Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kennis van de basisprincipes vormt een voorwaarde voor het verwerven van inzicht in de speci farmacologie en de farmacotherapie. In dit boek worden deze basisprincipes systematisch gepresenteerd en met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk ge ustreerd. Uitgangspunt daarbij is het gegeven dat de algemene farmacologie meer een begripsvak dan een leervak is. In deze tweede druk zijn de inzichten van de afgelopen jaren verwerkt, met name op het gebied van kennis van het genoom en de daarmee samenhangende variabiliteit tussen pati en. Ook nieuwe toedieningsvormen worden uitvoerig besproken. Veel aandacht is besteed aan het beeldmateriaal. Algemene farmacologie is bestemd voor eenieder die ge eresseerd is in de farma-cologie en de farmacotherapie, zoals studenten geneeskunde, farmacie en (medische) biologie Maar ook degenen die de opleiding tot arts of apotheker al hebben voltooid of anderszins geïnteresseerd zijn in geneesmiddelen, kunnen hun kennis hiermee verrijken en zo bijdragen aan een adequate farmacotherapie. Het boek kwam tot stand onder redactie van prof.dr. J.M. van Ree en prof.dr. D.D. Breimer. J.M. van Ree is hoogleraar psychofarmacologie aan de Universiteit Utrecht en directeur van het Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. D.D. Breimer is hoogleraar farmacologie aan de Universiteit Leiden en was wetenschappelijk directeur van het Leiden/Amsterdam Center for Drug Research (LACDR). Diverse auteurs leverden een bijdrage aan dit boek, ieder op het terrein van hun eigen specialisme.
Geneesmiddelen. --- farmacologie --- Pharmacology. Therapy --- Human anatomy --- anatomie --- embryologie (geneeskunde) --- Human embryology --- 615 --- geneesmiddelen --- therapie --- Farmacologie --- 612.8 --- Farmacie - Geneesmiddelen --- Anatomie --- Embryologie --- Fysiologie --- Ziekteleer --- Tekenen
Choose an application
1. Inleiding 2. Inventarisatie van observatiegegevens tijdens een neuropsychologische vaardigheidstraining 3. Concrete oefeningen 4. Een kritische noot betreffende computerondersteunde vaardigheidstraining
neuropsychologie --- cognitieve therapie --- Physiology of nerves and sense organs --- 612.8 --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Vaardigheden --- 616.89 --- Neuropsychologie --- Vaardigheidstraining --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen --- Neuropsychologie. --- 419 --- medische psychologie (gez) --- neuropsychologie (gez) --- observeren (gez) --- vaardigheidstraining (gez)
Choose an application
Deze derde editie van het Handboek Psychofarmacotherapie bevat een grondige herziening van de bestaande data en aanvulling met meer recente wetenschappelijke gegevens en aanbevelingen. Het accent ligt op de farmacologische aspecten van de diverse aangehaalde farmaca en minder op de theoretische achtergrond van de ziektebeelden. Het gebruik van overzichtelijke schema's, beslissingsbomen en overzichtelijke tabellen werd aangemoedigd voor deze nieuwe editie. Naast evidence based literatuur, wordt ook gekeken naar eigen opinies of standpunten berustend op individuele ervaring (expert opinion). Er werden een aantal nieuwe hoofdstukken ingevoegd zoals de farmacologische benadering van ADHD en autisme, educatie in correct psychofarmacagebruik, ethiek van het voorschrijven, de toekomstperspectieven van de farmacogenetica, het interpreteren van onderzoek- en studieresultaten en een kort historisch overzicht van deze nog relatief jonge discipline.
