Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Que dire encore aujourd'hui des Rois mages que nous reconnaissons sans difficulté en tête de caravanes chargées des richesses de l'Orient ? Et si ces Rois mages étaient en réalité venus d'Occident ? Si les Mages avaient été couronnés non dans leurs lointaines contrées, mais dans les royaumes de l'Europe féodale ? Le livre propose de suivre le voyage des Mages à travers une tradition plus que millénaire, jusque dans les sculptures, peintures murales et vitraux des églises des Xe-XIIe siècles. À une étape de ce voyage, les magiciens païens ont reçu le plus haut insigne qui soit, la couronne royale. C'est en tant que rois et mages qu'ils prennent corps dans les consciences et dans les arts. En scrutant toutes les modifications des images dans le temps, des plus remarquables aux plus inaperçues, et en les étudiant à la lumière des textes, du rituel et de la place des décors dans l'architecture, l'auteur invite à sonder l'imaginaire de la société féodale pour découvrir ce qui fascine les populations de ce temps chez ces trois hommes. La réponse ne se trouve ni en Orient ni dans les récits légendaires mais dans la signification de leur acte de charité : un don à un enfant qui est une offrande à Dieu. --Quatrième de couverture
Féodalité --- Iconographie biblique. --- Rois mages. --- Christian art and symbolism --- Rois mages --- Art chrétien médiéval --- Magi. --- Thèmes, motifs. --- Themes, motives. --- Dans l'art. --- In art
Choose an application
Mia Mochizuki draws upon masterpieces and material culture from around the world to show how the pre-suppression Society of Jesus (1540–1773) pioneered structural innovations in the history of the image. ; Readership: All interested in early modern, religious, and global art history, and anyone concerned with Renaissance and Baroque art and architecture, Jesuit studies, and the world-wide circulation of prints. Keywords: Renaissance art, Baroque art, religious art, Jesuit art and architecture, global art history, print history, 1540–1773, Jesuit style, Spiritual Exercises, Evangelicae historiae imagines, Imago primi saeculi Societatis Iesu, Ignatius of Loyola, Francis Xavier.
Art and history --- History and art --- History --- History in art --- Jesuit art. --- Christian art and symbolism --- Art jésuite. --- Art chrétien. --- Symbolisme chrétien. --- Art jésuite --- Art chrétien --- Symbolisme chrétien --- Art & design styles: Baroque --- History of art & design styles --- Art jésuite --- Art chrétien --- Symbolisme chrétien
Choose an application
Cet ouvrage rassemble les actes du Colloque transfrontalier et international « Vierges médiévales de Catalogue : mises en perspective » qui s’est déroulé à l’Université de Perpignan, les 1er et 2 décembre 2011, en parallèle avec l’exposition des Vierges romanes et gothiques des Pyrénées-Orientales proposée par le Centre de conservation et de restauration du Patrimoine. L’inventaire de ces Vierges, dirigé par Jean-Bernard Mathon, est publié en deuxième partie. Comme l’indique son titre, ce colloque a eu comme objectif d’élargir les points de vue sur ces Vierges des Pyrénées-Orientales, en les croisant avec d’autres apports, à partir de comparaisons avec des œuvres conservées tant en Espagne, qu’en Italie, qu’en Languedoc voisin, ou en Île de France et plus largement encore en Europe. Ces actes constituent donc un apport important à la connaissance des œuvres catalanes, en permettant d’en souligner la spécificité au sein d’un vaste corpus de Vierges à l’Enfant sur lesquelles les publications d’ensemble en français sont rares ou déjà anciennes. La seconde partie de ce volume présente le répertoire exhaustif et abondamment illustré des 150 Vierges à l'Enfant médiévales des Pyrénées-Orientales, étudiées du point de vue historique, technique, matériel et dévotionnel. Ce corpus départemental est le premier réalisé en France ; il ouvre ainsi de nouveaux horizons à la recherche.
