Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De docent als competentiegericht opleider.
Author:
ISBN: 9006950890 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ontwikkeling naar competentiegericht onderwijs brengt voor u als docent nogal wat veranderingen met zich mee. U bent niet langer enkel instructeur of trainer, maar ook coach, studieloopbaanbegeleider, projectbegeleider en vaardigheidstrainer. De docent als competentiegericht opleider ondersteunt u bij deze omschakeling. Hetlegt uit wat competentiegericht leren betekent en wat competentiegericht opleiden inhoudt. Tevens komen nieuwe docentenrollen en -vaardigheden aan de orde en het geeft handvatten voor hoe u 'een docent nieuwe stijl' kunt blijven. (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)


Book
Competenties en leerresultaten voor de professionele bachelor in de ergotherapie
Author:
ISBN: 9789034194879 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verschuiving van een medisch denkkader naar een biopsychosociaal en ecologisch denkkader heeft de kijk op gezondheid en welzijn zo gewijzigd dat de bacheloropleidingen meer aandacht moeten schenken aan nieuwe kennis- en vaardigheidsdomeinen dan 10 jaar geleden. Binnen de ergotherapie verschuiven de competenties van het aanleren van kennis over een bepaald ziektebeeld naar het aanleren van vaardigheden om vanuit een handelingsperspectief evidentie te vinden voor een bepaalde interventietechniek, die toe te passen en het geleerde te generaliseren naar onbekende doelgroepen of domeinen. Het is een belangrijke opdracht om in te spelen op deze paradigmashift en ergotherapeuten op te leiden die klaar zijn om de toekomstige uitdagingen binnen de gezondheids- en welzijnszorg op een professionele manier aan te pakken. Accurate diagnosestelling, coaching, adviesverlening, behandeling, management en onderzoek behoren tot de competenties van de hedendaagse ergotherapeut in een snel wijzigende multiculturele maatschappij. Rekening houdend met de Europese afspraken uit het Bolognaproces, de (inter)nationale referentiekaders, occupational science en ergotherapieliteratuur wordt in dit boek een overzicht gegeven van de competenties en de bijbehorende leerresultaten van de professionele bachelor in de ergotherapie.


Book
Reflecteren : de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001776367 Year: 2011 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als u een opleiding volgt tot hulpverlener ontdekt u al snel dat reflectie een veel gehanteerde vorm van leren is. Het is een vaardigheid die u uzelf eigen moet maken. Maar niet alleen beroepen in de hulpverlening vereisen reflectievaardigheid. In alle beroepen of functies waarin u in direct contact of een directe relatie hebt met een andere persoon, is een ontwikkeld reflectievermogen een voorwaarde. Het zelfstandig handelen binnen uw eigen beroep vereist een voortdurend kritisch beschouwen ervan. Reflecteren op het eigen handelen moet men leren. Het is een vaardigheid die u met behulp van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefenen met de docenten en medestudenten ontwikkelt. Parallel daaraan kunt u uzelf hierin heel goed trainen. De tweede druk van 'Reflecteren: de basis' en de bijbehorende website bieden oefeningen voor beide mogelijkheden. Een uitvouwbare kaft zorgt ervoor dat u de reflectiespiraal direct bij de hand heeft. De herziene versie schenkt ook aandacht aan het leren (reflecteren) van adolescenten, waarin actueel breinonderzoek is betrokken. Dit boek helpt u een antwoord te geven op de vraag hoe u uzelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie tot een persoon die begint met en vaardiger wordt in reflecteren. Voorbeeldgedrag en samen trainen van deelvaardigheden zijn essentieel. Het boek helpt u daarbij. U leert in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties om vaardig te worden. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: - achtergrondinformatie, handvatten en deelvaardigheden om het beginstadium van reflecteren zo goed mogelijk onder de knie krijgen; - theorie die ondersteund wordt door voorbeeldcasussen; - voorbeelden van good en bad practice met foutenanalyse; - een stappenplan, een checklist en opdrachten voor zelfstudie en samen oefenen. Op weg naar bewust en bekwaam handelen!


