Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Het leerkrediet in het Vlaams hoger onderwijs : studiepunten als signaal : leidraad voor leerlingen, studenten, leerkrachten, ouders, begeleiders en andere geïnteresseerden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057181856 Year: 2012 Publisher: Brussel UPA (University Press Antwerp)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hoger onderwijs in Vlaanderen is in permanente evolutie. Begrippen als BaMa, flexibilisering en diplomacontract raken stilaan ingeburgerd. Sinds 2008-2009 heeft de overheid het leerkrediet ingevoerd, in het kader van de nieuwe financiering van het hoger onderwijs. Het leerkrediet wil de student aansporen tot een doordachte, gemotiveerde studiekeuze én tot meer inzet en verantwoordelijkheid tijdens de opleiding. Een inschrijving in het hoger onderwijs is niet meer evident als de student een tekort heeft aan leerkrediet. Studiepunten zijn hierin het centrale gegeven en beïnvloeden het sociaal statuut van de student. Studenten, leerkrachten, begeleiders, ouders en docenten blijken nog onvoldoende geïnformeerd over dit nieuw gegeven. De Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen nam daarom het initiatief voor deze publicatie. In het eerste deel, de praktische gids, wordt uitgelegd hoe het leerkrediet werkt, met concrete voorbeelden doorheen de studieloopbaan van de student. Het tweede deel behandelt de nieuwe context van het hoger onderwijs in Vlaanderen en Europa en verklaart waarom het leerkrediet werd ingevoerd. Het derde deel beschrijft de toenemende nood aan begeleiding van de student in deze nieuwe context en maakt een voorlopige balans van het leerkrediet vanuit het standpunt van de studentenbegeleiders met enkele vragen voor het beleid en verder onderzoek! In het nawoord geeft cultuursocioloog prof. Walter Weyns zijn visie over flexibel studeren in gedesoriënteerde tijden als stof voor verdere reflectie. Het leerkrediet in het Vlaams hoger onderwijs is een absolute must voor beginnende en gevorderde studenten, ouders, begeleiders, leerkrachten en docenten. (Bron: covertekst)


Book
Tellen én meetellen in het hoger onderwijs : naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033473944 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog steeds bestaat er in het hoger onderwijs een schrijnende ondervertegenwoordiging van kansengroependie sociaal-cultureel weinig of geen aansluiting vinden bij het hoger onderwijs. We rekenen hiertoe onder meer allochtone jongeren, maar ook asielzoekers, vluchtelingen en kansarmen. Deze praktijkgids vertrekt vanuit een kansenperspectief. Enerzijds wordt hierbij rekening gehouden met reële achterstanden die de instroom en doorstroom van studenten bemoeilijken. Anderzijds staat het bevorderen van de positieve (door)groeikansen en het zelfvertrouwen van de betrokkenen centraal. Een betere culturele aansluiting veronderstelt immers een wederzijdse bemiddeling waarin ook de instellingen voor hoger onderwijs beter tegemoet komen aan de diversiteit van culturele referentiekaders. De praktijkgids is het resultaat van het project 'Tellen én meetellen: naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs', waarin concrete diversiteitsprojecten in de instellingen van de Associatie KULeuven werden samengebracht, ondersteund en geëvalueerd. Vanuit een systematische evaluatie van de praktijk reiken de auteurs methodieken en werkinstrumenten aan voor het sturen en bijsturen van concrete diversiteitsacties in het hoger onderwijs. Het boek biedt bovendien strategische handvatten om van geïsoleerde acties tot een geïntegreerd diversiteitsbeleid binnen de hogeschool of universiteit te komen. Het werk zet institutionele beleidsmakers, docenten, trajectbegeleiders, diversiteitscoördinatoren en -medewerkers op weg naar een kwalitatief en geïntegreerd diversiteitsbeleid

