Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
De vele bezoekers uit Nederland en Vlaanderen die de uitstekende voorzieningen voor jonge kinderen in Pistoia bezoeken vragen zich telkens weer af hoe deze stad in Toscane erin geslaagd is om zo een rijke cultuur van het jonge kind te ontwikkelen. Dit boek beschrijft hoe de intense samenwerking tussen pedagogen, onderzoekers en beleidsmensen ertoe geleid heeft dat er een klimaat is ontstaan waarin deze cultuur vorm kreeg. Aan de hand van voorbeelden en illustraties wordt beschreven hoe via experimenten en projecten deze cultuur zich ontwikkelde: hoe een stimulerende visie op de ruimte werd geconstrueerd, hoe men erin slaagde die unieke band met de ouders vorm te geven, hoe de link tussen de kinderen en de stad Pistoia werden gelegd. De auteurs illustreren hoe een klimaat van samen leren, van kritisch reflecteren op de praktijk aan de basis ligt van deze bijzonder geslaagde innovaties. Dit boek is bijzonder boeiend voor allen die betrokken zijn bij de opvoeding en de zorg voor de kinderen tussen 0 en 6 jaar, praktijkmedewerkers en opleiders en ook ouders. Deze cultuur van gastvrijheid en participatie die de voorzieningen van Pistoia zo rijkt maakt voor kinderen en ouders zal zonder twijfel veel inspiratie bieden voor allen die investeren in innovatie en kwaliteitsverbetering van voorzieningen voor jonge kinderen in Nederland en Vlaanderen
Reggio Emilia (onderwijs) --- Ervaringsgericht onderwijs --- Ruimte (gebouw) --- Materiaal --- Ouderparticipatie --- Migrantenkind --- Pedagogisch begeleider --- Persoon met een migratieachtergrond --- Age group sociology --- Educational sciences --- Pistoia --- pedagogiek --- kinderopvang --- kleuters --- peuters
Choose an application
Dit boek is niet het zoveelste theorieboek over spelen. Neen, dit DOE-boek wil je dóen spelen, met kinderen tussen 0 en 6 jaar. Rijk spelen begint met een speelvisie afgestemd op de behoeftes en interesses van de kinderen. Door na te denken over de 4 pijlers die worden voorgesteld in dit boek, krijgt jullie speelvisie ongetwijfeld vorm. Maar nog belangrijker: hoe zet je deze speelvisie om in een speelpraktijk die ontwikkelingsstimulerend is voor ieder kind?Dit DOE-boek biedt aan de hand van 10 invalshoeken een realistisch parcours om stap voor stap te bouwen aan die geweldige, brede speelpraktijk. Want ja, spelen is meer dan nadenken over speelactiviteiten en speelmaterialen. Spelen is ook taal stimuleren, de hele dag door. Spelen is ook grenzen verleggen en dus risico's opzoeken. Spelen is doen wat je nog nooit deed omdat net die ervaring je zoveel sterker maakt. Spelen is plezier, lachen, dromen, samen. Bij spelen is er geen juist of fout (oef!).Kortom, welkom in het Rijk der Spelen. Have fun!Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/328954-het+rijk+der+spelen
Didactic strategies --- Didactics of sports and games --- buitenspelen --- kinderen --- spelen --- Spelontwikkeling --- Basisonderwijs --- Jonge kinderen --- Spelen --- Spel --- Didactiek spelen. --- Spelend leren. --- Spelen ; kleuteronderwijs --- Spelen ; pedagogie --- Spelbetrokkenheid --- Spelactiviteit --- Taal --- Taalstimulering --- Speelomgeving --- Spelmateriaal --- STEM (Science Technology Engineering Maths) --- Ruimte (gebouw) --- Reggio Emilia (onderwijs) --- Boek --- Overgangsritueel
Choose an application
Verslag van de introductie in Nederland van een pedagogische werkwijze die is ontwikkeld en toegepast in kindercentra in het Noord-italiaanse Reggio Emilia.Jos WeinbergOnder de naam ?sporenpedagogiek' introduceerde tien jaar geleden de Stichting Pedagogiekontwikkeling 0-7 in enkele Amsterdamse kindercentra, peuterspeelzalen en kleutergroepen de werkwijze van kindercentra in het Italiaanse Reggio Emilia. Basaal is de opvatting dat ieder kind vanaf de geboorte competent, krachtig en intelligent is en wel over '100 talen' beschikt om met de omgeving te communiceren. Er zijn 'drie pedagogen': de kinderen voor elkaar, de volwassene die verrijkt en ondersteunt en ten slotte de kwaliteit van de leeromgeving. Hoofdstuk een, twee en drie behandelen de uitgangspunten, achtergronden en ontwikkeling van de Reggiowerkwijze en de sporenpedagogiek. Hoofdstuk vier en vijf vertellen over de systematische aanpak van het werk, de nieuwe rollen en taken hierin en de gevolgen als je voor deze didactiek kiest. Peuterleidsters, leraren onderbouw basisonderwijs en pabostudenten treffen bovendien een aantal interviews en een zestal praktijkverhalen aan. Vooral door de talloze foto's en tekeningen is dit een prachtig vormgegeven, kleurig en inspirerend jubileumboek geworden. Met literatuurlijst.© NBD Biblion
methodescholen --- onderwijsvernieuwers --- reggio Emilia approach --- 453.9 --- 471.4 --- Baby's --- Kleuters --- Methodescholen --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Peuters --- Reggio Emilia --- Reggio Emilia-pedagogiek --- baby's --- communicatie --- kleuters --- peuters --- sporen- pedagogiek --- 37.013 --- Communicatie --- Creativiteit --- Kinderen --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Pedagogie --- Reggio --- Sporen --- 433.1 --- 080876.jpg --- Kinderdagverblijven ; Nederland --- Reggio, Emilia --- Sporenpedagogie --- Overige onderwijsstelsels --- Didactiek; algemeen --- Educational systems. Teaching systems --- Kindergarten --- ontwikkeling van het kind --- kindertaal --- Italy --- Sporenpedagogiek --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderdagverblijven --- Reggio Emilia (onderwijs) --- Kinderdagverblijf --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|