Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
4-1641-8
professionaliteit --- Didactic strategies --- projectonderwijs --- onderwijsmethoden --- Projectonderwijs --- Probleemgestuurd leren --- Didactiek --- 371.39 --- Competenties --- Hulpverlening --- Methodiek --- Probleemgestuurd onderwijs
Choose an application
Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor u op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. Wilt u deze waardevolle kennis handig gebruiken om uw lessen te verbeteren? Het kan met dit raamwerk voor goed onderwijs! De laatste jaren is aan de hand van onderzoek heel veel bekend geworden over goed onderwijs. Het lesgeven zelf is weliswaar geen wetenschap, maar onderzoek vertelt ons wel welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt vervolgens welke aanpakken u met welke leerlingen wilt toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait dus om de combinatie van de door de wetenschap vastgestelde beste methoden en uw vakmanschap. Het vakmanschap van de leraar. In deze uitgave benadrukken we zowel 'de kunst' als 'de wetenschap' van het lesgeven. Alles wat nodig is voor een goede les, wordt behandeld door de volgende tien vragen te beantwoorden: 1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen? 4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen? 6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel?
Leraren --- Professionalisering. --- didactische processen --- Didactics --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leerprestaties --- Didactiek --- lesgeven --- probleemgestuurd onderwijs --- Klasmanagement --- Didactische principes --- Relatie leraar-leerling --- Relatie leraar-klas --- Probleemgestuurd onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerkrachtvaardigheden --- 454.2 --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Probleemgestuurd onderwijs vereist voor toetsing een andere dan de traditionele aanpak. Deze uitgave geeft inzicht in de wijze waarop toetsing in probleemgestuurd onderwijs kan worden aangepakt. Het bevat een overzicht van de huidige inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en gaat in op de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe toetsvormen. Ook geven de auteurs een aantal adviezen voor de opzet van een toetsprogramma. Toetsing in probleemgestuurd onderwijs biedt nuttige informatie voor een ieder die zich verder in de toetsproblematiek wil verdiepen. 1. PGO en toetsing; 2. Kenmerken van PGO; 3. Ontwikkeling in toetsvormen; 4. Voorbeelden van toetsvormen; 5. Toetsing als integraal programma; 6. Naar een ideaal toetsprogramma; 7. Vijf basisvragen
Evaluatietechnieken --- Probleemgestuurd leren. --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- Didactics of higher education --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- Research on teaching --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- toetsen --- 489 --- 489.4 --- 489.54 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Toetsing --- evaluatie --- hoger onderwijs --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- toetsvormen --- 371.26 --- 371.39 --- Examens --- Hoger onderwijs: probleemgestuurd onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.3 --- 371.21 --- studietoetsing --- Probleemgestuurd leren --- Toetsen --- Toets
Choose an application
Taken vormen een centraal element in probleemgestuurd onderwijs; zij brengen het leren van studenten op gang. Deze spilfunctie stelt hoge eisen aan de kwaliteit van taken. Constructie van taken geeft de docent praktische aanbevelingen voor het plannen en construeren van taken.
Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- probleemgestuurd leren --- 489 --- onderwijs --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leermiddelen --- taken --- tutorinstructie --- 371.39 --- Hoger onderwijs: didactiek --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- 378 --- 371.3 --- Probleemgestuurd leren --- Taken --- Hoger onderwijs --- 370.02 --- CURRICULUMOPBOUW -- 373.7 --- PROBLEEMGESTUURD ONDERWIJS -- 373.7 --- CURRICULA -- 373.7 --- Taak
Choose an application
Bij probleemgestuurd onderwijs moeten docenten verschillende nieuwe onderwijsrollen vervullen. Een voorbeeld van zo'n nieuwe rol is die van de tutor. De tutor begeleidt het leer- en groepsproces van studenten, probeert het zelfstandig leren van de studenten te vergroten en bewaakt de productiviteit van de onderwijsgroep. Deze nieuwe docentenrol vereist een andere kijk op leren en doceren en doet een beroep op andere kennis en vaardigheden. Het kost docenten vaak moeite zicht te krijgen op de specifieke taken van een tutor en hoe deze rol op een effectieve wijze kan worden ingevuld. (wr)In dit boek wordt de rol van de tutor verhelderd. Het beschrijft de verschillende taken van een tutor en hoe daar invulling aan gegeven kan worden. Praktische suggesties, vragenlijsten die uitnodigen tot reflectie op eigen handelen en voorstellen voor scholingsmogelijkheden bieden docenten handvatten om de professionele ontwikkeling van de tutor te bevorderen.
