Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
'Aandacht in 't kwadraat', aandacht dus voor jongeren én voor buurten, vormt de neerslag van een evaluatieonderzoek naar de jongerenwerkingen van de vzw Arktos in 'probleembuurten'. In een eerste deel komen de problemen van maatschappelijk kwetsbare jongeren aan de orde en van de buurten waarin velen onder hen wonen. Op die basis voerden de onderzoekers een uitvoerig onderzoek naar de praktijk van het jeugdwerk met 'probleemjongeren' in de context van 'probleembuurten'. 'Aandacht in 't kwadraat' bewaakt ook voortdurend de voeling met de dagdagelijkse realiteit van het veldwerk. Het rapport is dan ook in de eerste plaats geschreven voor jeugd- en welzijnswerkers en voor beleidsmakers die vanuit hun functie begaan zijn met deze problematiek in het kwadraat. (bron: https://www.bol.com/nl/p/aandacht-in-t-kwadraat/1001004004724185/?country=BE)
Kansarme jeugd --- Opbouwwerk --- Jeugdwerk. --- Kansarme jeugd. --- jeugdwerk --- onderzoeksprojecten --- buurtwerk --- Social problems --- jeugd --- Social policy and particular groups --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Age group sociology --- Kansarme jeugd ; jeugdwerk ; Vlaanderen --- Bijzondere jeugdbijstand --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Probleembuurten --- Probleemjongeren (hangjongeren, randgroepjongeren) --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 362.8.007 --- 362.832 --- S2006582.JPG --- bijzondere jeugdbijstand --- probleemjongeren --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- jeugdbeleid --- randgroepjongeren - probleemjongeren --- 362.74 --- 362.8 --- 362.7 --- 361 --- 361.1 --- Kansarmen --- Jeugdwerk --- Vlaanderen --- Jeugd --- Probleemjongeren --- Probleemgedrag --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Buurtwerk --- Kansarme --- Probleemjongere --- Emigratie --- Jongere
Choose an application
Under his leadership, Graphis organizes highly reputable international juried award competitions spanning the areas of Design, Advertising, Photography, Illustration, and New Talent. These competitions serve to discover, acknowledge and promote exceptional talent globally. Moreover, Mr. Pedersen is renowned for producing some of the highest-quality books in the design industry.His contributions to the field have been recognized extensively with high-profile honors and awards. Among these are numerous commendations from the AIGA, Art Directors Club, and Type Directors Club. He has been conferred the inaugural Herb Lubalin Award for Excellence in Editorial Design by the Society of Publication Designers, the National Magazine Award for the Best Designed Magazine of the Year by Columbia University, and the AIGA Gold Medal for Lifetime Achievement in Design.Furthermore, Mr. Pedersen has had the distinction of being inducted into the Art Directors Club Hall of Fame. He also holds the status of a member in the prestigious Alliance Graphique International (AGI). B. Martin Pedersen's portfolio and work represent a remarkable testament to his profound impact on the design industry.Bron : https://www.amazon.com/Graphis-Advertising-Annual-Martin-Pedersen/dp/1954632029
Education and state --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Gelijke onderwijskansen --- Vlaanderen --- Lokale overlegplatforms --- Onderzoek --- Onderwijsbeleid --- Lokale overlegplatforms (LOP) --- onderwijskunde --- gelijke onderwijskansen --- GOK-decreet --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid ; Vlaanderen --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Lokaal overlegplatform --- Nederland --- Kust --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Emigratie --- Onderzoek (wetenschap) --- Merk --- Branding --- Vormgeving --- Reclame
Choose an application
Nog niet zo lang geleden leefden we met de belofte van steeds meer vrije tijd. De werkweek zou alleen nog maar korten, de tijd vrij voor persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie. Kinderen en jongeren zouden opgroeien in een quasi zorgeloze wereld. De welvaartsstaat was op weg om alle tegenstellingen te overwinnen. Vandaag is het roer om. Wie werkt, krijgt ingeprent dat het langer, harder en goedkoper moet. Wie niet werkt, ervaart groeiende druk om een quasi onvindbare job te zoeken. De welvaartsstaat is nog hoogstens een tijdelijke springplank. Vrijetijd fungeert als zuur verdiende consumptietijd. Of als kans om de eigen inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie staan vandaag onder druk. De strijd om de tijd is vandaag even reëel als onzichtbaar. Niemand blijft buiten schot. En kinderen of jongeren al helemaal niet. De risicozone heeft zich uitgebreid tot de vrijetijd. Jongeren ondervinden toenemende druk om cv's te pimpen via stages, engagementen en andere nuttige vrijetijdsbesteding. Consumptiedruk benadrukt sociale ongelijkheden. En sommige niet-consumptieve vormen van vrijetijdsbesteding, zoals rondhangen krijgt de stempel storend.Voor welke keuzes staat jeugdwerk met kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie? Welke kansen zien we voor een emanciperende praktijk? Hoeveel ruimte krijgt een emanciperend beleid?
