Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.
Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.26 --- Luisteren --- Begrijpend lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Evaluatie --- leesonderwijs --- begrijpend lezen --- lezen --- Begrijpend luisteren --- Vakdidactiek --- evaluatie --- Lezen --- Contains audio-visual material --- Toetsen --- Toets --- Schrijven --- Spel --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve, maar ook boeiende les begrijpend lezen te geven.In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.Bij Close Reading gaat het om het volgende:? Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken. ? In je les(sen) staat de tekst centraal.? De leerlingen lezen een prentenboek of tekst herhaald, verdeeld over verschillende lessen.? Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken.? Je laat leerlingen veel met elkaar praten, discussiëren en schrijven over de tekst.? De leerlingen komen tot diep tekstbegrip.In dit boek wordt in stappen uitgelegd hoe je met Close Reading aan de slag kunt gaan.Je krijgt antwoorden op vragen als: ? Hoe selecteer en analyseer je een geschikte tekst?? Wat is de rol van de lezer bij Close Reading?? Op welke manier bereid je een lessenserie voor en geef je de sessies?? Hoe koppel je Close Reading aan andere vakgebieden?? Hoe stimuleer je goede gesprekken over teksten tussen leerlingen?? Hoe volg je de ontwikkeling van leerlingen?Om je te inspireren, gebruiken de auteurs veel voorbeeldteksten. Ze laten zien hoe Close Reading werkt in de praktijk, van groep 1 tot en met groep 8. Door de variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen weer leuk voor jou en voor je leerlingen!Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/close-reading-pica(zie ook downloads)
leesvaardigheid --- prentenboeken --- jeugdliteratuur --- lezen --- Didactiek --- Taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Leesvaardigheid --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:+111.14 --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Dutch language --- didactiek --- leesvaardigheden --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Didactics of Dutch --- 475.26 --- tekstbegrip --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Tekstbegrip --- Lezen --- Nederlands --- Didactische werkvormen --- Close reading --- Leesplezier --- Didactische werkvorm --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|