Psychofarmaca. --- farmacologie --- Pharmacology. Therapy --- psychofarmaca --- Psychofarmaca --- Psychotropic drugs --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychotherapy --- Farmacologie. Therapie --- Psychotropic Drugs --- psychiatrie --- psychofarmacotherapie --- 607.1 --- 612.8 --- gezondheidszorg --- 615 --- Geneesmiddelen --- Psychiatrie --- Farmacologie --- Psychotherapie --- therapeutic use --- Lichamelijke behandelingsmethoden --- Farmacie - Geneesmiddelen --- PHL-Healthcare 12 --- Schizofrenie --- Psychosen --- Stemmingsstoornissen --- Angststoornissen --- Slaapproblemen --- Agressiviteit --- Somatoforme stoornissen --- Eetstoornissen --- Zwangerschap --- Lactatie --- Seksualiteit --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Psychofarmacon --- Psychose --- Stemmingsstoornis --- Angststoornis --- Slaapprobleem --- Somatoforme stoornis --- Eetstoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Farmacotherapie --- Psychiatry
Choose an application
In dit boek biedt de auteur concrete en heldere antwoorden op de vragen die ouders en begeleiders zich stellen. Hij beschrijft de voorwaarden waaraan kinderen moeten voldoen om goed te leren schrijven, biedt een overzicht van alle problemen en oplossingen, geeft tal van bruikbare checklists en schema's en introduceert een leuk en motiverend oefenprogramma. De auteur beschrijft de voorwaarden waaraan kinderen moeten voldoen om goed te leren schrijven, biedt een overzicht van alle problemen en oplossingen, geeft tal van bruikbare checklists en schema's en introduceert een leuk en motiverend oefenprogramma. (Bron: covertekst)
612.8 --- #KVHB:Schrijven --- aanvankelijk schrijven --- basisonderwijs --- didactiek --- kleuteronderwijs --- schrijven --- 475.1 --- Aanvankelijk schrijven --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Schrift --- Schrijfmotoriek --- Schrijfvoorwaarden --- 475.24 --- Didactiek --- Kindertekeningen --- Linkshandigheid --- Ontwikkeling van kinderen --- Schrijfvaardigheid --- Voorbereidend schrijven --- Aanvankelijk schrijven ; didactiek --- 024409.jpg --- Schrift: didactiek --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Schrijven --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: schrijven) --- Schrijfstoornissen. --- Schrijfvaardigheden. --- schrijfmotoriek --- 420 --- opvoeding --- leerproblemen --- pédagogie
Choose an application
Hoe kun je zien of een paddenstoel giftig is? Wat moet je doen als je door een slang bent gebeten? Wat doet een toxicoloog? Is het waar dat chocolade giftig is voor een hond? Wat is het giftigste dier? De K.U.Leuven opende haar deuren voor leergierige kinderen. Ze bestookten de proffen met honderden vragen over wetenschap, geschiedenis, psychologie en nog zoveel meer. Evelien De Vlieger bundelde de interessantste en leukste vragen over vergif en verboden producten. Sebastiaan Van Doninck zorgde voor grappige en kleurrijke illustraties. Ontdek waar de naam vogelspin vandaan komt, hoe indianen gifpijlen maken, hoe een vaccin werkt en wat stille drugshonden zijn. Met boeiende quizvragen en een proefje om zelf plastic te maken. (Bron: covertekst)
Toxicology --- slangen (dieren) --- politiehonden --- toxines --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- drugs --- dioxinen --- Vergif. --- Giftige dieren. --- Giftige planten. --- 612.8 --- dioxine --- drugshonden --- giftige dieren --- giftige planten --- vergif --- Giftige dieren --- Giftige planten --- Giftige stoffen --- toxicologie --- plastic --- bacteriën --- Drugshonden --- gevaar --- Giftige dieren (jeugd) --- Giftige planten (jeugd) --- Vergif (jeugd) --- Ziek- gezond --- 091705.jpg --- Toxicologie --- farmacie, geneesmiddelen, apotheken, geneeskruiden, narcotica en vergiften --- Farmacie - Geneesmiddelen
Choose an application
#KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Medicamenten --- #KVHB:Gedrag --- 612.8 --- criminaliteit --- farmacologie (farmacotherapie, geneesmiddelenleer) --- gedrag --- gedragsstoornissen --- geneesmiddelen --- geneesmiddelengebruik --- medicamenteuze verslaving --- verslaving --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- Psychopharmacology. --- Psychotropic drugs --- Geneesmiddelen --- Side effects. --- bijwerkingen --- psychologie --- bijwerkingen. --- psychologie. --- Bijwerkingen. --- Psychologie. --- Psychopharmacology --- Behavioral pharmacology --- Drugs --- Side effects --- Psychotropic effects --- Chemotherapy --- Pharmacology
Choose an application
psychomotoriek --- 612.8 --- 159.91 --- 159.92 --- ontwikkelingsproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- 616.8 --- Behandelingen --- Gedragsstoornissen --- Hersenen --- Kinderen --- Leerstoornissen --- Neurologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psychomotorische ontwikkelingen --- Retardatie --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Psychomotoriek ; kinderen --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- Psychomotoriek --- kinderen --- kinderen. --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Kinderen.
