Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek assessment : deel 1 : gedragsproeven : ontwikkeling, implementatie en evaluatie
Authors: ---
ISBN: 9023242149 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hoger onderwijs maakt momenteel een radicale omwenteling door, waarbij de focus verlegd wordt van kenniswerving (en -toetsing) naar het verwerven van beroepscompetenties. Als gevolg van deze omwenteling moeten er, naast klassieke toetsmethoden als examens en tentamens, ook nieuwe toetsmethoden ingezet worden. Deze nieuwe groep methoden dient zich aan onder de noemer assessment. Dit Handboek Assessment - het eerste in een reeks van drie - gaat in op de specifieke vorm van assessment: de gedragsproef.


Book
Verleiden tot leren in het werk
Authors: --- ---
ISBN: 9789031349692 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Verleiden tot leren in het werk.2. Verleiden is: verbinden en belemmeringen opheffen3. Een antropologische kijk op verleiden en motiveren4. Bestaat er een structuur voor leren in het werk? De leerschijf van zeven.5. Werkgerelateerd leren.6. Veiligheid en vertrouwen om te kunnen leren7. Hoe managers leren bij Heliomare?8. Reflectie op het werk om leren te bevorderen.9. Rechtdoen aan werkervaring10. De kwaliteitsmonitor11. Verbindend beroepsonderwijs12. Competenties als verbinding tussen school en werkplek.13. De werkplek een krachtige leeromgeving?14. Leercoaching15. Shining eyes.16. Ondernemend leren in leernetwerken17. Leren als kwaliteit


Book
Een klas vol kleur : omgaan met culturele diversiteit
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057883224 Year: 2011 Publisher: Amersfoort Kwint'essens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een inleiding in de huidige multiculturele samenleving en plaatst het onderwijs daarmee in verband. Leraren in basisscholen krijgen te maken met kinderen die in allerlei opzichten veel van elkaar kunnen verschillen. Deze diversiteit kan te maken hebben met verschillen in leerstijl, competenties, aanleg en persoonlijkheid, geslacht, huidkleur, lichamelijke eigenschappen,... Daarnaast zijn er verschillen die vallen onder gezinssamenstelling, sociale klasse, opleidingsniveau van ouders en dergelijke kenmerken. Door de veranderde samenstelling van de bevolking, spelen de verschillen in culturele achtergrond vaak een belangrijke rol. Binnen de culturele diversiteit vind je ook verschillende opvattingen en gebruiken op het gebied van levensbeschouwing en religie. Dit boek richt zich op de ontwikkeling van kennis en inzicht, maar ook op de vaardigheden en attitude in relatie tot intercultureel en interreligieus onderwijs. Feiten worden afgewisseld met opdrachten die uitdagen om te reflecteren op de eigen houding en visie op cultuur en religie in relatie met het onderwijs. De methodiek van het boek is gebaseerd op de concepten uit de Transactionele Analyse met betrekking tot communicatie. Een klas vol kleur is bedoeld voor leraren (in opleiding), onderwijsteams, onderwijsleiders, kind- jeugd- en jongerenwerkers en verder iedereen die zich op een praktische manier wil verdiepen in interculturele communicatie. De uitgave wordt ondersteund door een website.


Book
Competentiegerichte kennisontwikkeling : didactiek en leren in competentiegerichte leeromgevingen
Author:
ISBN: 9024416566 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben. In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.


Book
Beroepscompetenties en academische vorming in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001626009 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Universiteiten en hogescholen kiezen steeds vaker de ontwikkeling van beroepscompetenties en academische vorming als uitgangspunt bij de vernieuwing van studieprogramma's. De samenhang in een curriculum, de integratie van kennis uit diverse vakgebieden en doorlopende leerlijnen zijn voor studenten van groot belang. Ook visitatiecommissies, vertegenwoordigers van werkgevers en afgestudeerden vragen om meer aandacht voor (beroeps)competenties en academische vaardigheden. In dit boek is veel kennis en ervaring bijeengebracht uit onderwijsinnovaties waarin het gehele curriculum van opleidingen opnieuw werd doordacht vanuit deze gezichtspunten. De voorbeelden komen uit diverse studierichtingen in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs.


Book
Praktijkgids competentieontwikkeling
Author:
ISBN: 9033462419 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Auteur gaat in op de praktische implementatie van het competentiedenken, zowel in de profit- als in de non-profitsector. De globale aanpak, met diverse proceskenmerken, komt uitgebreid aan bod. Daarnaast wordt een productengamma voorgesteld met instrumenten voor het analyseren, meten en ontwikkelen van competenties. Valkuilen en kritische succesfactoren komen aan bod, evenals cases, tips en suggesties. (Bron: covertekst) 1. Competentiedenken.- 2. In de praktijk.- 3. Integratie in HK-activiteiten.


