Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Le propos de cet ouvrage est de rendre compte de manière didactique et synthétique des principales théories qui tentent de définir et de conceptualiser les émotions. L'auteur présente successivement : (a) les théories centrées sur les aspects physiologiques périphériques et centraux des émotions, (b) les théories qui ont étudié le rôle et la fonction des processus cognitifs dans l'élaboration de l'émotion - c'est-à-dire principalement les théories de l'évaluation et les théories schématiques, (c) les théories directement issues de la perspective de Darwin - plus particulièrement la notion d'émotions fondamentales et l'expression émotionnelle, et enfin (d) le point de vue du constructivisme social d'Averill, dont la particularité est de considérer l'émotion comme une "construction sociale". Il s'agit là d'un véritable outil de travail auquel le lecteur débutant dans le domaine pourra se référer afin d'acquérir les bases de connaissances théoriques liées aux émotions. Une liste détaillée de références bibliographiques complète ce document.
Emotions --- History --- 159.94 --- -Feelings --- Human emotions --- Passions --- Psychology --- Affect (Psychology) --- Affective neuroscience --- Apathy --- Pathognomy --- Expressies. Uitdrukkingen --- -Expressies. Uitdrukkingen --- 159.94 Expressies. Uitdrukkingen --- -159.94 Expressies. Uitdrukkingen --- Feelings --- History. --- Emotions - History --- émotion --- émotion fondamentale --- théorie --- processus cognitif --- expression émotionnelle --- psychologie
Choose an application
Hoe ga je bewust en empathisch om met de emoties en het gedrag van iemand met een ontwikkelingsstoornis of emotionele kwetsbaarheid? Als professional in de zorg is het verklaren van de innerlijke en interactionele problemen onmisbaar voor de planning van een adequate ondersteuning en behandeling. Maar ook als ouder is kennis van de belevingswereld van het kind essentieel om zorg en ondersteuning te kunnen bieden. Door naar zowel het verstandelijke, sociale als emotionele niveau van functioneren te kijken, ontstaat er ruimte voor begrip. Wanneer er meer bewustzijn ontstaat over draagkracht en basis- behoeften, is een snellere afstemming in de (professionele) relatie mogelijk. Vanzelfsprekende aandacht ervoor werkt preventief en zal op termijn tot minder ernstige problemen leiden.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789492398437/Emotionele-ontwikkeling--over-basisbehoefte-en-draagkracht--kwetsbaarheid-en-plezier
Emoties --- Ontwikkeling --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Emotie --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- ouder --- emotionele ontwikkeling --- Handelingsplannen --- Hechting (psychologie) --- Seksualiteit --- Ontwikkelingsprobleem --- Emotionele ontwikkeling --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Orthopedagogiek --- Seksuele ontwikkeling --- 159.94 --- 159.922.6 --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.94 Expressies. Uitdrukkingen --- Expressies. Uitdrukkingen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Developmental psychology --- Sociology of social care --- ontwikkelingsstoornissen --- socio-emotionele opvang --- emotionele beperking --- Psychisch kwetsbaar --- ouders-kind relatie --- patiënt-therapeut relatie --- psychosociale hulpverlening --- psychische kwetsbaarheid --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- 376 --- Emotionele ontwikkeling. --- personen met een beperking --- emoties
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|