Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Vlaanderen studeren jaarlijks onvoldoende jongeren af met diploma’s op gebied van exacte wetenschappen, toegepaste wetenschappen, ICT en techniek (STEM). De komende jaren zal deze problematiek zich nog scherper stellen door het toenemend aantal technici, ingenieurs en wetenschappers dat met pensioen gaat en zal moeten vervangen worden. Deze problematiek belemmert de economische groei en de verdere ontwikkeling van de kennismaatschappij in Vlaanderen. Het onderzoek omvatte verschillende onderdelen. Er werden gedetailleerde analyses gemaakt van de overgang tussen het secundair en het hoger onderwijs, en meer in het bijzonder hoe het aandeel van de scholieren en studenten in STEM-richtingen daarbij evolueert. Een tweede onderdeel bestond uit de analyse van de instroom van STEM-gediplomeerden in de arbeidsmarkt en de evolutie van het STEM-gehalte van hun job tijdens het begin van hun loopbaan. De onderzoekers bestudeerden ook de internationale studentenstromen. Deze analyses werden in een breder perspectief geplaatst door vergelijkingen met cijfers en evoluties in andere Europese landen. Dankzij contacten met buitenlandse experten en bezoeken ter plaatse identificeerden de onderzoekers interessante buitenlandse STEM-initiatieven, bedoeld om jongeren te sensibiliseren voor STEM-studierichtingen en -beroepen. Het onderzoek werd gecompleteerd met een internationale literatuurstudie over de factoren die het studiekeuzeproces bij jongeren beïnvloeden. In het kader van dit onderzoek werd ook een nieuwe STEM-classificatie ontwikkeld en toegepast voor de Vlaamse studierichtingen in het secundair en het hoger onderwijs.
Secondary education --- Labour market --- Higher education --- Flanders --- hoger onderwijs --- secundair onderwijs --- technisch onderwijs --- 480 --- technologie --- wetenschappen --- 37 --- STEM --- knelpuntberoepen --- techniek --- secundair onderwijs - hoger onderwijs --- onderwijs --- Contains audio-visual material --- 371.212.042 --- 377 --- motivatie van de leerlingen - studiekeuze --- beroepsonderwijs - technisch onderwijs --- PHL-Central Office 13 --- Vlaanderen --- wetenschappelijk onderwijs
Choose an application
De diversiteit in onze samenleving neemt toe. We spreken daarom over superdiversiteit. Deze toename van diversiteit tekent zich ook af op de scholen. Van de leraar vraagt superdiversiteit geen andere competenties, maar het doet wel een groter beroep op de interpersoonlijke, de pedagogische, de vakinhoudelijke, de didactische en de organisatorische competenties. Samenleren op een superdiverse school is geschreven om leraren, gedragsspecialisten, intern begeleiders en directieleden te ondersteunen bij visievorming en de dagelijkse onderwijspraktijk op een superdiverse school.In deel 1 komen de volgende vragen aan de orde:Vraagt superdiversiteit een andere visie op onderwijs?In hoeverre kan het onderwijs een rol spelen bij de identiteitsontwikkeling?Jong geleerd oud gedaan, hoe doen we dat met de dialoog?Wat betekent de school voor nieuwkomers en wat betekenen nieuwkomers voor de school?Hoe bied je sociaal-emotioneel leren aan op een superdiverse school?Samenleren op een superdiverse school, zo gezegd zo gedaan?In deel 2 worden de praktijkervaringen beschreven van juf Sofie. Zij geeft les op een superdiverse school. Aan de hand van illustratieve anekdotes over de leerlingen Ward, Parwin, Sedra, Sana, Jamil en Yasser worden de competenties van de leraar op een superdiverse school verder verkend.Ria Goedhart is werkzaam bij het Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij is domeincoördinator gedrag van de opleiding Master Educational Needs en teamleider in de lesplaats Vlissingen. Als ontwikkelaar en docent van de cursus Begeleiden van leerlingen met een vluchtelingachtergrond en de Master Expert in het Nieuwkomersonderwijs is zij altijd op zoek naar nieuwe theoretische inzichten en praktijkervaringen om leraren te kunnen ondersteunen in hun denken en handelen.(Bron: www.swpbook.com)
Superdiversiteit --- Onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- onderwijs --- multiculturele samenleving --- #PBIB:+107.31 --- 377 --- 325 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Diversiteit --- intercultureel onderwijs --- School management --- diversiteitsbeleid --- schoolbeleid --- diversiteit --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Multiculturele samenleving en opvoeding --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsvisie --- lerarenberoep --- identiteit --- Kindergarten --- Primary education --- basisonderwijs --- onderwijsbeleid --- lager onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Elias en zijn jongere broertje Wardje zijn op weg van school naar huis als het ondenkbare gebeurt: Wardje wordt aangereden door een auto. Als Wardje uiteindelijk in het ziekenhuis sterft, laat hij een gebroken gezin achter. Waarom moest dit gebeuren? En heeft hier iemand schuld aan? Dat zijn de vragen waarmee Elias en zijn ouders achterblijven. In dit boek wordt een poging gedaan om deze vragen te bespreken en het verdriet een plaats te geven. In de Bijsluiter achterin het boek vinden ouders, opvoeders en leerkrachten de nodige achtergrondinformatie over het thema rouwverwerking