Choose an application
Assessment and Treatment of Muscle Imbalance: The Janda Approach blends postural techniques, neurology, and functional capabilities in order to alleviate chronic musculoskeletal pain and promote greater functionality. Developed by Vladimir Janda, respected neurologist and physiotherapist, the Janda approach presents a unique perspective to rehabilitation. In contrast to a more traditional structural view, the Janda approach is functional, emphasising the importance of the sensorimotor system in controlling movement and chronic musculoskeletal pain syndromes from sports and general activities. This is the only text to offer practical, evidence-based application of Janda's theories. Filled with illustrations, photos and step-by-step instructions, the book uses a systematic approach in presenting information that can be used in tandem with other clinical techniques. This resource for practitioners features a rationale for rehabilitation of the musculoskeletal system based on the relationship between the central nervous system and the motor system. Through this book, it provides an evidence-based explanation of muscle imbalance. The step-by-step Janda system of evaluation is explained including analysis of posture, balance and gait; evaluation of movement patterns; testing of muscle length; and, assessment of the soft tissue. The text explores treatment options for muscle imbalance through facilitation and inhibition techniques and sensorimotor training to restore neuromucular function. It also includes four case studies examining musculoskeletal conditions and showing how the Janda approach compares with other treatments. This text combines theory, evidence and applications to assist clinicians in implementing the Janda approach into their practice.
615.8 --- 612.8 --- 616.74 --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- Nervous system. Sensory organs --- Clinical myology. Muscular system. Skeletal musculature --- 616.74 Clinical myology. Muscular system. Skeletal musculature --- Musculoskeletal system --- Myalgia --- Muscle pain --- Muscular pain --- Myodynia --- Myosalgia --- Muscles --- Pain --- Locomotor system --- Musculo-skeletal system --- Skeletomuscular system --- Diseases&delete& --- Patients&delete& --- Rehabilitation --- Diseases --- Janda, Vladimír, --- Patients
Choose an application
Medicatieveiligheid staat hoog op de agenda van veel instellingen voor langdurige zorg. Dat is belangrijk, want een fout bij de medicijntoediening kan ernstige gevolgen voor de patiënt hebben. In de zorgsector is er veel aandacht voor verantwoorde omgang met medicijnen, wat heeft geleid tot de richtlijn 'Veilige principes in de medicatieketen'. Deze principes beschrijven alle medicatiestappen en wie waarvoor verantwoordelijk is - een grote verbetering. Op de werkvloer is extra vakkennis over medicatie natuurlijk welkom bij verpleegkundigen en verzorgenden om verantwoord met geneesmiddelen te kunnen werken. In dit boek komen alle aspecten van medicatie aan bod: wat is de werking van een medicijn, welke bijwerkingen zijn er, hoe wordt het toegediend, waar moet je als verpleegkundige en verzorgende op letten en hoe ziet een veilig medicatieproces eruit? Medicatieveiligheid helpt verpleegkundigen en verzorgenden hun deskundigheid op het gebied van medicijntoediening op peil te brengen en te houden. Het boek is geschikt voor de dagelijkse praktijk en voor opleiding en nascholing. "Om veilig te kunnen werken met medicatie is voldoende kennis cruciaal. De basis hiervoor leg je tijdens de opleiding. Maar ook daarna is het bijhouden van kennis van groot belang voor je dagelijks werk. Hopelijk biedt dit boek jullie inspiratie om dagelijks bij te dragen aan de medicatieveiligheid in de zorg. Ik wens jullie veel leesplezier toe." Joke de Vries, Hoofdinspecteur verpleging en langdurige zorg.
