Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Overzicht van de voornaamste ontwikkelingspsychologische theorieën en hun praktische toepasbaarheid.
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Ontwikkelingspsychologie --- 416 --- psychologie --- Bowlby --- Chomsky --- Cultuurhistorische theorie --- Erikson --- Kohlberg --- Leertheorieën --- Moraaltheorie --- Piaget --- Psychoanalyse --- Vygotsky, Lev --- Lerarenopleiding : CVO --- 159.92 --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- graduaat orthopedagogie
Choose an application
Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende leertheorieën aan het onderwijzen en leren van leerlingen. Vragen als: ’Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren?’ of ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’, worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch onderbouwd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Cognitive psychology --- zelfstudie --- leertheorieën --- probleemoplossend denken --- Objectives of teaching --- Educational psychology --- onderwijspraktijk --- 415.4 --- Onderwijspraktijk --- Leerpsychologie --- Leerstrategieën --- 419.3 --- Onderwijspsychologie --- 450.8 --- Hogere geestelijke functies --- leerpsychologie --- geheugen --- zelfstandig leren --- probleemoplossing --- onderwijzen --- PHL-Education 12 --- Onderwijsmethoden --- Onderwijs --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Mensen leren voortdurend. Niet alleen op school, maar veel meer nog daarbuiten. Soms is leren een geleidelijke verandering, soms is het een ingrijpende herziening van opvattingen en handelwijzen. De ene keer gaat leren en veranderen bijna onopgemerkt, dan weer is het een zeer bewust ondernomen activiteit.Dit boek gaat in op de vraag wat leren nu eigenlijk is, welke manieren van leren er zijn, hoe eerdere leerprocessen de capaciteit en de motivatie beïnvloeden en welke invloed de sociaal-culturele omgeving op de lerende heeft. Bij de bespreking van deze thema's verwijst de auteur steeds naar diverse leertheorieën. Zo worden nieuwe ideeën over leren en veranderen verbonden met eerder verworven inzichten. Ook de recente inzichten met betrekking tot informeel leren zijn in het boek verwerkt, evenals die op het gebied van contacten tussen verschillende (sub)culturen.Leren en veranderen bij volwassenen is ten eerste bestemd voor hen die in hun werk mensen motiveren en begeleiden bij leren en veranderen: opleiders, docenten en trainers. Een tweede groep bestaat uit personeelsconsulenten, managers beoordelaars bij assessment en bemiddelaars bij bijvoorbeeld arbeidsbureaus of outplacementbureaus. Een derde, deels overlappende groep bestaat uit managers, organisatieadviseurs en opleidingshoofden die hun beleid willen baseren op een visie op leren en veranderen bij volwassenen.
volwasseneneducatie --- veranderingsmanagement --- leren --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of cultural policy --- leertheorieën --- didactische processen --- Leerpsychologie --- #PBIB:2004.2 --- 415.4 --- leerpsychologie --- levenslang leren --- 159.95 --- Cultuur --- Leren --- Onderwijsleerprocessen --- 374.7 --- Veranderingsprocessen --- Volwassenen --- Hogere geestelijke functies --- 450.8 --- leerprocessen --- methodiek --- personeelsbeleid --- volwassenen --- Methodiek van het studeren --- Volwasseneneducatie
Choose an application
Ten Steps to Complex Learning presents a path from an educational problem to a solution in a way that students, practitioners, and researchers can understand and easily use. Students in the field of instructional design can use this book to broaden their knowledge of the design of training programs for complex learning. Practitioners can use this book as a reference guide to support their design of courses, curricula, or environments for complex learning.Now fully revised to incorporate the most current research in the field, this third edition of Ten Steps to Complex Learning includes many references to recent research as well as two new chapters. One new chapter deals with the training of 21st-century skills in educational programs based on the Ten Steps. The other deals with the design of assessment programs that are fully aligned with the Ten Steps. In the closing chapter, new directions for the further development of the Ten Steps are discussed.https://www.routledge.com/Ten-Steps-to-Complex-Learning-A-Systematic-Approach-to-Four-Component/van-Merrienboer-Kirschner/p/book/9781138080805
leren leren --- educatief ontwerpen --- probleemoplossend denken --- probleemgestuurd leren --- actief leren --- Didactic strategies --- Instructional systems --- didactiek --- Instructional design --- Design --- Leertheorieën --- Leerstijlen --- Cognitieve ontwikkeling --- Onderwijs --- Probleemoplossend denken --- 21th century skills --- Training --- Didactische principes --- Didactiek --- Leren leren --- Leerstrategieën --- Leerpsychologie --- Hoger onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Competentiegericht onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 371.3 --- Leertheorie --- Leerstijl --- 21st century skills --- Didactisch principe --- Leerstrategie --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Instructional systems - Design --- Training (sport)
Choose an application
An unrivalled introduction to the pioneers of educational theory that you won't be able to get through your studies without. This must-have book includes profiles on Vygotsky, Steiner, Montessori and Froebel, as well as 24 other theorists.