Keywords

allochtonen --- diversiteitsbeleid --- interculturaliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Hoger onderwijs ; diversiteit --- 668.4 Migrantenjongeren --- 732 Onderwijsparticipatie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- diversiteit --- hoger onderwijs --- organisatie --- 489.32 --- België --- democratisering --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Participatie --- 450.42 --- hoger onderwijs en maatschappij (ler) --- kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- 092649.jpg --- 489.5 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Kansarmen --- Migranten --- Vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.6 --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studie en studieresultaten --- Intercultureel onderwijs --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Algemeen 09 --- diversiteitsprojecten --- Onderwijsbeleid --- Cultuur --- Diversiteitsbeleid --- Kansenongelijkheid --- Beleid --- Allochtonen --- Nederland --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Toerisme --- Allochtoon --- Analyse --- Evaluatie --- Autochtoon --- participatie --- onderwijs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen


Book
Instrumenten voor begeleide zelfstudie : een greep uit het bestaande instrumentarium als inspiratie voor bevlogen lectoren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033447746 Year: 2000 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Instrumenten voor begeleide zelfstudie belicht de thematiek van de zelfwerkzaamheid en de begeleide zelfstudie vanuit een zeer specifieke invalshoek. Er wordt gefocust op de instrumenten die de student en de docent kunnen helpen bij minder of meer begleide vormen van zelfstudie.

Keywords

Hoger onderwijs. --- Zelfstudie. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- Didactics of higher education --- higher education --- Teaching aids --- studeren --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- Belgium --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Zelfstudie ; hoger onderwijs --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- E100055.jpg --- leermiddelen --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstudie: hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Zelfstudie --- studiemethode --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:316.334.1O440 --- Academic collection --- C6 --- #A0105A --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Zelfstudie --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Zelfstudie --- 37.041 --- 371.31 --- 371.6 --- 378.147 --- België --- hoger onderwijs --- 489 --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- 450.8 --- 454.21 --- 489.4 --- 489.5 --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Softwareprogramma --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfstandig leren --- didactisch materiaal --- evaluatie --- leren --- leren leren --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- softwareprogramma --- studiebegeleiding --- tijdschriften --- 371.39 --- 371.395 --- 493.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Evaluatie (Beoordeling) --- Onderwijs --- Studeren --- Studiemethode --- Studievaardigheden --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- h.o.: zelfstudie (ler) --- studiemethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- 371.386 --- Leermiddelen --- Software --- Studiemethoden --- Zelfstandig studeren --- Zelfstandig werken --- zelfstandig leren --- 371.21 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Studiemethodiek --- Onderwijsmiddelen --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Methodiek van het studeren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Onderwijs voor volwassenen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- Leerprocessen --- 370.040 --- #A0105A. --- #KVHA:Zelfstudie. --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs. --- #KVHB:Didactiek. --- #KVHB:Zelfstudie. --- #SBIB:041.GIFT. --- 370.040. --- 720 Onderwijs. --- Academic collection. --- Didactische werkvormen. --- Evaluatie. --- Softwareprogramma. --- Studiemethoden. --- Studiemethodes (Studievaardigheden). --- Studievaardigheden. --- Zelfstandig leren. --- Zelfstandig werken. --- didactiek. --- didactisch materiaal. --- evaluatie. --- hoger onderwijs. --- leren leren. --- leren. --- onderwijs. --- onderwijsfilosofie. --- softwareprogramma. --- studiebegeleiding. --- studiemethoden. --- tijdschriften. --- zelfstandig leren. --- zelfstudie. --- Onderwijsgedrag: algemeen. --- Algemene vraagstukken van didactiek en methode. --- Methodiek van het studeren. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Didactiek. --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs). --- Onderwijs voor volwassenen. --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap. --- (zie ook: Schoolrapporten). --- 371.21. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerproces


Book
Begeleiden naar leerzelfstandigheid : reflecties over retoriek en praktijk van open leerpakketten
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9033450771 9789033450778 Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in het denken rond leren geven aan dat meer belang moet worden gehecht aan het vermogen van de lerende om het eigen leren te sturen. Dat impliceert een herdenken van de rolverdeling tussendocent en lerende binnen een krachtige leeromgeving die voldoende kansen biedt om te reflecteren, actief kennis en vaardigheden te verwerven, zelfstandigheid op te bouwen en coöperatief te leren.