Christian art and symbolism --- Art et symbolisme chrétiens --- Mary, --- Art. --- Arts & Humanities --- Marie --- Nouveau Testament --- statue --- art chrétien --- Moyen Âge --- sculpture --- dévotion --- vierge à l’enfant --- art roman --- art gothique
Choose an application
"Moving with the Magdalen is a turning point for the study of Mary Magdalen in late medieval society. It brings together a corpus of late medieval wall paintings and altarpieces that speak to devotional life in Alpine parishes, grounding our attention in the rural rather than the urban. The Alps may seem remote, but Mary Magdalen was rock steady for residents and travellers alike who traversed its valleys and passes. This book reveals what made the saint so popular in the mountains and how the artworks were interconnected, whilst assessing the quality of their relationship to the cult's origins in the West, especially her tomb and grotto in Provence. The seven chapters explore the role art played in localizing the saint without any sacrifice of her universal appeal. To this end it argues for decentralization - each rural site is singular in its meaning yet is part of a larger network. Mary Magdalen moves into the mountains and is given new meaning. In doing so, the Alps are repositioned as both bridge and creative ground for the cult of this powerful saint, as a site of transformation on the late medieval map of devotion."--Bloomsbury Publishing.
Christian art and symbolism --- Christian pilgrims and pilgrimages --- Mary Magdalene, --- Cult --- Art chrétien --- Symbolisme chrétien --- Pèlerins chrétiens --- Marie Madeleine, --- Culte --- Art chrétien --- Symbolisme chrétien --- Pèlerins chrétiens
Choose an application
In Devotional Portraiture and Spiritual Experience Ingrid Falque analyses the meditative functions of early Netherlandish paintings including devotional portraits, that is portraits of people kneeling in prayer. Such paintings have been mainly studied in the context of commemorative and social practices, but as Ingrid Falque shows, they also served as devotional instruments. By drawing parallels between the visual strategies of these paintings and texts of the major spiritual writers of the medieval Low Countries, she demonstrates that paintings with devotional portraits functioned as a visualisation of the spiritual process of the sitters. The book is accompanied by the first exhaustive catalogue of paintings with devotional portraits produced in the Low Countries between c. 1400 and 1550. This catalogue is available at no costs in e-format ( HERE ) and can also be purchased as a printed hardcover book ( HERE ).
Portrait painting, Netherlandish --- Devotion in art --- Christian art and symbolism --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Religious art --- Symbolism --- Symbolism in art --- Church decoration and ornament --- Netherlandish portrait painting --- 75 <492> --- 75.033 --- 75.034 --- 75.034 Schilderkunst van de renaissance; barok; rococo --- Schilderkunst van de renaissance; barok; rococo --- 75.033 Schilderkunst van de Middeleeuwen --- Schilderkunst van de Middeleeuwen --- 75 <492> Schilderkunst--Nederland --- Schilderkunst--Nederland --- Portrait painting, Netherlandish. --- Devotion in art. --- Peinture de portraits --- Dévotion --- Art chrétien médiéval --- Art chrétien de la Renaissance --- Dans l'art --- Benelux countries. --- Medieval. --- Christian art and symbolism - Benelux countries - Medieval, 500-1500 --- Christian art and symbolism - Benelux countries - Renaissance, 1450-1600 --- Art --- Art chrétien --- Moyen âge, 476-1492 --- Renaissance --- Pays-Bas --- History of art / art & design styles --- History of art & design styles: c 1400 to c 1600 --- Dévotion --- Art chrétien médiéval --- Art chrétien de la Renaissance
Choose an application
Aus einer interkulturellen Perspektive nimmt das Buch ästhetische Strategien und Formen der Repräsentation in der christlichen und islamischen Sepulkralkunst der Vormoderne in den Blick. Ausgehend von dem Verständnis des Grabmals als Schnittstelle eschatologischer, politischer und künstlerischer Diskurse, analysieren die Beiträge die Vielfalt memorialer Raumkonfigurationen. Das thematische Spektrum reicht vom komplexen Wechselverhältnis zwischen Architektur und Grabmaltopographie über Fragen nach der funeralen Konstitution von Macht und Identität bis hin zu Praktiken ritueller Vergegenwärtigung im Kontext individueller und kollektiver Erinnerung. From an intercultural perspective, this book focuses on aesthetic strategies and forms of representation in premodern Christian and Islamic sepulchral art. Seeing the tomb as an interface for eschatological, political, and artistic debate, the contributions analyze the diversity of memorial space configurations. The subjects range from the complex interaction between architecture and tomb topography through to questions relating to the funereal expression of power and identity, and to practices of ritual realization in the context of individual and collective memory.
