Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Neerslag van de radiodocumentaires, uitgezonden in het Radio 1-programma "De Brug" (juni-september 1992).
Sociology of minorities --- Belgium --- #C9310 --- migranten --- allochtone kinderen --- integratie --- tewerkstelling van allochtonen --- racisme --- 325 --- 301.17 --- 331.63
Choose an application
Toon biedt actuele informatie over onderwijs en welzijn in de multiculturele samenleving. Alle leeftijdsgroepen komen aan bod.
intercultureel onderwijs --- Sociology of minorities --- Teaching --- interculturele hulpverlening --- tijdschriften lerarenopleiding --- onderwijs --- 465 --- Etnische minderheden --- Multiculturele samenleving --- Onderwijs --- Tijdschriften SAW --- zorgverbreding --- Nederland --- Vlaanderen --- allochtone kinderen, onderwijs --- gedragsproblemen --- gehandicapten, onderwijs --- leerkrachten-ouders --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- migranten --- moeilijk opvoedbare jongeren --- orthopedagogiek --- sociaal-cultureel werk, allochtone jongeren --- taalonderwijs --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- 492 --- 493.8 --- 377 --- 376 --- 362.9 --- 371.22 --- 371.21 --- 325 --- 374.3 --- 372.8 --- Periodicals --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands --- tijdschriften lerarnopleiding --- tijdschriften lerarnopleiding onderwijs
Choose an application
In 'Mijn leven in Borgerokko' schetst Fatima Bali haar leven als kind van één van de eerste migrantengezinnen in Antwerpen. Haar verhaal speelt zich af in het Antwerpse Borgerhout, waar Belgen en Marokkanen al meer dan 25 jaar samenleven. Bali's boek geeft niet enkel verslag van een volwassen worden in een bi-culturele omgeving, daarnaast is het ook een getuigenis van de eerste migratie die voor Agalev tot Antwerps gemeenteraadslid verkozen werd.
Sociology of minorities --- Sociology of culture --- Borgerhout --- Antwerpen (provincie) --- Anvers (province) --- Biographies --- Immigratie --- Immigration --- Levensbeschrijvingen --- allochtone vrouwen --- allochtone kinderen --- Antwerpen(stad) --- biografieën --- 316.347 <493> --- 316.736 <493> --- Z304.2 --- Z++95/06 --- #A9501A --- 325 --- 92 --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--België --- Enculturatie. Socialisatie--België --- 316.736 <493> Enculturatie. Socialisatie--België --- 316.347 <493> Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--België --- Belgium --- biografieën --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--België --- Enculturatie. Socialisatie--België --- Migration background --- Government policy --- Politicians --- Book --- Personal documents
Choose an application
Dit boek bundelt bijdragen van verschillende auteurs en is het resultaat van een interdisciplinaire samenwerking binnen de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Het wil studenten een overzicht bieden van feiten, onderzoeksgegevens, discussies... op het terrein van het multiculturalisme. Verschillende aspecten komen aan bod: gender en identiteitsvorming; multiculturele organisaties; stereotypen over etnische minderheden; mondialisering en migratie; inburgeringsbeleid; schoolsucces; immigrantenondernemerschap; islamitische organisaties; muziek; geestelijke gezondheidszorg; georganiseerde misdaad; media en geweld.