Learning, Psychology of. --- Child development --- Early childhood education --- Education --- Child study --- Children --- Development, Child --- Developmental biology --- Learning --- Psychology of learning --- Educational psychology --- Comprehension --- Learning ability --- Psychological aspects. --- Philosophy. --- Development --- Psychological aspects --- School management --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijsvormen --- leertheorieën --- onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie
Choose an application
In dit boek worden huidige inzichten uit verschillende leertheorieën verbonden met het leren van leerlingen in de school. Vragen voor docenten als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?' worden beantwoord. De antwoorden worden theoretische en praktisch onderbouwd. naast de behandeling van deze aan vakinhouden gerelateerde vragen, wordt tevens een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen beter zelfstandig kunnen leren. Ook probleemoplossen komt uitgebreid ter sprake als een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossen tot op zekere hoogt geleerd kan worden. (Bron: covertekst)
#KVHB:Cognitieve psychologie --- leerstijlen --- probleemoplossen --- Cognitive psychology --- zelfstudie --- leertheorieën --- probleemoplossend denken --- Objectives of teaching --- Educational psychology --- onderwijspraktijk --- 371.01 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- didactiek --- leren leren --- 415.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Geheugen --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leren --- Probleemoplossend denken --- Zelfstandig leren --- behaviorisme --- cognitieve ontwikkeling --- geheugen --- handelingsstoornissen --- leerdoelen --- leerprocessen --- leren --- zelfstandig leren --- 415.4 ) Leerpsychologie --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Hogere geestelijke functies --- leerpsychologie --- probleemoplossing --- onderwijzen
Choose an application
Dit boek beschouwt het leer- en instructieproces vanuit een psychologische visie op het onderwijsleerproces.Het eerste deel bespreekt (onderwijs-)leertheorieën en definieert het begrip leren.Deel II gaat in op het leerproces. Het derde deel gaat nader in op het affectieve leerproces. Het effect van affectieve processen op het gedrag van de leerling wordt besproken. Deel IV handelt over het instructieproces. Daarin komen traditionele en ? vooral ? nieuwe taken en rollen van de docent aan de orde.Deze inleiding in de onderwijspsychologie biedt de lezer verschillende vormen van hulp: aan het eind van elk hoofdstuk literatuursuggesties, verwerkingsopdrachten en een glossary met per hoofdstuk de centrale begrippen. Door de vele voorbeelden, illustraties en casussen is het boek ook goed bruikbaar in de lerarenopleidingen.(Bron: https://vangorcum.nl/)
Leerpsychologie. --- Pedagogische psychologie. --- Educational psychology --- leerpsychologie --- pedagogische psychologie --- leerlingenbegeleiding --- didactische processen --- Psychology --- gedragspsychologie --- sociale opvoeding --- 159.9:37 --- 15 --- Apprentissage Leerproces --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- Didactique Didactiek --- Formateurs Opleiders --- Qualités (formateurs) Eigenschappen (opleiders) --- leren leren --- onderwijspsychologie --- leerprocessen --- Lerarenopleiding : CVO --- Onderwijspsychologie --- Leerstrategieën --- Leerprocessen --- Instructiepsychologie --- 370 --- 159.9:37 Psychologie in verband met opvoedkunde --- Psychologie in verband met opvoedkunde --- Psychologie --- 419.3 --- 415.4 --- Instructies --- Leertheorieën --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Leren --- Leerpsychologie
Choose an application
