Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het hoger onderwijs maakt momenteel een radicale omwenteling door, waarbij de focus verlegd wordt van kenniswerving (en -toetsing) naar het verwerven van beroepscompetenties. Als gevolg van deze omwenteling moeten er, naast klassieke toetsmethoden als examens en tentamens, ook nieuwe toetsmethoden ingezet worden. Deze nieuwe groep methoden dient zich aan onder de noemer assessment. Dit Handboek Assessment - het eerste in een reeks van drie - gaat in op de specifieke vorm van assessment: de gedragsproef.
didactiek --- Didactics --- assessments (onderwijs) --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Assessment --- Gedrag --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Evaluatie --- 489.54 --- Competentieleren --- Evaluatie (Beoordeling) --- Onderwijs --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Gedragsproeven --- 489.4 --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Tests Tests
Choose an application
1. Verleiden tot leren in het werk.2. Verleiden is: verbinden en belemmeringen opheffen3. Een antropologische kijk op verleiden en motiveren4. Bestaat er een structuur voor leren in het werk? De leerschijf van zeven.5. Werkgerelateerd leren.6. Veiligheid en vertrouwen om te kunnen leren7. Hoe managers leren bij Heliomare?8. Reflectie op het werk om leren te bevorderen.9. Rechtdoen aan werkervaring10. De kwaliteitsmonitor11. Verbindend beroepsonderwijs12. Competenties als verbinding tussen school en werkplek.13. De werkplek een krachtige leeromgeving?14. Leercoaching15. Shining eyes.16. Ondernemend leren in leernetwerken17. Leren als kwaliteit
450.8 --- 613.3 --- beroepsonderwijs --- coaching --- leren --- motiveren --- studeren --- stuwer --- werkplekleren --- Methodiek van het studeren --- Beroep en opleiding --- arbeidsmotivatie --- didactisch proces --- leermethoden --- stagebegeleiding --- studiemethoden --- Levenslang leren --- Competentieleren --- Leernetwerken --- 493.3 --- onderwijsleermiddelen --- onderwijsmethoden --- Educational systems. Teaching systems --- verpleegkundige opleiding --- onderwijsstimulering --- Didactic strategies --- motiverend onderwijs
Choose an application
Dit boek geeft een inleiding in de huidige multiculturele samenleving en plaatst het onderwijs daarmee in verband. Leraren in basisscholen krijgen te maken met kinderen die in allerlei opzichten veel van elkaar kunnen verschillen. Deze diversiteit kan te maken hebben met verschillen in leerstijl, competenties, aanleg en persoonlijkheid, geslacht, huidkleur, lichamelijke eigenschappen,... Daarnaast zijn er verschillen die vallen onder gezinssamenstelling, sociale klasse, opleidingsniveau van ouders en dergelijke kenmerken. Door de veranderde samenstelling van de bevolking, spelen de verschillen in culturele achtergrond vaak een belangrijke rol. Binnen de culturele diversiteit vind je ook verschillende opvattingen en gebruiken op het gebied van levensbeschouwing en religie. Dit boek richt zich op de ontwikkeling van kennis en inzicht, maar ook op de vaardigheden en attitude in relatie tot intercultureel en interreligieus onderwijs. Feiten worden afgewisseld met opdrachten die uitdagen om te reflecteren op de eigen houding en visie op cultuur en religie in relatie met het onderwijs. De methodiek van het boek is gebaseerd op de concepten uit de Transactionele Analyse met betrekking tot communicatie. Een klas vol kleur is bedoeld voor leraren (in opleiding), onderwijsteams, onderwijsleiders, kind- jeugd- en jongerenwerkers en verder iedereen die zich op een praktische manier wil verdiepen in interculturele communicatie. De uitgave wordt ondersteund door een website.