Multiculturele samenleving --- Nederland. --- Sociology of minorities --- Netherlands --- Intercultureel management --- Interculturele verhoudingen --- Interculturele communicatie --- Minderheidsgroepen --- Maatschappelijke ontwikkelingen --- Sociologie --- Allochtonen --- cultuursociologie --- vluchtelingenhulp --- criminaliteit --- allochtone jongeren --- migrantenbeleid --- allochtone kinderen, onderwijs --- racisme --- #A0008A --- 668.6 Multiculturele samenleving --- multiculturalisme --- migrantenproblematiek --- allochtonen --- interculturaliteit --- multiculturele samenleving --- 328.7 --- 954 --- allochtonen (gez) --- arbeid (gez) --- culturele antropologie (gez) --- ontwikkelingssamenwerking (gez) --- 316.32 --- Geweld --- Gezondheid --- Integratie --- Islam --- Migranten --- Muziek --- Samenleving --- Scholen --- 008 --- 362.9 --- 343 --- 325 --- 377 --- sociale problemen en zorg voor allochtone groepen --- Interculturaliteit --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Allochtoon --- Verpleegkunde --- Autochtoon --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Minderheid --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
991
Education and state --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- onderwijsbeleid --- Educational systems. Teaching systems --- beleidsvoering --- Sociology of policy --- School management --- vorming --- Belgium --- 371 --- 371 <493> --- #ECO:01.10:economie overheid financiën begroting beleid --- #ECO:04.12:sectoren non-profit --- #ECO:05.01:landen België --- België --- onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- beroepsopleiding --- Onderwijsbeleid ; België --- Onderwijs ; België --- onderwijsorganisatie --- onderwijspolitiek --- volwassenenonderwijs --- #gsdbP --- #SBIB:316.334.1O212 --- #SBIB:HIVA --- 301.188.9 --- 371.2 --- 371.4 --- #A9204A --- #C9011 --- 371 <493> Onderwijs. Schoolwezen--België --- Onderwijs. Schoolwezen--België --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- onderwijs - school --- 377 --- 331.6 --- 371.1 --- 375 --- Onderwijsbeleid: nationaal --- Sociologie van het beleid --- Onderwijsorganisatie --- Opvoedingssystemen. Onderwijssystemen --- Government policy
Choose an application
Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)
#SBIB:316.334.1O223 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O340 --- allochtonen --- basisscholen --- democratisering --- onderwijs --- onderwijsverandering --- Allochtone kinderen --- Concentratiescholen --- Democratisering --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding --- 451.3 --- 471.2 --- 472.2 --- 473 --- Basisonderwijs --- Identiteit --- Leidinggeven --- Leraren basisonderwijs --- Schoolleiders --- 090870.jpg --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie van het onderwijs: plaatselijk --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- School management --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Primary education --- Flanders --- Educational innovations --- Belgium --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Kwaliteitszorg --- Profiel --- Scholen --- Onderwijsfilosofie --- School (instelling) --- Imago --- Vorschulerziehung. --- Niederlande. --- Vlaanderen.
Choose an application
Migration. Refugees --- interculturaliteit --- Social problems --- Demography --- Community organization --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- migrantenproblematiek --- immigranten --- samenleving --- Foreign workers --- Immigrants --- migranten --- migrantenbeleid --- allochtone kinderen, onderwijs --- huisvestingsbeleid --- cultuursociologie --- racisme --- 316.347 --- Alien labor --- -Immigrants --- -#KVHB:Migranten --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- Foreign labor --- Guest workers --- Guestworkers --- Immigrant labor --- Immigrant workers --- Migrant labor (Foreign workers) --- Migrant workers (Foreign workers) --- Employees --- 325 --- 377 --- 711 --- 008 --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Employment --- 316.347 Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- #KVHB:Migranten --- Sociale problemen --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van de samenlevingsopbouw --- Demografie --- Migratie. Vluchtelingen --- Foreign workers - Europe --- Immigrants - Europe
Choose an application
Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.