Teacher education. Teacher's profession --- groepswerk --- groepsbegeleiding --- studiemethode-begeleiding --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- gesprekstechnieken --- Didactic strategies --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- tutor --- probleemgestuurd onderwijs --- Probleemgestuurd leren --- Tutorbegeleidingssystemen --- Hoger onderwijs --- Zelfsturend leren --- Groeperingsvormen --- Groepswerk --- Onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- didactiek --- hoger onderwijs --- Nederland --- tutoring --- 489.4 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 371.39 --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Tutoring --- Groeperingsvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Probleemgestuurd onderwijs is een onderwijsconcept dat inmiddels een vaste plaats heeft verworven in veel opleidingen in het hoger en middelbaar onderwijs. Probleemgestuurd leren is hiervan een wezenlijk element. Studenten werken in onderwijsgroepen aan theoretische of praktische problemen. In deze geheel herziene druk van Probleemgestuurd leren leggen de auteurs op heldere wijze uit hoe studenten de door hun docenten geconstrueerde problemen in een onderwijsgroep kunnen aanpakken, hoe ze thuis diverse studiebronnen kunnen raadplegen en diepgaand kunnen bestuderen, hoe ze samen kunnen werken in een onderwijsgroep. Verschillende leerpsychologische en onderwijskundige achtergronden van het proces van probleemgestuurd leren worden toegelicht, evenals methoden van effectief leergedrag. De bijdragen van de verschillende actoren in een onderwijsgroep komen uitvoerig aan de orde. Naast de `klassieke´ onderwijsgroep komen ook andere vormen van groepsonderwijs in een probleemgestuurde onderwijscontext aan bod. Uitleg, voorbeelden, tips en observatieschema´s zorgen ervoor dat studenten goed zijn voorbereid op een succesvolle aanpak van hun studie in een probleemgestuurde leeromgeving.
Study methods --- Didactic strategies --- probleemgestuurd leren --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- Didactics of higher education --- Hoger onderwijs --- Didactische werkvormen --- Probleemgestuurd leren --- Leerprocessen --- Studiemethoden --- Taakgericht onderwijs --- Didactische werkvorm --- Leerproces --- Studiemethode
Choose an application
Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor u op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. De laatste jaren is aan de hand van onderzoek heel veel bekend geworden over goed onderwijs. Het lesgeven zelf is weliswaar geen wetenschap, maar onderzoek vertelt ons wel welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt vervolgens welke aanpakken u met welke leerlingen wilt toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait dus om de combinatie van de door de wetenschap vastgestelde beste methoden en uw vakmanschap. Het vakmanschap van de leraar. 1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen? 2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis? 3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen? 4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen? 5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen? 6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze? 7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines? 8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen? 9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen? 10. Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel?
454.2 --- lesgeven --- Onderwijzen --- probleemgestuurd onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- Onderwijsstrategieën --- PXL-Education 2013 --- onderwijskunde --- Didactiek --- Onderwijspraktijk --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Overzicht van strategieën en tactieken waarvan docenten zich kunnen bedienen bij de vormgeving van probleemgestuurd onderwijs.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- School management --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- probleemgestuurd leren --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- Onderwijsleerprocessen --- probleemgestuurd onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- didactiek --- hoger onderwijs --- 489 --- 489.4 --- blokboeken --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- zelfstudie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- onderwijsgroepen --- tutoren --- 371.39 --- Hoger onderwijs --- Leidinggeven --- Leren --- Onderwijsorganisatie --- Vaardigheden --- onderwijs, holt --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- Probleemgestuurd leren --- 371.3 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Studiemethoden --- Taakgericht onderwijs --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Didactische werkvorm --- Leerproces --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
0378-1925
613.3 --- didactisch proces --- leerdoelstellingen --- leermethoden --- modulair onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- stage --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundige opleiding --- 613.2 --- beroepsuitoefening --- coaching --- eindtermen --- stage (praktijkleren) --- stagebegeleiding --- vaardigheidstraining --- verpleegkunde --- verzorgende beroepen --- Beroep en opleiding
Choose an application
Lesson Study is een effectieve benadering voor onderwijsprofessionalisering die in Nederland snel aan populariteit wint. Het is een werkwijze waarbij docenten in teamverband een cyclus doorlopen om het leren van leerlingen te verbeteren. De cyclus bestaat uit de volgende stappen: oriënteren en doelen stellen; ontwerpen van de onderzoeksles met een didactiek om alle leerlingen te bereiken; geven van de eerste onderzoeksles; nabespreken van de eerste onderzoeksles; herzien en nogmaals geven van de onderzoeksles; reflecteren en delen van resultaten. De kern van dit praktische boek is een uitgebreid draaiboek met allerlei ondersteunend materiaal om Lesson Study uit te voeren. Daarnaast bevat het een inleiding met achtergronden over Lesson Study, en aparte hoofdstukken over het leiden en begeleiden van Lesson Study, de onderwijscontexten met veel praktijkvoorbeelden waarin Lesson Study toegepast kan worden en hoe Lesson Study verduurzaamd kan worden. Het boek wordt ondersteund door een website.
leerdoelen --- lesvoorbereiding --- onderzoeksmethoden --- Didactics --- Education --- Curricula --- Curriculum planning --- Research --- Methodology --- Study and teaching (Secondary) --- 481.7 --- Lesvoorbereidingen --- Leerdoelen --- Onderwijskunde --- Methodiek --- PXL-Central Office 2018 --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- onderwijskunde --- Leraren --- Professionalisering --- Leraar --- Directie --- Lesson Study
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|