basisonderwijs --- religieuze opvoeding --- lerarenberoep --- culturele diversiteit --- Sociology of education --- competenties --- multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Lager onderwijs --- Identiteit --- 454.6 --- Culturele diversiteit --- Interculturele communicatie --- Ontwikkeling van kinderen --- Basisonderwijs --- Cultuurverschillen --- Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Nederland --- Beginnende leraren --- Multiculturele samenleving --- Competentieleren --- Beginnende leraar --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Literatuur
Choose an application
Secondary education --- Didactic evaluation --- Research on teaching --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.26 --- 378.1 --- 489.4 --- Beroepsonderwijs --- Competentiegericht --- EDAS --- assessment --- competenties --- didactiek --- evaluatie --- hoger beroepsonderwijs --- hoger onderwijs --- leerprocessen --- onderwijsonderzoek --- pedagogie --- portfolio's --- 371.3 --- Assessment --- Beoordelen --- Hoger onderwijs --- 489.5 --- evaluatie (gez) --- hoger onderwijs (gez) --- competentiegericht opleiden --- D40944.jpg --- Competentiegericht onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 378 --- Evaluatie --- Probleemgestuurd leren --- Didactisch proces --- Beroepsprofielen --- Competentieleren --- Portfolio's --- Competenties: beroepsonderwijs --- Beroepsprofiel
Choose an application
In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben. In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.
Competenties. --- Didactiek. --- Kennisontwikkeling. --- competentiemanagement --- Didactics --- didactiek --- kennisoverdracht --- Beroepsopleidingen --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 041269.jpg --- Didactiek --- 489.4 --- Nederland --- competentiegericht leren --- coaching --- Competentiegericht opleiden --- hoger onderwijs --- 450.46 --- 454.21 --- Competenties --- Kennis --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- 371.35 --- 454 --- Competentiegericht onderwijs --- Competentiegerichte kennis --- Kennismanagement --- Leren --- 371.39 --- Informatie --- Informatieverwerking --- Opleidingen --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- 658.31 --- 371.3 --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische werkvormen --- Didactiek; algemeen --- Competentieleren --- Leeromgeving --- Competentieontwikkeling --- 454.2 --- geheugen (gez) --- leerkracht (gez) --- leermethoden (gez) --- opleidingen (gez) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Universiteiten en hogescholen kiezen steeds vaker de ontwikkeling van beroepscompetenties en academische vorming als uitgangspunt bij de vernieuwing van studieprogramma's. De samenhang in een curriculum, de integratie van kennis uit diverse vakgebieden en doorlopende leerlijnen zijn voor studenten van groot belang. Ook visitatiecommissies, vertegenwoordigers van werkgevers en afgestudeerden vragen om meer aandacht voor (beroeps)competenties en academische vaardigheden. In dit boek is veel kennis en ervaring bijeengebracht uit onderwijsinnovaties waarin het gehele curriculum van opleidingen opnieuw werd doordacht vanuit deze gezichtspunten. De voorbeelden komen uit diverse studierichtingen in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs.
onderwijsbeleid --- competentiemanagement --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- Onderwijsvernieuwing ; hoger onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- academische vorming --- beroepscompetenties --- hoger onderwijs --- 489.4 --- competentieleren --- didactiek --- 37.08 --- 378 --- competenties --- curricula --- docenten --- leren --- onderwijsonderzoek --- onderwijsorganisatie --- onderwijsvernieuwing --- toetsen --- vaardigheidstraining --- vorming --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 378.1 --- Competenties --- Didactische doelstellingen --- Doelstellingen --- Leren --- Onderwijs, evaluatie --- Onderwijs, holt --- Onderwijs, sociale vaardigheden --- Onderwijs, universitair en voortgezet --- Opleidingen --- Praktijkonderwijs --- Vaardigheden --- Zelfstudie --- 371.3 --- Academische vaardigheden --- leerplannen --- onderwijshervormingen --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- personeelsaangelegenheden. Personeel --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- 371.1 --- Bijscholing --- Opleiding --- Professionalisering --- Competentie --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Auteur gaat in op de praktische implementatie van het competentiedenken, zowel in de profit- als in de non-profitsector. De globale aanpak, met diverse proceskenmerken, komt uitgebreid aan bod. Daarnaast wordt een productengamma voorgesteld met instrumenten voor het analyseren, meten en ontwikkelen van competenties. Valkuilen en kritische succesfactoren komen aan bod, evenals cases, tips en suggesties. (Bron: covertekst) 1. Competentiedenken.- 2. In de praktijk.- 3. Integratie in HK-activiteiten.