Keywords

Studievaardigheden. --- hogescholen --- leren leren --- zelfstudie --- Higher education --- higher education --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- retoriek --- Zelfstudie --- Studievaardigheden --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 378 --- begeleid zelfstandig leren --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfstandig leren --- 489.4 --- KH Mechelen --- OLP --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- open leercentra --- zelfgestuurd onderwijs --- 378(05) --- 378.1 --- 450.8 --- 454.2 --- 489.5 --- Begeleiden --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leren leren --- Open leerpakketten --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-student --- Studentgecentreerde werkvormen --- Zelfstandig leren --- didactisch proces --- leermiddelen --- leeromgeving --- leren --- onderwijs --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- open leerpakketten --- studentenbegeleiding --- 371.39 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leerzelfstandigheid --- Onderwijsinnovatie --- Race --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Zelfstandig werken --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- 454.21 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leerzelfstandigheid --- zelfstandig werken (ler) --- D22424.jpg --- Hoger onderwijs: didactiek --- Leerpakketten --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstandig leren: hoger onderwijs --- zelfsturend leren --- 371.3 --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- 371.21 --- 489.52 --- leermethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Projectonderwijs --- Leermethoden --- Leerplanontwikkeling --- Onderwijs --- Didactisch proces --- België --- Onderwijsconcepten --- Leeromgevingen --- Relatie leraar - leerling --- Studentenbegeleiding --- Coöperatief leren --- Leermiddelen --- Studeren --- Leerprocessen --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- Opvoeding --- Leermethode --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie --- Leermiddel --- Leerproces


Book
Communicatie met studenten : beleidsmatige en praktijkgerichte ervaringen en reflecties
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033448270 Year: 2001 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ieder contact tussen de hogeschool en haar studenten is in principe een vorm van communicatie. Door de verschillende bijdragen heen wordt daarom getracht om zowel de studentenparticipatie, de sociale voorzieningen als het onderwijs aan bod te laten komen. Een cahier schrijven over communicatie met studenten is een uitdagend en ambitieus project. Ieder contact tussen de hogeschool en haar studenten is in principe een vorm van communicatie. Door de verschillende bijdragen heen wordt daarom getracht om zowel de studentenparticipatie, de sociale voorzieningen als het onderwijs aan bod te laten komen.Dit cahier valt uiteen in 2 grote delen. De algemene inleiding gaat dieper in op de belanghebbende partijen in de communicatie met studenten. In 3 bijdragen wordt een beeld geschetst van wie studenten zijn, wat hun visie en verzuchtingen met betrekking tot participatie zijn en hoe algemeen directeurs daartegenover staan.In de praktische bijdragen worden de onderwijsmensen aan het woord gelaten. Aan de hand van concrete ervaringen wordt een veelheid van invalshoeken behandeld. Hoe communiceer je met en over studenten? Er wordt ook aandacht besteed aan de omgang met de steeds groeiende verscheidenheid van studenten

Keywords

378.18 --- Academic collection --- C6 --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 371.212 --- 378 --- 659.3 --- 489 --- 489.32 --- België --- communicatie --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- studiebegeleiding --- 305.8 --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- 489.5 --- 808.5 --- 81'27 --- Communicatie --- Democratie --- Hoger onderwijs --- Inspraak --- Jeugd --- Participatie --- Relatie leraar-student --- Studenten --- Studentenvoorzieningen --- Zelfbeeld --- didactiek --- hogescholen --- participatie --- sociale voorzieningen --- sociale wetenschappen --- student --- studenten --- 489.59 --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- communicatievaardigheden --- taal --- E01040.jpg --- hoger onderwijs: communicatie --- studentenparticipatie --- 378.18 Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten --- Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Didactische beginsituatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Massacommunicatie --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Hoger onderwijs; algemeen --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Kunst of techniek van mondelinge expressie --- taalgebruik --- Studiebegeleiding --- Praktijk --- Opvoeding --- Onderwijs --- Student --- Agologie --- Hogeschool --- Hoger onderwijs. --- Onderwijs. --- Initial didactic situation --- Higher education --- Mass communications --- higher education --- communication [function] --- HO (hoger onderwijs) --- hogeschoolstudenten

Listing 1 - 5 of 5
Sort by