616-083 --- 615.03 --- Geneesmiddelentoediening --- Patiëntveiligheid --- Geneesmiddelen voorschrijven --- 612.8 --- veiligheid patiënt (gez) --- geneesmiddelentoediening (gez) --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Clinical pharmacology. Application, administration of medicaments. Medication --- Geneesmiddelen --- 615.03 Clinical pharmacology. Application, administration of medicaments. Medication --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- 605.51 --- farmacologie --- geneesmiddelen --- Geneesmiddelen. --- veiligheid (geneeskunde) --- geneesmiddelengebruik --- Pharmacology. Therapy --- geneesmiddeleninformatie --- geneesmiddelentoediening
Choose an application
Zien is meestal heel gewoon. Beelden wekken echter ook emotiesop - soms zijn ze ook gewoon 'mooi'. Beeldende kunst weet mensen zelfs vaak in esthetische verrukking te brengen. Hoe komt die verbinding tussen buitenwereld en innerlijke emotie tot stand ? Zien is meestal heel gewoon. Vormen, kleuren, diepte, beweging, het hoort er allemaal bij, en is heel nuttig in een mensenleven. Maar er is meer. Kijken en zien laten ons niet koud. Beelden wekken ook emoties op, of zijn 'gewoon' mooi. Enbeeldende kunst weet mensen vaak in esthetische verrukking te brengen. Er worden miljoenen neergeteld voor oude en jonge meesters. Wat zit daar achter? Hoe komt die verbinding tussen buitenwereld en innerlijke emotie tot stand? De auteurs van Beeldende kunst en onze hersenen hebben dergelijke vragen onderzocht, als wetenschapper, en lichten indit boek een tipje van de sluier. Ons vermogen tot visuele waarneming blijkt ingewikkeld in elkaar te zitten. Onze zintuigen en hersenen toveren ons een wereld van schijn en werkelijkheid voor. Dit rijk met kunstwerken en verhelderende schema's geïllustreerde boek geeft een diep inzicht in de wijze waarop de visuele beleving van beeldende kunst tot stand komt.
Art --- kunstpsychologie --- Affective and dynamic functions --- Physiology of nerves and sense organs --- Kunstpsychologie --- Zien --- psychologie --- Kunst ; psychologie --- Visuele waarneming --- hersenen --- kunst --- visuele waarneming --- 415 --- 600.9 --- 606.1 --- 612.82 --- 612.84 --- 612.843.31 --- TV --- beeldende kunst --- emoties --- film --- fotografie --- geestelijke vermogens --- geneeskunde --- kinderen --- kleuren --- kleurwaarneming --- mentale beelden --- neurobiologie --- neurofysiologie --- neurologie --- neuropsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- perspectief --- schilderkunst --- waarnemen --- zien --- zintuigen --- 720 --- kunst (gez) --- 159.937 --- 612.8 --- 75 --- Hersenen : werking --- Kunst : waarneming --- Algemene psychologie --- Overige onderwerpen (menskunde) --- Neurologie --- Kunstpsychologie. --- psychologie. --- Psychologie.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|