interculturaliteit --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs --- Migranten 325.11 --- Onderwijs 37 --- 454.6 --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- 315.2 --- 329 --- etnsich-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- Gelijke kansen --- S20090292.JPG --- allochtone kinderen, onderwijs --- integratie --- sociaal onderzoek --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 377 --- 325 --- 371 --- 301.08 --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen --- Integratie --- Vlaanderen --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- Allochtone leerlingen --- Allochtone studenten --- 376.7 --- E-books --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Sport --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De omgang van leerkrachten met migrantenleerlingen is meestal problematisch en leidt maar al te vaak tot misverstanden en zelfs conflicten. Toch is degelijk onderwijs voor allochtone leerlingen een noodzakelijke voorwaarde om zich weerbaar op te stellen in onze samenleving. Even noodzakelijk echter is dat leerkrachten en pedaaagogen inzicht krijgen in de specifieke leefwereld van deze jongeren. Dit boek is gericht op de praktijk van de leerkracht en biedt heel wat pedagogische tips. Maar ook voor professionelen uit het integratiewerk , hulpverleners, medewerkers van interculturele organisaties en geïnteresseerden in de migrantenthematiek is deze handleiding een zinvol hulpmiddel om de kloof tussen allochtonen en autochtonen te verkleinen. (Bron: cover boek)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Intercultureel onderwijs. --- Lerarenopleiding --- Migrantenkinderen --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Onderwijs: allochtonen --- Onderwijs: anderstaligen --- Migration. Refugees --- didactische processen --- Didactics --- allochtonen --- communicatie --- Social welfare methods --- interculturele communicatie --- intermenselijke relaties --- migrantenproblematiek --- Belgium --- 450.9 --- 454.6 --- 474.6 --- Allochtone kinderen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijs --- Migranten ; onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- didactiek --- leerlinggedrag --- onderwijspolitiek --- Overige onderwerpen --- 377 --- 371.3 --- 371.21 --- 371.1 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O420 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A9701A --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- intercultureel onderwijs --- migrantenonderwijs --- onderwijs aan allochtone groepen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- MBE Magazijn beneden --- Migrant-onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Migratie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 376.7 --- Cultuurverschillen --- Islam --- Leerlingen --- Methodiek --- Migranten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Migratie. Vluchtelingen --- Didactiek --- België --- Marokkanen --- Turken --- 484.6 --- 450.9 ) Onderwijs - overige onderwerpen --- democratisering van het onderwijs --- migranten in het onderwijs --- 813 Methodologie --- 844 Sociale Structuur --- 844.3 Migratie en vluchtelingen --- 846 Identiteit --- 847 Onderwijs --- 884.4 West-Europa --- 454.6 ) Migrantenonderwijs --- migranten --- Opvoeding : migranten --- Transculturele pedagogie --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Allochtonen --- Pedagogiek --- Leraren --- Allochtoon --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Turkije --- Minderheid --- Oudere --- Migrantenkind --- Leraar --- Directie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Immigrant girls --- Boys --- Education --- Book
Choose an application
Pedagogische preventie en opvoedingsondersteuning maken steeds meer opgang bij de bestrijding van kansarmoede. Het boek geeft een stand van zaken. Het gaat daarbij zowel om kansarmoede bij autochtonen als bij migranten. Een brede waaier van initiatieven komt hierbij aan bod: algemene hulpverlening, thuisbegeleiding, kinderopvang, vrijetijdsbesteding,...
Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- kansarmoede --- opvoedingsondersteuning --- Social problems --- Sociology of education --- armoedebestrijding --- gezinsopvoeding --- kansarmoedebestrijding --- gezinsbegeleiding --- schoolmaatschappelijk werk --- allochtone kinderen, onderwijs --- 371.061 --- #GBIB:IDGP --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H22 --- #A9610A --- #KVHB:Kansarmoede --- #KVHB:Opvoeding --- 328.9 --- integratie --- 465 --- Kansarme kinderen --- Orthopedagogiek --- Pedagogische preventie --- 364.044 --- Etnisch-culturele minderheden --- Hulpverlening --- Kansarmen --- Kansarmoede --- Kinderopvang --- Migranten --- Opvoeding --- Opvoedingsondersteuning ; kansarmen --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie ; jeugdzorg --- Preventie --- 364.4 --- Kansarmoede : preventie --- 371.061 Sociaal milieu van scholieren --- Sociaal milieu van scholieren --- 37.018 --- 339.13 --- 392.5 --- 371.21 --- 377 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Overige groepen (Thuislozen) --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Allochtonen --- Pedagogiek --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Sociale welzijnszorg --- Zorgverbreding --- Kansarmoede, Kind --- Allochtoon --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|