Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Hoezo perfect? : voor perfectionisten, uitstellers en people-pleasers
Author:
ISBN: 9789024430451 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drs. Ben DaeterAls men een intense druk voelt om perfect te willen zijn, biedt de ervaren psychotherapeut Sharon Martin in dit evidence-based toegankelijk (zelfhulp)werkboek, gebaseerd op cognitieve gedragstherapie (CBT) en concepten van de mindfulness, prima strategieën om een evenwichtiger perspectief te ontwikkelen van blijvende aard. Perfectionisme, volksziekte van een nieuwe generatie, wordt gezien als een streven dat funest kan zijn, kan leiden tot eenzaamheid, angst, beschadiging van het zelfvertrouwen, uitstelgedrag en burn-out. Er is aandacht voor vragen als: moet perfectionisme meer als een last dan als een kwaliteit worden gezien, hoe te herkennen en wat zijn de onderliggende oorzaken; hoe er van los te komen? Een nuttige publicatie voor perfectionisten, alleen of samen met een therapeut, om te leren dat 'niet perfect' goed genoeg kan zijn. Dit zeer degelijk, helder geschreven werkboek biedt naast theorie ook praktijkvoorbeelden, checklisten, uitdagende oefeningen, samenvattingen en tips, een literatuurlijst; geen illustraties of register. Een perfecte publicatie over perfectionisme.


Book
Psychologie
Authors: --- ---
ISBN: 9085060451 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologie biedt een beknopte en heldere kennismaking met de stand van zaken in de hedendaagse psychologie. In twaalf hoofdstukken worden fundamentele begrippen uit de psychologie behandeld. Bovendien wordt ingegaan op het individu in zijn sociale opgeving, op de ontwikkeling, de persoonlijkheid en op gedragsstoornissen en psychotherapie. In het boek komt een aantal theorieën van vooraanstaande psychologen van vroeger en nu ter sprake. Speciale aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling op het terrein van het genetisch onderzoek. In deze vijfde, herziene druk zijn bovendien twee hoofdstukken toegevoegd over intuïtie en automatische processen.


Book
It's not how good you are, it's how good you want to be.
Author:
ISBN: 9780714843377 Year: 2011 Publisher: London Phaidon


Object
Happy snacks : lager onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789075628609 9789075628616 Year: 2021 Publisher: Brussel Vlaams Instituut Gezond Leven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Happy Snacks versterk je het mentaal welbevinden van leerlingen in de klas. De dood bevat 48 kaartjes met krachtige methodieken. Ze versterken competenties om te kunnen bouwen aan geluk. Via de driehoeksmeting leg je vasdt waaraan je precvies wil werken. Op elk kaartje vind je een QR-code die verwijst naar een webpagina met al het materiaal om met de methodiek aan de slag te gaan. De Happy Snacks...-zijn gebaseerd op de geluksdriehoek, een wetenschappelijk en onderbouwd model voor mentaal welbevinden. - bevatten 48 kant-en-klare methodieken voor in de klas - voorzien een gevarieerd aanbod van actieve, creatieve en reflectieve methodieken. - ondersteunen leerkrachten om mentaal welbevinden bespreekbaar en tastbaar te maken in de klas. -maken deel uit van een bredere project "geluk in de klas" (Bron: covertekst)


Book
Gedrag in gezondheid en welzijn : inleiding in het menselijk gedrag voor wie werkzaam is in de gezondheidszorg en het welzijnswerk of hiervoor in opleiding is
Author:
ISBN: 9789044128185 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het brede veld van het menselijk gedrag wordt in dit boek verkend vanuit de relevantie voor de gezondheid en het welzijn, en voor het werken hieraan. Basisbegrippen en -mechanismen worden toegelicht in een heldere en bevattelijke taal, met voorbeelden en beschouwingen. Het boek schuift alle ballast opzij en focust op de zaken die belangrijk zijn, wars van historische aspecten of klassieke indelingen die in traditionele psychologieboeken gehanteerd worden. De schrijfstijl motiveert lezers om de inhoud te bestuderen. Deze publicatie is bestemd voor iedereen die actief is in de gebieden gezondheidszorg en welzijn of die zich daarop voorbereidt.https://www.standaardboekhandel.be/p/gedrag-in-gezondheid-en-welzijn-9789044128185


Object
Kernkwadrantenspel : een unieke en inspirerende manier om jezelf en andere te leren kennen
Author:
ISBN: 9789077987155 Year: 2017 Publisher: Core Quality

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Kernkwadrantenspel is gebaseerd op de theorie van de kernkwadranten, geschreven door Daniel Ofman. Het kaartspel stimuleert de spelers om hun persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën in kaart te brengen. Spelenderwijs worden de spelers aangespoord om hun persoonlijke kernkwaliteiten te ontdekken en ontwikkelen. Kortom, het Kernkwadrantenspel is de introductie bij uitstek tot de kernkwadranten.Voor 1-6 spelers vanaf 16 jaar(https://shop.aanstokerij.be/begeleiding/235-kernkwadrantenspel.html)