Didactics of social education --- Dutch literature --- verkeersongevallen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Rouwproces --- Verkeer --- Verkeersongevallen --- Jeugd --- Pedagogiek --- Ongevallen --- kinderen --- emotionele vorming --- verdriet --- verliessituaties --- verkeersongevallen --- voorleesboek --- vanaf 5 jaar --- leesboek --- vanaf 9 jaar --- Prentenboeken ; verhalend --- Prentenboeken --- Rouwverwerking ; kinderen --- Verkeersongevallen ; verhalen --- Verkeersveiligheid --- Rouw / rouwverwerking --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- Verkeer (openbaar vervoer, vervoer) --- Verliesverwerking --- Provincie West-Vlaanderen --- Dood : basisonderwijs --- Verkeersslachtoffers : basisonderwijs --- Dood --- 377.3 --- 418.7 --- Verkeersveiligheid - De mens in het verkeer --- Psychologie van leven en dood --- Verkeersongeval --- Leefbaarheid --- Ongeval --- Thuis --- Jongere
Choose an application
Dit boek bundelt bijdragen van verschillende auteurs en is het resultaat van een interdisciplinaire samenwerking binnen de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Het wil studenten een overzicht bieden van feiten, onderzoeksgegevens, discussies... op het terrein van het multiculturalisme. Verschillende aspecten komen aan bod: gender en identiteitsvorming; multiculturele organisaties; stereotypen over etnische minderheden; mondialisering en migratie; inburgeringsbeleid; schoolsucces; immigrantenondernemerschap; islamitische organisaties; muziek; geestelijke gezondheidszorg; georganiseerde misdaad; media en geweld.
Multiculturele samenleving --- Nederland. --- Sociology of minorities --- Netherlands --- Intercultureel management --- Interculturele verhoudingen --- Interculturele communicatie --- Minderheidsgroepen --- Maatschappelijke ontwikkelingen --- Sociologie --- Allochtonen --- cultuursociologie --- vluchtelingenhulp --- criminaliteit --- allochtone jongeren --- migrantenbeleid --- allochtone kinderen, onderwijs --- racisme --- #A0008A --- 668.6 Multiculturele samenleving --- multiculturalisme --- migrantenproblematiek --- allochtonen --- interculturaliteit --- multiculturele samenleving --- 328.7 --- 954 --- allochtonen (gez) --- arbeid (gez) --- culturele antropologie (gez) --- ontwikkelingssamenwerking (gez) --- 316.32 --- Geweld --- Gezondheid --- Integratie --- Islam --- Migranten --- Muziek --- Samenleving --- Scholen --- 008 --- 362.9 --- 343 --- 325 --- 377 --- sociale problemen en zorg voor allochtone groepen --- Interculturaliteit --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Allochtoon --- Verpleegkunde --- Autochtoon --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Minderheid --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
In deze beleidsnota wordt een visie voorgesteld om competenties te ontdekken, te ontwikkelen en in te zetten. Dit alles gebeurt met als doel een duurzame, innovatieve economische groei en een hogere graad van tewerkstelling in Vlaanderen te realiseren- Grondige doorlichting van de meest actuele thema's en trends voor vormings- en opleidingsverantwoordelijken- Aanbevelingen en engagementen voor elk vormings-, HR- of overheidsbeleid inzake ontwikkeling en leren.- Best practices en innovatieve invalshoeken om het talent van mensen te activeren en te ontwikkelen.- Hoe kunnen bedrijfsleven en onderwijs krachtig samenwerken ?- Wat is het verschil tussen competentiemanagement en talentmanagement ? En hoe implementeer je het ?- Al werkende leren of al lerend werken? Wat is het verband tussen werken en leren ?- Een gids voor wie wil meewerken aan aangepaste loopbanen, een dynamische arbeidsorganisatie en/of een efficiëntere arbeidsmarkt
Personnel management --- HO (hoger onderwijs) --- duurzame ontwikkeling --- talentmanagement --- Adult education. Lifelong learning --- HRM (human resource management) --- didactiek --- 100607.jpg --- Onderwijs en ondernemingen --- Permanente vorming --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- 658.3 --- 331.626.1 --- 658.386.1 --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Deeltijds leren 377.35 --- Loopbaan 658.312 --- sociaal beleid in het bedrijf - personeelsbeleid - personeelwerk - human resource management (zie ook 361.411) --- tewerkstellingspolitiek - werkgelegenheidsbeleid --- Competentiemanagement --- Ondernemen --- Onderwijs --- Teamwerk --- Competentieontwikkeling --- Talentontwikkeling --- Levenslang leren --- Loopbaanplanning --- Apprentissage Leerproces --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- competentieontwikkeling --- permanente vorming --- bedrijfsleven en onderwijs