Book
Studenten leren niet, zij studeren : over transformatie als psychologische kern van hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789044123548 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek reflecteert over recente en klassieke onderwijsproblemen; de invoering van competenties en de al ruim een halve eeuw bestaande eerstejaars hecatombe. Het synthetiseert in de persoon van zijn auteur ruim 40 jaar Leuvens onderzoek inzake studeren en doceren. Hoger Onderwijs aan de universiteit zowel als erbuiten staat inmiddels voor de uitdaging om ' getrouw aan eigen missie binnen Europa in wording ' zoveel mogelijk jongeren in staat te stellen zichzelf optimaal als aankomend expert tot persoonlijkheid te ontwikkelen. Dat vergt grondige reorganisatie, inclusief substantiële evaluatie; verandering leidt, ook al beoogt zij fundamentele vernieuwing, immers ipso facto niet tot verbetering. Binnen dit perspectief plaatst Janssen twee reeksen kanttekeningen bij wat momenteel in uitbouw is. De eerste betreft het vormingsgebeuren. Qua einddoel lijkt expertise als omvattend vormingsideaal te moeten wijken voor een rist door lerenden successief als credits te verwerven competenties. Zulks impliceert echter dat jongeren leerling (kunnen) blijven én (dienvolgens) lerend levenslang krijgen. Wie daarentegen studeert, transformeert zich zelf in expert. Dat betekent zichzelf ' én daar gaat het om ' in eigen zich stilaan uitkristalliserende sociale rol, eerst als persoon Fons en vervolgens als persoonlijkheid Renée, op authentieke wijze tot iemand maken. De tweede betreft de schijnoplossing die via flexibilisering binnen deze hervorming gegeven wordt aan het al zo'n halve eeuw bestaand probleem in de transitie van secundair naar hoger onderwijs. (Bron: covertekst)


Book
Digitale didactiek : de elektronische leeromgeving als krachtig hulpmiddel bij competentieleren
Authors: ---
ISBN: 9045514052 9789045514055 Year: 2005 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is in de eerste plaats een doe-boek. De theoretische toelichtingen zijn functioneel en worden aangevuld met praktijkvoorbeelden. Door de reflectieopdrachen, het opzoekwerk, de communicatie en het forum en de inrichting van de elektronische leeromgevingen voor de eigen vakgebieden maken de leraern (in opleiding) zich de digitaal didactische denkwijze eigen. De digitale aanwending van dit boek past dan ook in de nieuwe onderwijspraktijk, die steeds meer verschuift in de richting van begeleid zelfstandig werk. Het boek is opgedeeld in vijftien werksessies en omvat dertig te realiseren doelstellingen.

Keywords

E-learning. --- ICT --- hoger onderwijs. --- Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- Competentiegericht onderwijs. --- Didactiek --- Computer assisted instruction --- e-learning --- onderwijs --- competenties --- didactische werkvormen --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- elektronische informatievoorziening --- ICT ; hoger onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:ICT-onderwijs --- 371.315.9 --- competentieleren --- elektronische leeromgevingen --- 37 --- ELO --- Valère Awouters, Jan Schuer --- didactiek --- digitale didactiek --- informatie- en communicatietechnologie --- lerarenopleiding --- portfolio's --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- elektronische leerplatformen --- 371.:004 --- 489.4 --- 528 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internet --- Leertheorieën --- competentiegericht onderwijs --- competentietraining --- didactisch proces --- digitale leeromgeving --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- internet --- leerplan --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijsvernieuwing --- websites --- Competentieleren --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Informatiedragers --- Informatievaardigheden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- Portfolio's --- Website --- didactiek: digitaal --- 37.02 --- Competenties --- Informatica --- Leerplannen --- Leren --- 454.22 --- Websites --- 371.39 --- E-leren --- Lerarenopleiding : CVO --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Datacommunicatie - Telecommunicatie - Internet --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- informatica --- leermethoden --- portfolio --- 370.02 --- Studiemethode --- Opvoeding --- Hoger onderwijs.


Book
Competentiegerichte leeromgevingen : deel 2
Authors: --- --- ---
ISBN: 9051895852 Year: 2003 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek beoogt een duidelijk beeld te geven van competentiegericht onderwijs, aanwijzingen te geven om traditioneel vakgericht curriculum om te bouwen tot een competentiegericht curriculum, mogelijkheden voor het creeërenvan krachtige praktijkgericht leer- en toetsomgevingen aan te bieden en de betekenis van ICT en een elektronische leeromgeving voor een compettentiegericht curriculum aan te geven

Keywords

Arbeids- en organisatiepsychologie --- Personeelsbeleid en -opleiding. --- Leeromgeving. --- Onderwijskunde. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competentieleren. --- Human resource management(=HRM). --- Overheidsmanagement: personeel. --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- competentiemanagement --- didactiek --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiemanagement --- Bedrijfsopleidingen --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs --- Competentiegericht opleiden --- #SBIB:35H2103 --- #SBIB:35H303 --- #SBIB:IO --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Management --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 360 --- 489 --- competenties --- economie --- leeromgeving --- management --- onderwijs --- 371.39 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Competentieleren --- Leeromgeving --- beroepsopleiding --- competentiegericht onderwijs --- competentiegerichte leeromgeving --- competentiegerichte toets --- elektronische leeromgeving --- 371.3 --- 378 --- Personeelsmanagement bij de overheid: vorming en opleiding --- Organisatieleer: mensen --- Hoger onderwijs; algemeen --- 454.21 --- ICT --- curriculum vitae --- 454.21 ) Projectonderwijs --- projectonderwijs --- Competentiegericht onderwwijs --- D40943.jpg --- Didactische werkvormen --- onderwijspsychologie --- Nederland --- competentiegericht leren --- 331.36 --- 331.5 --- 378:331 --- 450.46 --- Competenties --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- arbeidsmarkt --- leren leren --- onderwijsonderzoek --- politieke sociologie --- zelfstudie --- 454.2 --- competentie (ler) --- Leerpsychologie --- Leren --- opleiding --- virtueel bedrijf --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Arbeidsmarkt --- Personeelsmanagement --- Motivatie --- Opvoeding en onderwijs --- Innovatie --- Leermethoden --- Leermiddelen --- 370.02 --- Bedrijfsopleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leermethode --- Leermiddel --- Competentie --- Pedagogie --- 20e eeuw

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by