Book
Praktische psychologie voor leren en onderwijzen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789001800482 Year: 2006 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische psychologie voor leren en onderwijzen is de herziene uitgave van de titel die eerder verscheen onder de naam Sociale psychologie voor het onderwijs. Het boek is een aanrader voor iedereen die direct of indirect met het opleiden van leerlingen of studenten te maken heeft. De uitgave bevat waardevolle inzichten voor het scheppen van een leeromgeving waarin zowel leerkracht als leerling optimaal kunnen presteren. Onmisbare informatie dus voor (aanstaande) leerkrachten en ander onderwijzend personeel (in opleiding). Het boek geeft via psychologische theorieën inzicht in de eigen manier van werken en de beïnvloeding daarvan door alles wat er in de klas of groep gebeurt. Daarbij komen ook de onderliggende schoolconcepten aan de orde. De theorie wordt afgewisseld met herkenbare praktijkvoorbeelden en praktische tips. De opdrachten bij elk hoofdstuk nodigen uit tot gerichte observatie van praktijksituaties, waardoor de beschreven theorieën eenvoudig te herkennen zijn.De nieuwe praktijkgerichte module maakt de uitgave bovendien geschikt voor competentiegericht en zelfstandig werken als basis voor de stage-opdrachten voor studenten.Deze herziene uitgave is inhoudelijk geactualiseerd en aangepast aan recente ontwikkelingen in het onderwijs. Zo is de afstemming op competentiegericht opleiden nadrukkelijker geworden. Ook zijn representatieve cases opgenomen waardoor de stof praktijkgerichter is geworden. Bovendien sluit het boek nu beter aan bij de instroomstudenten vanuit het MBO en bij de multiculturele samenstelling op scholen. Verder is de maatschappelijke context als thema weer toegevoegd, deze was in de vorige editie weggelaten.


Book
Help je zelf! De opkomst van self-design
Author:
ISBN: 9789492095954 9492095955 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Valiz


Book
Psychologisering in tijden van globalisering : een kritische analyse van psychologie en psychologisering
Author:
ISBN: 9789033483981 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur stelt de intrigerende vraag wie wij zijn dat we zoveel psychologie nodig hebben? De aanwezigheid van psychologen en hun vertoog lijkt niet meer te stuiten, niet in de media, niet in de politiek en zelfs niet in de economie. Het werk gaat op zoek naar de achtergronden van de psychologisering van tal van domeinen. Hij confronteert de psychologie en haar donkere schaduwen met filosofen en denkers als Husserl, Lacan, Zizek ... De conclusie is simpel: in de Verlichting werd de moderne mens geboren als een fundamenteel psychologisc subject, een homo psychologicus die pas nu in de Laat-moderniteit tot volle wasdom is gekomen. We kunnen de psychologisering niet zomaar afschudden maar, als we vaststellen hoe weinig emanciperend en aliënerend ze wel is, wordt het hoog tijd omze serieus te nemen. In een scherpe en concrete analyse volgt Jan De Vos de 'psy' in de folterkamers van Abu Ghraib en Guantanamo, in de productiehuizen van psychotainment (psychologisch infotainment in de media) tot in de militaire C130 uitgeleend aan een humanitaire hulporganisatie om naast de arts en paramedici ook de psycholoog op de plaats van de ramp te brengen


Book
Beter leren denken
Author:
ISBN: 9789044128680 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Via wetenschappelijke inzichten argumenteert dit boek dat het denken wordt verbeterd via het metacognitief denken. Metacognitief denken betekent kennis verwerven over de wijze waarop het denken wordt ingezet en gebruikt en deze kennis is essentieel in het verwerven van denkexpertise. Het verbeteren van het denken is in dit boek uitgewerkt als een lijn die loopt van het leren gebruiken van de denkvaardigheden tot en met het metacognitief denken. De reden voor het schrijven van deze tekst is dat, alhoewel vanuit de maatschappij en de wetenschap het belang van het goed kunnen denken wordt betoogd, er weinig expliciete aandacht is voor het bevorderen van het denken via het metacognitief denken, met name in het onderwijs. Het doel van deze tekst is dan ook om in te gaan op de wijze waarop het denken kan worden bevorderd door de onderdelen van het denken toe te lichten. Hoe kan het denken worden verbeterd? Het oefenen van de denkvaardigheden met behulp van denkopdrachten is een eerste vereiste, maar het denken zal pas sterk verbeteren wanneer daarbij het metacognitief denken wordt aangesproken. Aan de hand van vele denkopdrachten wordt niet alleen het betoog ondersteund en de lezer uitgenodigd tot denken, maar wordt ook een lastig onderwerp als het denken zichtbaar gemaakt. Het denken kan worden verbeterd door de denkvaardigheden te trainen. Maar is dat voldoende? Via wetenschappelijke inzichten argumenteert dit boek dat het denken wordt verbeterd via het metacognitief denken. Metacognitief denken betekent kennis verwerven over de wijze waarop het denken wordt ingezet en gebruikt en deze kennis is essentieel in het verwerven van denkexpertise. Het verbeteren van het denken is in dit boek uitgewerkt als een lijn die loopt van het leren gebruiken van de denkvaardigheden tot en met het metacognitief denken. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by