Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De mijnwerker en de mozaïeklegger
Author:
ISBN: 9051140304 Year: 1993 Publisher: Brussel BRTN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Neerslag van de radiodocumentaires, uitgezonden in het Radio 1-programma "De Brug" (juni-september 1992).


Periodical
TooN : onderwijs en welzijn in de multiculturele samenleving.
ISSN: 13884786 Publisher: Amersfoort : CPS,


Book
Mijn leven in Borgerokko
Author:
ISBN: 9052402272 9789052402277 Year: 1994 Publisher: Antwerpen Hadewijch

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 'Mijn leven in Borgerokko' schetst Fatima Bali haar leven als kind van één van de eerste migrantengezinnen in Antwerpen. Haar verhaal speelt zich af in het Antwerpse Borgerhout, waar Belgen en Marokkanen al meer dan 25 jaar samenleven. Bali's boek geeft niet enkel verslag van een volwassen worden in een bi-culturele omgeving, daarnaast is het ook een getuigenis van de eerste migratie die voor Agalev tot Antwerps gemeenteraadslid verkozen werd.


Book
Werken aan ontwikkelingsvraagstukken : multiculturalisme
Author:
ISBN: 905189743X Year: 1998 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bundelt bijdragen van verschillende auteurs en is het resultaat van een interdisciplinaire samenwerking binnen de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Het wil studenten een overzicht bieden van feiten, onderzoeksgegevens, discussies... op het terrein van het multiculturalisme. Verschillende aspecten komen aan bod: gender en identiteitsvorming; multiculturele organisaties; stereotypen over etnische minderheden; mondialisering en migratie; inburgeringsbeleid; schoolsucces; immigrantenondernemerschap; islamitische organisaties; muziek; geestelijke gezondheidszorg; georganiseerde misdaad; media en geweld.


Book
Scholen zonder oogst? : profileren in de basisschool
Author:
ISBN: 9789044120745 9044120743 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)


Book
Immigrant en samenleving
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9060017935 9789060017937 Year: 1982 Volume: 57 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus


Book
Het janusgezicht van het onderwijs : een literatuurstudie over het onderwijs in een interculturele samenleving
Authors: ---
ISBN: 9789077271445 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Steunpunt gelijkekansenbeleid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.


Book
Lesgeven aan Fatima en Ahmed : praktijkboek voor het werken met Marokkanen en Turken
Author:
ISBN: 9033436272 Year: 1996 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De omgang van leerkrachten met migrantenleerlingen is meestal problematisch en leidt maar al te vaak tot misverstanden en zelfs conflicten. Toch is degelijk onderwijs voor allochtone leerlingen een noodzakelijke voorwaarde om zich weerbaar op te stellen in onze samenleving. Even noodzakelijk echter is dat leerkrachten en pedaaagogen inzicht krijgen in de specifieke leefwereld van deze jongeren. Dit boek is gericht op de praktijk van de leerkracht en biedt heel wat pedagogische tips. Maar ook voor professionelen uit het integratiewerk , hulpverleners, medewerkers van interculturele organisaties en geïnteresseerden in de migrantenthematiek is deze handleiding een zinvol hulpmiddel om de kloof tussen allochtonen en autochtonen te verkleinen. (Bron: cover boek)

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Intercultureel onderwijs. --- Lerarenopleiding --- Migrantenkinderen --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Onderwijs: allochtonen --- Onderwijs: anderstaligen --- Migration. Refugees --- didactische processen --- Didactics --- allochtonen --- communicatie --- Social welfare methods --- interculturele communicatie --- intermenselijke relaties --- migrantenproblematiek --- Belgium --- 450.9 --- 454.6 --- 474.6 --- Allochtone kinderen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijs --- Migranten ; onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- didactiek --- leerlinggedrag --- onderwijspolitiek --- Overige onderwerpen --- 377 --- 371.3 --- 371.21 --- 371.1 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O420 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A9701A --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- intercultureel onderwijs --- migrantenonderwijs --- onderwijs aan allochtone groepen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- MBE Magazijn beneden --- Migrant-onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Migratie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 376.7 --- Cultuurverschillen --- Islam --- Leerlingen --- Methodiek --- Migranten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Migratie. Vluchtelingen --- Didactiek --- België --- Marokkanen --- Turken --- 484.6 --- 450.9 ) Onderwijs - overige onderwerpen --- democratisering van het onderwijs --- migranten in het onderwijs --- 813 Methodologie --- 844 Sociale Structuur --- 844.3 Migratie en vluchtelingen --- 846 Identiteit --- 847 Onderwijs --- 884.4 West-Europa --- 454.6 ) Migrantenonderwijs --- migranten --- Opvoeding : migranten --- Transculturele pedagogie --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Allochtonen --- Pedagogiek --- Leraren --- Allochtoon --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Turkije --- Minderheid --- Oudere --- Migrantenkind --- Leraar --- Directie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Immigrant girls --- Boys --- Education --- Book


Book
Pedagogische preventie : een antwoord op kansarmoede?
Authors: ---
ISBN: 9053504699 Year: 1995 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische preventie en opvoedingsondersteuning maken steeds meer opgang bij de bestrijding van kansarmoede. Het boek geeft een stand van zaken. Het gaat daarbij zowel om kansarmoede bij autochtonen als bij migranten. Een brede waaier van initiatieven komt hierbij aan bod: algemene hulpverlening, thuisbegeleiding, kinderopvang, vrijetijdsbesteding,...

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by