Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dit draaiboek begeleidt docenten bij het concipiëren van geschikt cursusmateriaal. In acht stappen wordt beschreven en via praktijkvoorbeelden getoond hoe traditioneel cursusmateriaal omgeturnd kan worden tot gelaagde openleerpakketten. Deze aanpak bevordert differentiatie bij de gebruiker.
Lerarenopleiding --- Zelfstudie. --- Algemeen. --- begeleidingsmethodieken --- Computer assisted instruction --- didactische processen --- zelfstudie --- didactische werkvormen --- Curriculum development --- leermiddelen --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Studeren --- begeleid zelfstandig leren --- open-leermateriaal --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfgestuurd onderwijs --- 450.8 --- Begeleid zelfstandig leren --- Differentiatie --- Feedback --- Hoger onderwijs --- Kolb, David --- Leerlingbegeleiding --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Zelfevaluatie --- Zelfstandig leren --- 454.2 --- Didactiek --- Leermiddelen --- Leerproces --- Leerpyschologie --- Onderwijsvernieuwing --- Open leerpakketten --- Open leren --- Secundair onderwijs --- 371.671 --- Cursussen --- Materialen --- Onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Open hoger onderwijs (open universiteit) --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- Studiemethode --- Opvoeding
Choose an application
Dit cahier focust op technologische hulpmiddelen en educatieve software voor leerlingen met extra zorg. Er wordt aandacht geschonken aan hulpmiddelen voor blinde en slechtziende leerlingen, voor leerlingen met motorische, auditieve en verstandelijke beperkingen en voor leerlingen met leerstoornissen en dyslexie. Dit alles wordt aangevuld met korte cases en tips voor leerkrachten die de hulpmiddelen in de klas willen gebruiken. De redactie vertrekt in dit cahier van het 'handicap creation model'. Volgens deze visie ontstaan 'handicaptsituaties' door een wisselwerking tussen persoonsgebonden eigenschappen (zoals een beperking) en omgevingsfactoren. Door de omgevingsfactoren aan te passen, kunnen de handicapsituaties worden voorkomen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- ICT --- Handboeken en inleidingen. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Computer science --- Study and teaching --- Youth --- leerproblemen --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- educatieve software --- inclusief onderwijs --- zorgverbreding --- 454.52 --- 489.4 --- Auditief gehandicapte kinderen --- Blinden --- Dyslexie --- Hulpmiddelen --- Leerstoornissen --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Motoriche beperkingen --- Slechtzienden --- Software --- didactiek --- didactisch proces --- dyslexie --- elektronische leeromgeving --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- ict --- ict, zorg --- ICT : onderwijs --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- internet --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- ICT ; buitengewoon onderwijs --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Zorgverbreding --- Gehandicapte kinderen --- Leerproblemen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij
Choose an application
ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Learning disabled children --- Education --- Belgium --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- Underachievers --- leerproblemen --- 454.52 --- didactiek --- 325 --- 326 --- 454.23 --- 460 --- 460.5 --- 489.4 --- Computerondersteund onderwijs --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Digitale leermiddelen --- Educatieve software --- Educatieve software (Software) --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapte kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hulpmiddelen --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Inclusief onderwijs --- Internet --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Orthodidactiek --- Secundair onderwijs --- Software --- Ziekenhuisscholen --- Zorgverbreding --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- 450 --- Handboek/cursus --- ict --- ict, zorg --- Buitengewoon onderwijs --- Elektronische leeromgevingen --- Leermiddelen --- 371.39 --- ICT : onderwijs --- Jongeren en ICT --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Didactische principes --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Orthopedagogiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- leerlingbegeleiding --- begeleid zelfstandig leren --- departement Lerarenopleiding --- ICT in het onderwijs --- leermiddelen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- inclusief onderwijs --- 370.02 --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij
Choose an application
In vrijwel elke klas van het basis- of secundair onderwijs zijn er jongeren die een bijzondere zorg vragen van hun leerkrachten en begeleiders: leerlingen met (ernstige) leerstoornissen, slechtziende of slechthorende leerlingen, leerlingen met een motorische beperking, hoogbegaafde leerlingen, langdurig zieke leerlingen... Voor deze jongeren zoeken de leerkrachten en begeleiders naar de beste didactische aanpak en de meest adequate ondersteuning. Meer en meer kunnen zij daarvoor een beroep doen op technologische hulpmiddelen. Er bestaan tal van ICT-toepassingen die de beperkingen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen compenseren. Leerlingen met ernstige leerstoornissen kunnen geholpen worden door tekstverwerking, spellingcontrole, overhoorsoftware, voorleessoftware, mindmapsoftware,... Slechtziende leerlingen kunnen lezen wat op het bord staat met behulp van een laptop en bordcamera. Leerlingen met een verstandelijke beperking kunnen communiceren met prenten,...