HRM (human resource management) --- competentiemanagement --- Organization theory --- Personnel management --- competenties --- Psychologie --- 097 Personeelsbeleid --- competentieontwikkeling --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Appréciation des prestations du personnel Prestatiebeoordeling --- 658.386 --- Competentie (competentiemanagement) --- 371.39 --- Competentieleren --- human resources management --- arbeid, motivatie --- 658.3 --- Competentiemanagement --- S20080002.JPG --- Personeelsopleiding. opleiding in het bedrijf --- Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- 658.37 --- Arbeids- en organisatiesociologie --- Competenties --- Arbeids- en organisatiesociologie. --- Competenties. --- 658.3 Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- Didactic strategies --- 370.02
Choose an application
Dit boek reflecteert over recente en klassieke onderwijsproblemen; de invoering van competenties en de al ruim een halve eeuw bestaande eerstejaars hecatombe. Het synthetiseert in de persoon van zijn auteur ruim 40 jaar Leuvens onderzoek inzake studeren en doceren. Hoger Onderwijs aan de universiteit zowel als erbuiten staat inmiddels voor de uitdaging om ' getrouw aan eigen missie binnen Europa in wording ' zoveel mogelijk jongeren in staat te stellen zichzelf optimaal als aankomend expert tot persoonlijkheid te ontwikkelen. Dat vergt grondige reorganisatie, inclusief substantiële evaluatie; verandering leidt, ook al beoogt zij fundamentele vernieuwing, immers ipso facto niet tot verbetering. Binnen dit perspectief plaatst Janssen twee reeksen kanttekeningen bij wat momenteel in uitbouw is. De eerste betreft het vormingsgebeuren. Qua einddoel lijkt expertise als omvattend vormingsideaal te moeten wijken voor een rist door lerenden successief als credits te verwerven competenties. Zulks impliceert echter dat jongeren leerling (kunnen) blijven én (dienvolgens) lerend levenslang krijgen. Wie daarentegen studeert, transformeert zich zelf in expert. Dat betekent zichzelf ' én daar gaat het om ' in eigen zich stilaan uitkristalliserende sociale rol, eerst als persoon Fons en vervolgens als persoonlijkheid Renée, op authentieke wijze tot iemand maken. De tweede betreft de schijnoplossing die via flexibilisering binnen deze hervorming gegeven wordt aan het al zo'n halve eeuw bestaand probleem in de transitie van secundair naar hoger onderwijs. (Bron: covertekst)
Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Didactiek. --- Hoger onderwijs. --- onderwijspsychologie --- HO (hoger onderwijs) --- Educational psychology --- studeren --- lesgeven --- Higher education --- Flanders --- 378.012 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- competenties --- hoger onderwijs --- Coaching --- Competenties --- Leren leren --- Levenslang leren --- Reflecteren (Terugblikken) --- Studiekeuze --- 489.52 --- 37.02 --- Didactisch proces (leerproces) --- Leermethoden --- 371.3 --- Competentiegericht onderwijs --- Doceren : hoger onderwijs --- Studeren : hoger onderwijs --- competentie --- competentiegericht onderwijs --- student --- studiebegeleiding --- studiekeuze --- studiemethode --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Studiebegeleiding --- PHL-Central Office 12 --- flexibilisering --- psychologische analyse --- Studiemethoden --- Leerpsychologie --- Competentieleren --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs --- 378 --- 100761.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Studiemethode
Choose an application
Dit is in de eerste plaats een doe-boek. De theoretische toelichtingen zijn functioneel en worden aangevuld met praktijkvoorbeelden. Door de reflectieopdrachen, het opzoekwerk, de communicatie en het forum en de inrichting van de elektronische leeromgevingen voor de eigen vakgebieden maken de leraern (in opleiding) zich de digitaal didactische denkwijze eigen. De digitale aanwending van dit boek past dan ook in de nieuwe onderwijspraktijk, die steeds meer verschuift in de richting van begeleid zelfstandig werk. Het boek is opgedeeld in vijftien werksessies en omvat dertig te realiseren doelstellingen.