Sepulchral monuments, Medieval --- Islamic sepulchral monuments --- Muslim sepulchral monuments --- Sepulchral monuments, Islamic --- Sepulchral monuments --- Medieval sepulchral monuments --- Sepulchral monuments. --- Funeral monuments --- Funerary monuments --- Graves --- Gravestones --- Memorial tablets --- Tablets, Memorial --- Tombstones --- Monuments --- Sepulchral monuments, Renaissance --- Social aspects --- Political aspects --- Art funéraire --- Cimetière --- Thanatologie --- Mort --- Islam --- Art islamique --- Art sacré --- Art chrétien --- Islamic sepulchral monuments. --- Sepulchral monuments, Medieval. --- Social aspects. --- Political aspects.
Choose an application
Robert Couzin's Right and Left in Early Christian and Medieval Art is the first in-depth study of handedness, position, and direction in the visual culture of Europe and Byzantium from the fourth to the fourteenth century. An understanding of this largely unnoticed or ignored dimension of imagery can enrich the study of most major themes of medieval art history, including iconography, visuality, reception, narrative, form, gender, production, and patronage. For designers, artisans, and audiences alike, the pre-eminence of the right and lapses or intentional departures from that norm were potentially significant. This investigation of right and left in medieval visual culture is informed by modern experimental research on laterality and contextualized within prevailing theological doctrines and socio-cultural practices. Illustrations in the text are complemented by hundreds more made available on Brill's Arkyves platform.
Art and history. --- History and art --- History --- History in art --- Christian art and symbolism --- Left and right (Symbolism) --- Right and left (Symbolism) --- Symbolism --- Christian religion --- Iconography --- iconology --- religious symbolism --- left --- right --- religious art --- anno 500-1499 --- anno 400-499 --- Left- and right-handedness --- Gauche et droite (Symbolisme) --- Art chrétien --- Gauchers --- Religious aspects --- Christianity. --- Aspect religieux --- Christianisme
Choose an application
La ri-lettura delle Scritture ebraiche costituisce un elemento fondante del Cristianesimo, impegnato sin dai primordi nella reinterpretazione del prima alla luce del poi, mantenendo la lettera del testo ma ribaltandone il significato alla luce di una nuova funzione. Le Scritture ebraiche divennero così l’Antico Testamento, inscindibilmente legato al Nuovo Testamento quale antecedente storico e inesauribile fonte di prefigurazioni di Cristo e del messaggio evangelico. Nel processo di costruzione di un nuovo immaginario religioso, presto si comprese l’importanza della parallela costruzione di un immaginario visuale, partendo dalla rappresentazione di singoli episodi biblici per poi elaborare coerenti sequenze narrative. L’intensa sperimentazione iconografica di età paleocristiana offrì all’alto-medioevo e poi all’età romanica un ricco corpus di temi e schemi da selezionare, rielaborare ed arricchire, ogni volta in funzione del contesto materiale, dello spazio liturgico e dei significati da veicolare. Coprendo un ampio arco cronologico, il volume affronta tali questioni mediante affondi tematici di storici dell’arte e filologi di diversa provenienza e formazione, ma accomunati da metodologie contestuali e interdisciplinari. Il focus è sulla penisola italiana, ma con significative aperture all’Oltralpe franco-germanico, alla Scandinavia, alla Penisola iberica, all’Oriente bizantino, facendo emergere un intreccio socio-politico-culturale che restituisce un’Europa medievale interconnessa.