Gehandicapte kinderen --- ICT --- Leerstoornissen --- Onderwijs. --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- motiverend onderwijs --- #PBIB:+110.81 --- leerproblemen --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- zorgverbreding --- 462 --- 489.4 --- Buitengewoon onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- Computers in het onderwijs (automatisering in het onderwijs) --- Didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapten --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen --- Leermiddelen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Onderwijs --- Software --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Geïntegreerd onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen ; onderwijs --- Kinderen met leerstoornissen --- Langdurig zieke kinderen ; onderwijs --- Zorgleerlingen --- ICT ; didactiek --- ICT : onderwijs --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Kinderen met een beperking --- 376 --- Onderwijs : Didactiek : Bijzonder onderwijs : Algemeen --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: ICT) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Motorisch gehandicapte kinderen --- Visueel gehandicapten --- Auditief gehandicapten --- Dyslexie --- Zieke kinderen --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Leerprobleem --- Zieke --- Kind --- ouder
Choose an application
Dit boek typeert scholen en vergelijkt hen met elkaar op basis van hun integraal personeelsbeleid. Daar gaat een grondig onderzoek naar het personeelsbeleid in Vlaamse scholen aan vooraf. Slagen scholen erin om een rode draad te weven doorheen de verschillende domeinen van hun personeelsbeleid? Bouwen zij een evenwichtig beleid uit, waarin niet alleen aandacht is voor bepaalde procedures en systemen, maar waarin ook aandacht is voor persoonlijk contact, informale communicatie en de behoefte van personeelsleden? Ondersteunen scholen hun personeelsleden om met vernieuwingen om te gaan? Dit zijn een aantal kernvragen waarop deze publicatie een antwoord wil geven. Dit gebeurt aan de hand van een kwalitatieve, diepgaande studie in 10 basisscholen en 13 secundair scholen. In dit boek wordt het personeelsbeleid in 3 van deze scholen uitgebreid beschreven als voorbeelden van goede praktijk.
Personeelsbeleid --- Onderwijs. --- ICT --- Open source software. --- Hoger onderwijs. --- onderwijsmanagement --- Personnel management --- schoolbeleid --- onderwijs --- HRM (human resource management) --- School management --- personeelsmanagement --- e-learning --- Open Source --- Computer assisted instruction --- 371.018.43 --- 371.694 --- 096 Informatica --- 691 Informatiemaatschappij --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Computerondersteund onderwijs --- #KVHA:Onderwijstechnologie --- onderwijsvernieuwing --- 454.52 --- België --- Vlaanderen --- computerondersteund onderwijs --- 371.64/.69 --- 454.51 --- 489.4 --- 527.9 --- Computerondersteund onderwijs --- Educatieve software (Software) --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Informatie --- Internet --- Kennis --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Open source software --- Secundair onderwijs --- Software --- Zelfstandig leren --- afstandsonderwijs --- computergestuurd onderwijs --- didactiek --- didactisch proces --- digitale bibliotheek --- elektronische leeromgeving --- leermiddelen --- open leren --- portfolio's --- software --- stagebegeleiding --- wiki's --- E-learning --- Elektronische leeromgeving --- Informatiemaatschappij --- Informatieverwerking --- Kennismanagement --- Open bron software --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- 454.5 --- 458.1 ) * INTERNE EN EXTERNE ORGANISATIE VAN DE SCHOOLSAMENLEVING --- Losbladig werk --- c.o.o --- computersoftware --- informatie --- informatieverwerking (gez) --- kennis --- leermethoden (gez) --- open bron software --- open bron --- open inhoud --- schoolleiding --- 371.6 --- Computerondersteund onderwijs; s.o --- Computerondersteunend onderwijs --- Elektronisch leerplatform --- ICT; onderwijs --- Informatica; onderwijs --- Vrije software --- automatisering (computer) --- informatieverwerking --- internet --- ICT en onderwijs --- 371.018.43 Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching --- Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Audiovisuele leermiddelen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Overige specifieke toepassingen van informatica --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- #PBIB:2005.2 --- #PBIB:gift 2005 --- #SBIB:316.334.1O260 --- #SBIB:316.334.2A553 --- Academic collection --- 316.77 --- 37.08 --- 371.3 --- 450.7 --- 451.2 --- 458.1 --- 808 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Schoolmanagement --- communicatie --- personeelsbeleid --- 450.2 --- onderwijs: personeelsbeleid --- personeelsbeleid (gez) --- Onderwijs; Vlaanderen --- Scholen --- leerkrachtenbegeleiding --- personeel --- Onderwijs: personeelsbeleid --- Arbeidsmarkt voor onderwijzend personeel --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- communicatieleer --- personeelsaangelegenheden. Personeel --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Opleiding en bijscholing --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Organisatie - Management --- 658.3 --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Informatica --- 370.02 --- Opensourcesoftware --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|