Choose an application
In dit onderzoek gaat de aandacht naar het opvoedingsgebeuren in gezinnen die in situaties van sociale achterstelling en uitsluiting, en dus met sterk verminderde kansen (moeten) leven, en dit meestal sinds verschillende generaties. De auteurs laten de direct betrokkenen, de ouders zelf, aan het woord over kansarmoede en opvoeding. Enkele thema's uit de gesprekken: de eigen kindertijd en jeugd en de betekenis hiervan voor het heden, het gezin als bron van steun en haard van conflicten, onderwijs en naar school gaan, pedagogische inzichten en opvattingen, bronnen van sociale steun bij de opvoeding, de plaatsing van kinderen, formele steun en hulpverlening, oriëntatie op de toekomst.
316.344.7 --- 376.6 --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- Academic collection --- #A0307A --- 666.1 Kansarmoede --- #KVHB:Kansarmoede --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- 307.3 --- Gezinnen --- Kansarmoede --- Opvoeding --- gezin --- kansarmoede --- pedagogiek --- 364.2 --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Opvoedingsondersteuning --- 025049.jpg --- Kansarmoede: onderwijs --- Onderwijssociologie --- gezinsopvoeding --- kansarmen, onderwijs --- kansarmoedebestrijding --- 316.344.7 Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Onderwijs aan speciale sociale groepen --- Sociologie van de welvaart --- 37.018 --- 377 --- 339.1 --- 339.13 --- Kansarme jeugd. --- Opvoeding. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Educational sciences --- Social problems --- opvoeding --- orthopedagogiek --- Sociale problemen --- Pedagogiek --- Gezinnen : opvoeding --- 37.018.1 --- Sociale uitsluiting --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsproblemen --- Onderwijskansen --- 370 --- Opvoedingsprobleem
Choose an application
Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassenmilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen. Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen vanuit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Inzicht in de betekenis van onderwijs draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Schoolloopbaan --- Turkse migrantenvrouwen --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Turkse migrantenmeisjes. --- België. --- Social problems --- Sociology of education --- School management --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Turkey --- Onderwijs ; Turkije --- Schoolloopbaan ; Turkse migrantenmeisjes --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- allochtone kinderen, onderwijs --- allochtone vrouwen --- antropologie --- migranten: in onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- Turken --- 328.75 --- Meisjes --- Migranten --- Turkije --- 450.9 --- allochtonen --- etniciteit --- onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:39A6 --- 668.5 Migrantenvrouwen --- #A0005A --- 377 --- 325 --- 008 --- 371 --- 405.5 --- Sociale problemen van Turken --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- onderwijsresearch --- nationalisme --- minderheden --- Allochtonen --- Migrantenvrouwen --- Interculturele hulpverlening --- Allochtoon --- Migrantenvrouw --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- België --- Persoon met een migratieachtergrond --- Race --- Migration background --- Education --- Book --- Culture --- Turkije.
Choose an application
Het is onmogelijk om leraren tijdens hun opleiding voor te bereiden op alle uitdagingen die ze doorheen hun loopbaan zullen tegenkomen. Bijgevolg zien velen het belang in van nascholing of andere vormen van professioneel leren. Vaak gaat men ervan uit dat zo'n initiatieven een invloed zullen hebben op het leren van leerlingen. Maar is dat wel degelijk het geval? Deze publicatie wil nascholers ondersteunen bij het opzetten van professioneel leren dat een positieve invloed heeft op het leren van leerlingen. Meer bepaald werd relevant onderzoek over dit thema toegankelijk gemaakt voor de Vlaamse context. Het uitgangspunt daarbij was een Nieuw-Zeelandse review, die het werk was van Helen Timperley en haar collega's. Zij trachtten antwoorden te geven op vragen zoals: Heeft professionele ontwikkeling een positieve invloed op het leren van leerlingen? Wat zijn de kenmerken van effectief professioneel leren van leraren op het vlak van taal, wiskunde, wetenschappen en sociale constructies van leraren over leerlingen? Welke rol spelen leerlingenevaluaties, schoolleiders, bestaande lerarentheorieën en professionele leer- of praktijkgemeenschappen in effectief professioneel leren? Over welke aspecten van het geschetste thema zijn er nog geen uitspraken mogelijk op basis van het beschikbare onderzoek?
