Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In het verhaal leer je Burak kennen. Hij houdt niet van binnen zitten en al helemaal niet van huiswerk maken. Hij is honderd keer liever buiten. En het allerliefst gaat hij met Kadir mee, op zijn boot. Dan brengen ze samen toeristen naar de modderbaden of de ruïnes. En onderweg vertelt Kadir verhalen aan Burak. Verhalen over verdwaalde zeeschildpadden en verdwenen schatten. Verhalen die Kadir natuurlijk stuk voor stuk uit zijn duim zuigt, dat weet Burak zeker. Of, ja... bijna zeker.
Geography --- Turkije --- Didactics of social education --- Turkey --- Asia
Choose an application
Masal (9) is geboren in Turkije. Ze woont nu in Nederland, samen het haar broer en ouders. Ze vertelt hoe het is in haar land Turkije, over het leven op straat, de school, het geloof en de Turkse keuken. Met foto's en tekeningen in kleur. Vanaf ca. 7 t/m 9 jaar.Ria Scholten-BoswergerDeel uit de zesdelige subserie over families in diverse landen* in 'Uitgelicht' binnen de reeks Mini-informatie waarin een kind met een migrantenachtergrond de lezer meeneemt op ontdekkingstocht door zijn of haar land van herkomst. De 9-jarige Turkse Masal, woont met haar ouders en broer sinds een jaar in Nederland, maar mist wel dingen uit Turkije. Vervolgens vertelt ze hoe het leven in Turkije is: het leven op straat, de verbouw van groente, fruit en katoen, de school, vrije tijd, het geloof, de markt en de Turkse keuken. De hoeveelheid informatie is erg beperkt. De eenvoudige teksten in duidelijk taalgebruik, gedrukt in schreefloze letter op gelinieerd papier, zijn goed afgestemd op de doelgroep. Beginnende lezers kunnen ze samen met een volwassene lezen. Korte hoofdstukjes van één pagina. De tekst bevat niet te lange zinnen, de interlinie is ruim. Rijk geïllustreerd met duidelijke kleurentekeningen en kleurenfoto?s. Aan het eind is een samenvatting van wat de lezer nu te weten is gekomen over Turkije, en een verwijzing naar enkele boekjes en een Schooltv-uitzending die aansluiten bij het onderwerp. Eerste kennismaking met Turkije, geschikt voor o.a. het documentatiecentrum van een basisschool. Vanaf ca. 7 t/m 9 jaar.© NBD Biblion
Turkije --- Midden-Oosten --- Didactics of social education --- Regional documentation --- Turkey --- Asia --- Landen
Choose an application
t Duits
Architecture, Ottoman --- Architecture, Seljuk --- Islamic architecture --- architectuur --- History --- Religious architecture --- Ottomaanse kunst --- buildings [structures] --- Islam --- Architecture --- architecture [discipline] --- gebouwen --- Turkey --- Turkije --- 72.033 --- 72.033.3 --- 72.03 --- Architectuur ; Turkije ; geschiedenis --- 72(091) --- Middeleeuwse architectuur --- Middeleeuwen (architectuur) --- Islam (architectuur) --- Islamarchitectuur --- Islamitische architectuur --- Architectuur (geschiedenis) --- Architectuurgeschiedenis --- Architectuur ; geschiedenis --- Islamitische bouwkunst --- Azië --- Nederland --- Architectuur --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Godsdienst --- Cultuur --- Literatuur --- 72.033 Bouwstijlen van de Middeleeuwen (ca 476-1492) --- Bouwstijlen van de Middeleeuwen (ca 476-1492)
Choose an application
Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassenmilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen. Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen vanuit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Inzicht in de betekenis van onderwijs draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Schoolloopbaan --- Turkse migrantenvrouwen --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Turkse migrantenmeisjes. --- België. --- Social problems --- Sociology of education --- School management --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Turkey --- Onderwijs ; Turkije --- Schoolloopbaan ; Turkse migrantenmeisjes --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- allochtone kinderen, onderwijs --- allochtone vrouwen --- antropologie --- migranten: in onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- Turken --- 328.75 --- Meisjes --- Migranten --- Turkije --- 450.9 --- allochtonen --- etniciteit --- onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:39A6 --- 668.5 Migrantenvrouwen --- #A0005A --- 377 --- 325 --- 008 --- 371 --- 405.5 --- Sociale problemen van Turken --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- onderwijsresearch --- nationalisme --- minderheden --- Allochtonen --- Migrantenvrouwen --- Interculturele hulpverlening --- Allochtoon --- Migrantenvrouw --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- België --- Persoon met een migratieachtergrond --- Race --- Migration background --- Education --- Book --- Culture --- Turkije.