#SBIB:316.7C421 --- #SBIB:316.8H00 --- 663.1 Jeugdbeleid --- vrijetijdsbesteding --- Consumptie ; sociologie --- Jongeren : vrijetijdsbesteding --- Jeugdwelzijnswerk --- Jeugdwerk --- 374.3 --- Academic collection --- Vrijetijdsgebruik: jeugd, adolescenten en vrijetijdsgedrag --- Sociaal beleid: algemeen --- 379 --- Vrijetijdsbesteding --- Kansarme jeugd --- Jeugdbeleid --- Jeugd. --- Jeugdwerk. --- Vlaanderen. --- Jongeren. --- Vrijetijdsbesteding. --- jeugdwerkbeleid --- jeugdbeleid --- Age group sociology --- Sociology of leisure --- Emancipation --- Social work with youth --- Leisure --- Sociological aspects --- PXL-Education 2015 --- jeugdcultuur --- jeugdwerk --- 187 Kinderrechten & Vrije tijd --- Welvaartsstaat --- Vrije tijd --- Samenleving --- Kwetsbaarheid --- Emancipatorisch werken --- 187 Kinderrechten en Vrije tijd --- Beleidsplan
Choose an application
3 inventarissen van bestaande initiatieven en leermiddelen voor kansarme kinderen in het basisonderwijs. Bedoeld voor (kandidaat)leerkrachten.
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- kansarmoede --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Orthodidactiek --- #KVHB:Kansarmoede --- socio-educatieve problemen --- 465 --- Kansarme jeugd --- Kansarmen: didactiek: kleuteronderwijs --- Kansarmen: didactiek: lager onderwijs --- kansarmen: didactiek lagere school --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Age group sociology --- Primary education --- Social problems --- Teaching aids --- leermiddelen --- Belgium --- onderwijs --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Orthopedagogie --- Age group sociology. --- Primary education. --- Social problems. --- Teaching aids. --- kansarmoede. --- leermiddelen. --- Belgium. --- Educational psychology --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education
Choose an application
1. Leven in situaties van kansarmoede en sociale uitsluiting 2. Over de kindertijd en jeugd en over de betekenis hiervan voor het heden 3. Het gezin: bron van steun en haard van conflicten 4. Pedagogische interacties, vaardigheden en doelstellingen 5. Over onderwijs en naar school gaan 6. Pedagogische inzichten en opvattingen 7. Bronnen van sociale steun bij de opvoeding 8. De groep als bron van sociale steun 9. Plaatsing van dekinderen: sanctie of verantwoordelijke daad? 10. Een cruciaal aandachtspunt: de erkenning van de ouders als ouders 11. Over formele steun 12. Een betere toekomst
316.344.7 --- 376.6 --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- Academic collection --- #A0307A --- 666.1 Kansarmoede --- #KVHB:Kansarmoede --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- 307.3 --- Gezinnen --- Kansarmoede --- Opvoeding --- gezin --- kansarmoede --- pedagogiek --- 364.2 --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Opvoedingsondersteuning --- 025049.jpg --- Kansarmoede: onderwijs --- Onderwijssociologie --- gezinsopvoeding --- kansarmen, onderwijs --- kansarmoedebestrijding --- 316.344.7 Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Onderwijs aan speciale sociale groepen --- Sociologie van de welvaart --- 37.018 --- 377 --- 339.1 --- 339.13 --- Kansarme jeugd. --- Opvoeding. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Educational sciences --- Social problems --- opvoeding --- orthopedagogiek --- Sociale problemen --- Pedagogiek --- Gezinnen : opvoeding --- 37.018.1 --- Sociale uitsluiting --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsproblemen --- Onderwijskansen --- 370 --- Opvoedingsprobleem --- Armoede
Choose an application
Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe werkelijkheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen. De Katrol heeft als doel aan huis studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en opvoedingsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal - agogische richtingen en de lerarenopleiding.