Permanente vorming --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- beroepsvervolmaking --- lerarenberoep --- professionaliteit --- onderwijsonderzoek --- School management --- Research on teaching --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- Teacher training --- Methodology --- 450.7 --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- management --- onderwijs --- personeelsbeleid --- professionalisering --- schoolbeleid --- Academic collection --- 371 --- 371.12 --- 371.13 --- 37 --- Onderwijspersoneel 371.12 --- Sociologisch onderzoek 303.1 --- leraren --- lerarenopleiding --- lerarenbegeleiding --- nascholing --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleidingen --- Onderwijsonderzoek --- Professionalisering --- Lerarenopleiding --- lerarenopleidingen --- 100963.jpg --- Leraren --- leerkrachten --- Lerarenopleiding : CVO --- Permanente vorming ; onderwijs . Vlaanderen --- 377.8 --- Navorming --- onderwijs - school --- leraars - leraars, statuut --- leraars, opleiding - leraars, bijscholing --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Bijscholing --- Competenties --- Levenslang leren --- Professionele ontwikkeling --- Nascholing --- Leraar --- Competentie --- Directie
Choose an application
De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs --- Onderwijs. --- Aansluiting --- Migrantenkinderen. --- mentoren --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- allochtonen --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- instroom --- Higher education --- migrantenproblematiek --- #SBIB:316.334.1O240 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0205A --- 732 Onderwijsparticipatie --- schoolloopbaan --- allochtone kinderen, onderwijs --- onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding ; intercultureel onderwijs --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- leraren --- opleidingen --- studentvolgsystemen --- 484.6 --- AASSAW --- hoger onderwijs --- intercultureel onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- mentoraat --- migrantenjongeren --- 130.4 --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Mentors --- Schoolloopbaan ; migrantenkinderen --- 041999.jpg --- hoger onderwijs: allochtonen --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- 371.21 --- 377 --- 371 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Allochtonen --- Gelijke kansen --- Intercultureel onderwijs --- Motivatie --- Gelijke onderwijskansen --- E-books --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Het handboek tracht een antwoord te geven op diverse vragen en moeilijkheden bij het voeren van een kwaliteitsvol VTO-beleid: Hoe kom je van losse VTO-inspanningen tot een strategisch VTO-beleid?Welke VTO-behoeften leven er in de organisatie en hoe stel je die vast? Hoe de transfer van het geleerde naar de werkvloer bevorderen? Hoe van een evaluatie méér maken dan een verzameling van indrukken? Hoe de organisatie tot een krachtige leeromgeving maken? Vanuit een geïntegreerde en strategische visie op VTO worden checklists, procedures, instrumentaria en praktijkvoorbeelden uitgebreid voorgesteld.
321.3 --- beroepsvervolmaking --- competenties --- kwaliteitsbewaking --- management --- opleiding --- personeelsbeleid --- planning --- trainingen --- 364.62 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 374 --- 374.12 --- #A0501A --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- Apprentissage Leerproces --- Compétences Bevoegdheden --- Formation Opleiding --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des connaissances Kennisbeheer --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Opleidingen --- #KVHB:Welzijnswerk --- Beroepsopleiding 377 --- Maatschappelijke werk 36 --- Onderwijs 37 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- 321.4 --- kennisverwerving --- leeromgeving --- leren --- maatschappelijk werk --- opleidingen --- organisatieleer --- professionalisering --- veranderingsbekwaamheid --- vorming --- welzijnswerk --- welzijnswerkers --- welzijnszorg --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Management in de welzijnsinstelling --- Hulpverleners : professionalisering --- Maatschappelijk werk : hulpverleners --- Kwaliteitszorg ; sociale welzijnszorg --- competentieontwikkeling --- in-service opleiding --- lerende organisatie --- management in de welzijnsinstelling --- welzijnswerkers, opleiding --- #gsdbP --- Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- vorming - vormingswerk - sociaal cultureel werk --- vormingswerkers, opleiding --- Opleiding en beroep --- 658.37 --- 361.03 --- 361.05 --- 364.62 Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- departement Algemeen 10 --- kwaliteitsbevordering --- Compétences Bevoegdheden --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden .. --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|