E-learning. --- ICT --- hoger onderwijs. --- Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- Competentiegericht onderwijs. --- Didactiek --- Computer assisted instruction --- e-learning --- onderwijs --- competenties --- didactische werkvormen --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- elektronische informatievoorziening --- ICT ; hoger onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:ICT-onderwijs --- 371.315.9 --- competentieleren --- elektronische leeromgevingen --- 37 --- ELO --- Valère Awouters, Jan Schuer --- didactiek --- digitale didactiek --- informatie- en communicatietechnologie --- lerarenopleiding --- portfolio's --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- elektronische leerplatformen --- 371.:004 --- 489.4 --- 528 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internet --- Leertheorieën --- competentiegericht onderwijs --- competentietraining --- didactisch proces --- digitale leeromgeving --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- internet --- leerplan --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijsvernieuwing --- websites --- Competentieleren --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Informatiedragers --- Informatievaardigheden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- Portfolio's --- Website --- didactiek: digitaal --- 37.02 --- Competenties --- Informatica --- Leerplannen --- Leren --- 454.22 --- Websites --- 371.39 --- E-leren --- Lerarenopleiding : CVO --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Datacommunicatie - Telecommunicatie - Internet --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- informatica --- leermethoden --- portfolio --- 370.02 --- Studiemethode --- Opvoeding --- Hoger onderwijs.
Choose an application
Het boek beoogt een duidelijk beeld te geven van competentiegericht onderwijs, aanwijzingen te geven om traditioneel vakgericht curriculum om te bouwen tot een competentiegericht curriculum, mogelijkheden voor het creeërenvan krachtige praktijkgericht leer- en toetsomgevingen aan te bieden en de betekenis van ICT en een elektronische leeromgeving voor een compettentiegericht curriculum aan te geven
Arbeids- en organisatiepsychologie --- Personeelsbeleid en -opleiding. --- Leeromgeving. --- Onderwijskunde. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competentieleren. --- Human resource management(=HRM). --- Overheidsmanagement: personeel. --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- competentiemanagement --- didactiek --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiemanagement --- Bedrijfsopleidingen --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs --- Competentiegericht opleiden --- #SBIB:35H2103 --- #SBIB:35H303 --- #SBIB:IO --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Management --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 360 --- 489 --- competenties --- economie --- leeromgeving --- management --- onderwijs --- 371.39 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Competentieleren --- Leeromgeving --- beroepsopleiding --- competentiegericht onderwijs --- competentiegerichte leeromgeving --- competentiegerichte toets --- elektronische leeromgeving --- 371.3 --- 378 --- Personeelsmanagement bij de overheid: vorming en opleiding --- Organisatieleer: mensen --- Hoger onderwijs; algemeen --- 454.21 --- ICT --- curriculum vitae --- 454.21 ) Projectonderwijs --- projectonderwijs --- Competentiegericht onderwwijs --- D40943.jpg --- Didactische werkvormen --- onderwijspsychologie --- Nederland --- competentiegericht leren --- 331.36 --- 331.5 --- 378:331 --- 450.46 --- Competenties --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- arbeidsmarkt --- leren leren --- onderwijsonderzoek --- politieke sociologie --- zelfstudie --- 454.2 --- competentie (ler) --- Leerpsychologie --- Leren --- opleiding --- virtueel bedrijf --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Arbeidsmarkt --- Personeelsmanagement --- Motivatie --- Opvoeding en onderwijs --- Innovatie --- Leermethoden --- Leermiddelen --- 370.02 --- Bedrijfsopleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leermethode --- Leermiddel --- Competentie --- Pedagogie --- 20e eeuw
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|