De startcompetenties van beginnende leraren vragen om een grondige reflectie over de eigen keuzes met betrekking tot processen, variabelen en actoren die het succes van onderwijs beïnvloeden.'Wat werkt in het onderwijs?' is een complexe vraag, en leerkrachten moeten hun eigen opvattingen en verwachtingen kritisch bekijken om tot een antwoord te komen. Hoe staan ze bijvoorbeeld tegenover hun lesdoelen, leerstof, werkvormen, beschikbare media en evaluatievormen? En vooral: hoe houden ze bij hun keuzes rekening met de kenmerken van hun leerlingen? De rode draad van dit handboek is diversiteit. Meertaligheid, inclusief onderwijs, sociaal-economische verschillen, gender en andere kenmerken stellen beginnende leerkrachten namelijk voor lastige uitdagingen.Dit handboek is bedoeld als een inspiratiebron die leerkrachten helpt om keuzes te maken en die vervolgens - samen met het schoolteam - uit te testen in de eigen klaspraktijk.Bron: https://www.lannoo.be/nl/krachtige-leeromgevingen-0
454.23 --- Onderwijskund, Geintegreerd onderwijs, Intercultureel onderwijs --- Onderwijskunde, Geintegreerd onderwijs, Intercultureel onderwijs --- Didactische principes --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- diversiteit --- Onderwijskunde --- Diversiteit --- Leeromgeving --- Leerprocessen --- Lesgeven --- Leertheorieën --- Curriculumontwikkeling --- Leerdoelen --- Inclusief onderwijs --- Digitale leermiddelen --- Evaluatie --- Intercultureel onderwijs --- meertaligheid --- inclusief onderwijs --- 370 --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- didactiek --- gender --- 371 --- onderwijstechnologie --- armoede --- 370.02 --- onderwijskunde --- krachtige leeromgeving --- Multiculturalism --- Children with social disabilities --- Meertaligheid --- Leerproces --- Leertheorie --- Leerdoel --- Internationalisering --- Inclusie --- Maatwerk --- werkvormen en leeractiviteiten --- leeromgevingen --- leren --- instructie --- curriculum --- interculturaliteit --- multiculturaliteit --- geïntegreerd onderwijs --- 371.014 --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek
Choose an application
Dit is in de eerste plaats een doe-boek. De theoretische toelichtingen zijn functioneel en worden aangevuld met praktijkvoorbeelden. Door de reflectieopdrachen, het opzoekwerk, de communicatie en het forum en de inrichting van de elektronische leeromgevingen voor de eigen vakgebieden maken de leraern (in opleiding) zich de digitaal didactische denkwijze eigen. De digitale aanwending van dit boek past dan ook in de nieuwe onderwijspraktijk, die steeds meer verschuift in de richting van begeleid zelfstandig werk. Het boek is opgedeeld in vijftien werksessies en omvat dertig te realiseren doelstellingen.
E-learning. --- ICT --- hoger onderwijs. --- Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- Competentiegericht onderwijs. --- Didactiek --- Computer assisted instruction --- e-learning --- onderwijs --- competenties --- didactische werkvormen --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- elektronische informatievoorziening --- ICT ; hoger onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:ICT-onderwijs --- 371.315.9 --- competentieleren --- elektronische leeromgevingen --- 37 --- ELO --- Valère Awouters, Jan Schuer --- didactiek --- digitale didactiek --- informatie- en communicatietechnologie --- lerarenopleiding --- portfolio's --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- elektronische leerplatformen --- 371.:004 --- 489.4 --- 528 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internet --- Leertheorieën --- competentiegericht onderwijs --- competentietraining --- didactisch proces --- digitale leeromgeving --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- internet --- leerplan --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijsvernieuwing --- websites --- Competentieleren --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Informatiedragers --- Informatievaardigheden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- Portfolio's --- Website --- didactiek: digitaal --- 37.02 --- Competenties --- Informatica --- Leerplannen --- Leren --- 454.22 --- Websites --- 371.39 --- E-leren --- Lerarenopleiding : CVO --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Datacommunicatie - Telecommunicatie - Internet --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- informatica --- leermethoden --- portfolio --- 370.02 --- Studiemethode --- Opvoeding --- Hoger onderwijs.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|