Mural painting and decoration, Medieval --- Christian art and symbolism --- Bible --- History of Biblical events --- Art paléochrétien --- Peinture et décoration murales médiévales --- Literature, Romance --- art chrétien médiéval --- art paléochrétien --- iconographie biblique --- peinture murale médiévale --- arte medievale cristiana --- arte paleocristiana --- Bibbia --- iconografia biblica --- pittura murale medievale --- Bible. --- 500-1500 --- 500-1500.
Choose an application
En publiant en français cet ouvrage, dont une première version a d’abord paru en grec sous les auspices de l’Académie d’Athènes, l’École française d’Athènes fait connaître les recherches d’une grande spécialiste du Péloponnèse franc et byzantin, Aspasia Louvi-Kizi, dont le travail révèle toute la complexité des formes architecturales, des emprunts et des modèles repérables dans les monuments de la ville byzantine et médiévale de Mistra.Parmi les créations architecturales du couple de despotes, Manuel Cantacuzène (1349-1380) et son épouse Isabelle de Lusignan, qui a façonné Mistra en un centre de pouvoir, Aspasia Louvi-Kizi analyse deux de ses monuments emblématiques, les monastères de la Péribleptos et de la Pantanassa, proposant une nouvelle histoire de leur construction.Des éléments de l’art franc, c’est-à-dire occidental ou gothique, étrangers à la tradition byzantine locale, ont été incorporés dans leur architecture. Distincts de la production franco-byzantine de la principauté voisine d’Achaïe, ces éléments gothiques de Mistra ont plutôt à voir avec l’art occidental de Chypre ; la contribution d’Isabelle à leur introduction dans le Péloponnèse est alors déterminante. Ces éléments occidentaux, qui ornent les clochers et les tours sur les façades, sont combinés avec les éléments byzantins et constituent une véritable expression de la politique pro-occidentale du couple de despotes, en symbiose avec la politique impériale de Constantinople à l’époque.Dans le monde fragmenté et multipolaire de la Méditerranée orientale à la veille de la conquête ottomane, ce livre met ainsi en lumière le rôle de Mistra en tant que centre régional de pouvoir et contribue à sa réinterprétation.En poursuivant ce dialogue international sur un site de renom, l’École française d’Athènes dit aussi son attachement aux regards croisés qui font émerger la complexité des échanges à l’oeuvre dans cette histoire d’un monde grec en transition.
Arts & Humanities --- Architecture --- Art --- Cultural studies --- art byzantin --- Empire byzantin --- croisade --- art gothique --- Lusignan --- Cantacuzène --- art chrétien --- Byzantine art --- Byzantine Empire --- crusade --- Gothic art --- Christian art --- arte bizantino --- Imperio bizantino --- cruzada --- arte gótico --- arte cristiano --- arte bizantina --- Impero bizantino --- crociata --- Cantacuzene --- arte cristiana --- Byzantinische Kunst --- Byzantinische Reich --- Kunst der Gotik --- Christliche Kunst
Choose an application
This is the first exhaustive catalogue of paintings with devotional portraits produced in the Low Countries between c. 1400 and 1550. This catalogue is an appendix to the book Devotional Portraiture and Spiritual Experience in Early Netherlandish Painting. The catalogue can be accessed and downloaded for free as well as be purchased in hardback.
Christian spirituality --- Iconography --- Painting --- religious experience --- schilderkunst, Nederlanden --- portraits --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Netherlands --- Flanders --- Peinture de portraits --- Dévotion --- Art --- Art chrétien --- Moyen âge, 476-1492 --- Renaissance --- Portrait painting, Netherlandish --- Devotion in art --- Christian art and symbolism --- Pays-Bas --- Benelux countries. --- Medieval.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|