mécénat
---
Dooren, Edmond Van
---
Jespers, Floris
---
Jespers, Oscar
---
Joostens, Paul
---
Mieghem, Eugeen van
---
Ostaijen, Paul van
---
Permeke, Constant
---
Spilliaert, Léon
---
Vaes, Walter
---
Villon, Jacques
---
Zadkine, Ossip
---
Art patronage.
---
Het Sienjaal
---
schilderkunst
---
beeldhouwkunst
---
verzameling René Victor
---
Van Dooren, Edmond
---
20ste eeuw
---
Victor, Rene
---
929 VICTOR, RENE
---
839.3 "19" VAN OSTAIJEN, PAUL
---
7.078.2
---
929
---
-#BIBC:ruil
Choose an application
Conçu comme un "annuaire dada", à la façon d'un bottin ou d'un abécédaire, imprimé sur papier fin et en parfaite adéquation graphique avec le sujet traité, l'ouvrage réunit l'ensemble le plus complet à ce jour de documents, correspondances, oeuvres participant de l'esprit dada, dont un grand nombre d'inédits.Il représente une somme documentaire majeure sur ces années 1915-1924 durant lesquelles - de Zurich à New York en passant par Berlin, Hanovre, Paris et Cologne - quelques-unes des figures essentielles de l'histoire de l'art - Marcel Duchamp, Picabia, Man Ray, Kurt Schwitters, Hannach Höch, Jean Arp, Hans Richter ...- ont défini les grandes lignes de leur pratique artistique. L 'ouvrage est complété par de courtes synthèses sur des lieux, oeuvres, thèmes et événements dada, par la chronologie la plus documentée à ce jour sur le dadaïsme établie par Matthew S. Witkovsky et par une bibliographie qui en font l'outil de référence indispensable sur le mouvement Dada.
dadaïsme --- bibliografieën --- Dadaïsme --- Dadaism --- Arts, Modern --- History of art and literature - Dadaism - 20th century. --- Art --- anno 1910-1919 --- Dada --- anno 1900-1999 --- Dadaïsme --- Arts modernes --- Exhibitions. --- Expositions --- Van Rees Adya --- Van Rees Otto --- Wood Beatrice --- 7.037 --- 291 --- 391 --- 75 HP --- Apollinaire Guillaume --- Aragon Louis --- Arnauld Céline --- Arp Jean --- assemblages --- Baader Johannes --- Baargeld Johannes --- Ball Hugo --- Blumenfeld Erwin --- Breton André --- Cabaret Voltaire --- Catalogue publié sous la direction de Laurent Le Bon --- Charchoune Serge --- Citroën Paul --- Clair René --- collages --- Covert John --- Cravan Arthur --- Crotti Jean --- dada --- de Massot Pierre --- Dermée Paul --- de Zayas Marius --- Dix Otto --- Duchamp Marcel --- Duchamp Suzanne --- Eggeling Viking --- Einstein Carl --- Eluard Paul --- Ernst Max --- experimentele film --- film --- fotografie --- Fraenkel Theodore --- grafische vormgeving --- Grosz George --- Hausmann Raoul --- Heartfield John --- Hennings Emmy --- Höch Hannah --- Huelsenbeck Richard --- interbellum --- Janco Marcel --- Jarry Alfred --- Joostens Paul --- kunst --- Lissitzky El --- literatuur --- Man Ray --- Merz --- Moholy-Nagy Laszlo --- Péret Benjamin --- Picabia Francis --- Ray Man --- Richter Hans --- Rigaut Jacques --- Roche Juliette --- Satie Erik --- Schad Christian --- Schlichter Rudolf --- Scholz Georg --- Schwitters Kurt --- Segal Arthur --- Serner Walter --- Soupault Philippe --- Steegemann Paul --- Stella Joseph --- Stirner Max --- Taeuber-Arp Sophie --- twintigste eeuw --- typografie --- Tzara Tristan --- Vaché Jacques --- Van Doesburg Theo --- kunstgeschiedenis - constructivisme, dadaïsme, fauvisme, futurisme, kubisme, surrealisme, moderne kunst (overgang expres. naar abstr. kunst) --- Exhibitions --- 20e eeuw --- Dadaism - Exhibitions --- Arts, Modern - 20th century - Exhibitions --- dadaïsme. --- bibliografieën.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|