Choose an application
Maankinderen is een driedelige verhalenbundel met 9 meeslepende verhalen over Eray en zijn zusje Aysel. Deze twee kinderen uit een Turks gezin in Vlaanderen beleven afwisselend spannende, ontroerende en grappige avonturen. In deze bundel kortverhalen lees je hoe Eray de voetbalwedstrijd België - Turkije beleeft, waarom Aysel meedoet aan het Suikerfeest en welke boeiende belevenissen Eray en Aysel meemaken tijdens hun zomervakantie in Turkije. Dat naar de moskee gaan keispannend kan zijn, kan je ook ontdekken in één van de verhalen. En wil je graag weten waarom Aysel en Eray kinderen zijn van de maan? Lees dan snel deze verhalen!Maankinderen is een uniek project in Vlaanderen dat de Europese richtlijnen rond meertaligheid en diversiteit omzet in praktijk!De drie delen van Maankinderen vormen één geheel, maar kunnen ook los van elkaar gelezen worden. Deel twee bevat de volgende verhalen:1. De verjaardag van Aysel2. Naar de Moskee3. België - Turkije
Andere culturen --- Turkse migrantenkinderen --- Anderstalige kinderboeken --- Anderstalige jeugdboeken --- Fiction --- Jeugdboeken --- diversiteit --- Prentenboeken --- Turkije --- meertaligheid --- anderstalige nieuwkomers --- Intercultureel onderwijs --- multicultureel onderwijs --- Jeugdboek 7+ --- 454.6 --- 474.6 --- Voorleesverhalen --- Taalverwerving --- Turks --- Diversiteit --- Meertaligheid --- Multiculturele samenleving --- Communicatie --- Migratie --- Interculturele opvoeding --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Verhalenbundels --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Voorleesverhaal --- Inclusie --- Maatwerk --- Literature --- Flanders --- Turkey
Choose an application
Deze sprookjesbundel bevat zestien sprookjes uit Turkije, Marokko en Bulgarije. De sprookjes werden aangepast voor lezers die lezen op AVI E5 (niveau eind 3de leerjaar) door Riet Wille en voorzien van illustraties door de Armeense Arvik d?Or.Door de vereenvoudiging van de tekst zijn sommige verhalen soms moeilijk te volgen. Er valt essentiële informatie weg waardoor het verhaal niet meer helemaal klopt. Verder werd er gekozen om te spelen met de vorm en plaatsing van de letters. Sommige woorden zijn vetgedrukt, bij sommige zinnen wordt een speciale uitlijning gebruikt, en langere tekstdelen die gesproken worden door een personage zijn in het rood gedrukt. Hierdoor komt er wat variatie in de tekst en is het makkelijker om voor te lezen. Maar de tekst blijft het zwakke deel van het boek.De illustraties werden telkens in dezelfde stijl gemaakt, maar zijn uiteenlopend van grootte en kleur. Bij sommige sprookjes zijn het enkel (erg mooie) pentekeningen die een klein deel van de bladzijde beslaan. Bij andere sprookjes staan volledig ingekleurde illustraties gespreid over twee bladzijden.Het is mij niet helemaal duidelijk wat het doel is van dit sprookjesboek. Er is geen inleiding of afsluiter voorzien in het boek. Ook worden de sprookjes niet verder gekaderd. Nu is het gewoon een opsomming van sprookjes. Het lijkt me een gemiste kans, hier was zoveel meer mee te doen.Pluizer - Elin ArijsEen dikke sprookjesbundel met 17 sprookjes uit Turkije, Marokko en Bulgarije op leesniveau AVI-E5. Vanaf 7 jaar. Duik in de magische wereld van sprookjes uit Turkije, Marokko en Bulgarije. De sprookjes zijn geschreven in een eenvoudige, maar toch sprankelende taal en verschillende stukjes staan op rijm. Zo worden voorlezen en zelf lezen nog leuker! Achterin het boek zit een verklarende woordenlijst. Daarin staan de wat vreemdere woorden zoals 'oase' of 'derwisj' uitgelegd. Perfect inzetbaar in het onderwijs, zeker voor scholen met kinderen met een migratieachtergrond. (bron: boek.be)
Dutch literature --- Verhalenbundels --- Andere culturen --- Turkije --- Bulgarije --- Marokko --- Sprookjes --- Prinsessen --- Illustratietechnieken --- Boekillustratie --- AVI-E5 --- AVI 6 --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- PXL-Education 2020 --- voorleesboek --- vanaf 4 jaar --- leesboek --- vanaf 8 jaar --- sprookjes --- rijmen --- Arabic literature --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- Verhalenbundel --- Culturele diversiteit --- Sprookje --- Prinses --- Illustratietechniek --- AVI AVI-E5 --- AVI AVI 6 --- Jeugdboeken 03-06 jaar
Choose an application
Met Nederlandse vertaling in bijlage.
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|