Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
peuterscholen --- kinderopvang --- Kindergarten --- baby's --- peuters --- 471.4 --- Baby's --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Peuters --- Welbevinden --- 471.5 --- Leerlingvolgsystemen --- Didactiek; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs --- Evaluatie --- Leerlingvolgsysteem --- Baby --- Peuter
Choose an application
In Vlaanderen en in Nederland is er vraag naar handzame instrumenten die men kan gebruiken bij de doorgaande ontwikkelingsleerlijn, bij het observeren en onderzoeken van jonge kinderen (peuters en kleuters). Gekoppeld aan een module op het internet voorziet dit boek bij studenten, leidsters, leraren en interne begeleiders in deze behoefte. Vanaf 2004 is de online module van Speelwerk al ingevoerd in een aantal scholen en voorscholen. Honderden peuters en kleuters zijn ermee geobserveerd of onderzocht. Met het onderdeel Speelwerk Observatie zijn kinderen in hun ontwikkeling te volgen. Belangrijke risico- en succesfactoren, vijf pedagogische aspecten en tien ontwikkelingsgebieden worden beschreven en kunnen online worden ingevuld. De observaties zijn genormeerd. Men kan besluiten om een bepaald kind al dan niet door te laten gaan naar de volgende groep of om bij een kind nader onderzoek te doen. In het onderdeel Speelwerk Observatie zijn twee zorglijnen zichtbaar waardoor men beter in staat is om een beslissing over een vervolgstap te nemen. Met Speelwerk Onderzoek is een individuele kleuter pedagogisch en didactisch te onderzoeken. Het is gericht op de praktijk en op het handelen in de groep. Het onderzoek is ontwikkelingsvolgend. Al deze onderdelen worden uitvoerig beschreven in deze Handleiding. Speelwerk Online, ten slotte, rekent alles uit en werkt de worden uit. Het programma levert de gebruiker een uitdraai van de bevindingen en een verslag, dat te gebruiken is bij het gesprek met de ouders. (flaptekst)Redactie Vlabin-VBCIn dit boek presenteert de Nederlandse pedagoog Ton de Zwart een instrument voor het observeren en onderzoeken van kleuters. De auteur focust op tien ontwikkelingsgebieden: lichaamsverkenning, beweging en motoriek, ruimtelijke oriëntatie, tijdsoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, creatieve vorming en muziek, taal en denken, lezen en schrijven, beginnend rekenen, en materialen en media. Daarnaast houdt hij rekening met vijf pedagogische aspecten: redzaamheid, omgangsgedrag, opvoedingsgedrag, speelwerkhouding en leergedrag. Eerst schetst De Zwart de theoretische achtergrond en de werkwijze van Speelwerk. Daarna licht de auteur de ontwikkelingsgebieden en pedagogische aspecten toe, en presenteert hij handleidingen voor de instrumenten ?Speelwerk Onderzoek? en ?Speelwerk Observatie?. Ten slotte verwijst hij naar materiaal op het internet. Achteraan volgen een bibliografie en een ?Vlaamse leeswijzer?. Een handig boek, dat leerkrachten helpt om kleuters op een eenvoudige maar deskundige wijze pedagogisch en didactisch te onderzoeken. Tweekleurendruk, verlucht met schema?s en kaders met casussen.© NBD Biblion
Observatietechnieken ; kleuteronderwijs. --- Didactic evaluation --- Educational sciences --- observeren --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- leerdoelstellingen --- pedagogiek --- kleuterdidactiek --- ontwikkelingseducatie --- Education --- Philosophy --- Observation (Educational method) --- Handbooks, manuals, etc. --- Children --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Observatie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- didactiek --- kleuters --- leerlingvolgsysteem --- observatie --- 471.4 --- kleuteronderwijs --- leerlingvolgsystemen --- peuters --- Kleuteronderwijs --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Observatie --- Ontwikkeling --- Peuters --- Leerlingvolgsystemen --- 37.02 --- Kleuters --- Observatietechnieken --- 110241.jpg --- Observatietechnieken ; kleuteronderwijs --- onderzoek --- observatietechnieken --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Observeren --- Leerlijnen --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Peuter --- Kleuter --- Leerlijn --- Leerlingvolgsysteem --- Sociaal leren
Choose an application
Een effectieve praktijk in de peuteropvang en het kleuteronderwijs kan niet zonder een scherp beeld van hoe elk van de kinderen het maakt. Het vereist een goed zicht op het verloop van hun ontwikkeling.Mijn Portret is gemaakt om leerkrachten en begeleiders bij die opdracht te helpen. Deze handleiding helpt je om te zien hoe je het volgsysteem precies moet invullen.BRon: https://www.bol.com/be/nl/p/mijn-portret-handleiding/9200000048667505/#:~:text=Het%20vereist%20een%20goed%20zicht%20op%20het%20verloop%20van%20hun
kinderopvang --- peuters --- Didactic evaluation --- kleuters --- pedagogiek --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- ontwikkeling van het kind --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kindvolgsystemen --- kleuteronderwijs --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Ontwikkeling --- Peuters --- Talenten --- Welbevinden --- Leerlingvolgsystemen --- Motoriek --- Peutervolgsystemen --- Sociale ontwikkeling --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ontwikkeling ; kleuters --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 111111.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- leerlingvolgsysteem --- sociale ontwikkeling --- welbevinden --- betrokkenheid --- 471.5 --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- 111114.jpg --- Kleuteronderwijs --- Peuteropvang --- Communicatie --- Ouders --- Ontwikkelingsbegeleiding --- Kinderopvang --- Leerlingvolgsysteem --- Gesprek --- Educational sciences
Choose an application
Het domeinboek ‘Positieve ingesteldheid’ is een essentieel domeinboek. In het ontwikkelingsmodel van Groeiboek vormt de ‘Positieve ingesteldheid’ immers de basis voor ontwikkeling.Wat is Positieve ingesteldheid?De Positieve ingesteldheid is een geheel van kenmerken en competenties ingebed in de ‘kern’ van de kleuter, van waaruit de ontwikkeling tot stand komt en evolueert.Het zijn basiseigenschappen van lichamelijke, emotionele en dynamische aard en de daaraan gekoppelde basiscompetenties: communiceren, creëren, kennen, kunnen,genieten, durven, willen. De positieve ingesteldheid is tegelijk het vertrekpunt, de voorwaarde, de kwaliteitsparameter en het doel van het ontwikkelingsproces.
zorgverbreding --- Didactic evaluation --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- didactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 471.42 --- kleuteronderwijs --- kleuters --- taalontwikkeling --- taalverwerving --- zorgtrajecten --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 471.41 --- Kleutervolgsystemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Taalontwikkeling --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Kleuteronderwijs --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- 471.4 Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- Zorgverbreding --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Didactiek; algemeen --- Taal en verbale expressie --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Didactiek (Vakdidactiek) --- lichamelijke ontwikkeling --- Motorische ontwikkeling --- 454 --- ervaringsgericht onderwijs --- positief denken --- Leerlingvolgsysteem --- Emotionele ontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Leerlingvolgsystemen --- methodiek --- ervarinsgericht onderwijs --- leerlingenvolgsysteem --- kleuterscholen --- ontwikkelingsonderzoek --- PXL-Education 2020 --- Kind --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|