Children of minorities --- Mental health --- #KVHB:Kansarmoede --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Studiebegeleiding --- armoede --- kansarmoede --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- opvoedingsondersteuning --- 450.9 --- 465 --- Armoede --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kansarmen --- Kansarmoede --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Opvoedingsondersteuning --- Hulpverlening --- Methodiek --- Kansarme jeugd ; onderwijs ; Vlaanderen --- Opvoedingsondersteuning ; kansarmen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Contains audio-visual material --- Gezinsbegeleiding --- Kansarmen en onderwijs. --- Onderwijsopbouwwerk. --- Kansarmen. --- Kansarme gezinnen. --- Sociology of social care --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- studiebegeleiding --- schoolopbouwwerk --- gezinspedagogiek --- Kansarme kinderen --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Kinderen --- Gelijke onderwijskansen --- Uitsluiting --- Armoedebeleid --- Sociale uitsluiting --- opvoedingsprojecten --- 120586.jpg --- Kansarmoede, Kind --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Alle inspanningen op gebied van gelijke onderijwkansen (GOK) zijn gericht op het realiseren van onderwijs dat afgestemd is op de behoeften van alle leerlingen, in het bijzonder de kansarme groepen. Dit boek geeft een beeld van wat het GOK-beleid in Vlaanderen momenteel is : ontstaan, visies en praktijkvoorbeelden.
Sociology of education --- School management --- onderwijsbeleid --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- GOK. --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Gelijke onderwijskansen --- Vlaanderen --- Zorgverbreding --- 371.014 <493-17> --- 316.347 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- GOK --- gelijkonderwijskansenbeleid --- kansarmoede --- gelijke kansenbeleid --- onderwijsrecht --- zorgverbreding --- 450.42 --- 451.2 --- Armoede --- Onderwijs --- Sociale ongelijkheid --- Taal --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- Gelijke kansen --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijspolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijssociologie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: teleonderwijs) --- 316.347 Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- 371.014 <493-17> Onderwijspolitiek--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Er wordt vandaag een steeds grotere autonomie verwacht van kinderen en jongeren. Dat lijkt een positieve verworvenheid, maar tegelijk zijn de maatschappelijke hulpbronnen die kinderen en jongeren ondersteunen bij het verwerven van en omgaan met die autonomie niet voor iedereen in gelijke mate toegankelijk. De ongelijkheid tussen kinderen en jongeren wordt bovendien alleen maar groter - onder meer door de armoedeproblematiek die de laatste jaren zeker niet afgenomen is - en laat zich sterk gelden in het onderwijs en in de hulpverlening. Het boek staat dan ook stil bij deze twee sectoren. De meeste aandacht gaat echter uit naar het jeugdwerk. De vrije tijd van kinderen en jongeren is een belangrijk opvoedingsmilieu, waarin ze ervaringen opdoen die elders niet verworven worden. Tegelijk bereikt ook het jeugdwerk niet alle kinderen en jongeren in gelijke mate. Er is dan ook veel aandacht voor die vormen van jeugdwerk die zich uitdrukkelijk op de meest maatschappelijk kwetsbaren richten en er wordt gekozen voor een brede invulling van het vrijetijdsaanbod. Hierbij komen onder meer het belang van de leefomgeving en de centrale rol van sport aan bod. De rode draad doorheen dit boek is de vraag hoe we als samenleving vandaag omgaan met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. De manier waarop we ons beleid op diverse sectoren vorm geven wordt kritisch ontleed. Het boek richt zich naar jeugdwerkers en coördinatoren, maar evenzeer naar beleidsmedewerkers- en verantwoordelijken, naar verantwoordelijken en medewerkers van netwerkpartners, en naar docenten en studenten van universiteiten en hogescholen
374 --- 253:37 --- 343.88 --- #SBIB:316.8H12 --- #SBIB:316.8H22 --- 663.1 Jeugdbeleid --- 323 --- 494 --- kansarmoede --- kwetsbare jongeren --- Jeugdbeleid --- Jeugdbescherming (kinderbescherming) --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdwerk --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 374.3 --- Armoede --- Empowerment --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- armoedebestrijding --- jeugdbeleid --- jeugdwerk --- Jeugdwelzijnswerk --- Kansarme kinderen --- 343.88 Jeugdbescherming --- Jeugdbescherming --- 253:37 Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- 374 Volksontwikkeling. Agogiek. Vormingswerk --buiten schoolverband --- Volksontwikkeling. Agogiek. Vormingswerk --buiten schoolverband --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- Kansarme jeugd --- Integratie. --- Jeugdwerk. --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- PXL-Social Work 2015 --- sociale pedagogie --- maatschappelijke zorg --- Kinderen --- Jeugd --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- 362.8.007
Choose an application
In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken
#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|