Book
Zo kan het ook : competentieontwikkelend onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789030191384 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn


Book
Onderzoekend leren stimuleren : effecten, maatregelen en principes
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488078 Year: 2012 Volume: *7 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs stil bij de resultaten van internationaal onderzoek naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving en de rol van leerkrachten en leerlingen hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal is wanneer leerlingen onderzoekend leren. De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd in een gebruiksvriendelijke rapportage voor verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen naar good practices als aan een wetenschappelijke verantwoording van het reviewproces.


Book
Assessment en development centers voor studenten
Authors: --- ---
ISBN: 9001305253 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt docenten praktische aanbevelingen voor het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van ADC's. Het ADC kan worden toegepast bij allerlei beslissingen in het studietraject. Te denken valt aan: selectie, erkenning van elders verworven competenties, studieloopbaanbegeleiding, flexibele studieroutes en vaardigheidsbeoordeling. De doelgroep bestaat primair uit studenten, maar ook voor docenten en het werkveld heeft de ADC methodiek veel te bieden.


Book
Daar vraag je me wat : competentiegericht vraaggestuurd onderwijs in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789031349845 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe combineer je competentiegericht leren met vraagsturing? Hoe pak je dat aan en wat betekent dit concreet voor studenten en docenten en de onderwijsorganisatie als geheel? Wat voor effect heeft competentiegericht leren in combinatie met vraagsturing voor bijvoorbeeld roostering en planning? Moet alles mogelijk zijn of is het maken van keuzes onvermijdelijk? Op dit moment staan deze vragen bij veel hbo-instellingen in ons land sterk in de belangstelling. Overal worden met meer of minder succes onderwijsprogramma's ontwikkeld voor compe¬tentiegericht leren in combinatie met vraagsturing. Daar vraag je me wat beoogt vooral een praktisch antwoord op de bovenstaande vragen te geven. Dus geen hoogdravende theoretische beschouwingen, maar een kijk op hoe competentiegericht leren in combinatie met vraagsturing in de dagelijkse onderwijspraktijk kan lopen. Dit antwoord is gebaseerd op de ervaringen van de schrijvers met een ontwikkeltraject (project Flex++) voor instrumenten voor vraagsturing aan de Academie voor ICT & Media van de Haagse Hogeschool. Vanuit deze ervaringen wordt de praktijk van net zogeheten compe¬tentiegericht vraaggestuurd onderwijs (CVGO) toegelicht aan de hand van een groot aantal voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk. (Bron: covertekst)


Book
Competentiegerichte kennisontwikkeling : didactiek en leren in competentiegerichte leeromgevingen
Author:
ISBN: 9024416566 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben. In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.


Book
Competentiegericht taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001757693 9789001757694 Year: 2005 Publisher: Groningen/Houten Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentiegericht taalonderwijs is een brede introductie in de vorm van een handboek, speciaal voor de propedeuse. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 legt de noodzakelijk theorie uit op een manier die weinig voorkennis veronderstelt. Deel 2 bevat uitgewerkte voorbeelden van taalactiviteiten aan de hand van gangbare methoden. Steeds worden opdrachten gegeven waarmee de student zijn eigen vorderingen in het verwerven van competenties kan volgen. (wr)Het boek houdt optimaal rekening met het feit dat veel pabo's verschillende instroomroutes hanteren. Competentiegericht taalonderwijs hanteert bij de stof vier niveaus; methodelessen verzorgen, zelf lessen ontwerpen, adaptief denken en ontwerpen en uitvoeren van lessenseries en thematische activiteiten. Afhankelijk van de kennis en ervaring van de student kan hij op een van deze niveaus insteken. Scorelijsten helpen bij het vaststellen van het beginniveau. Daarna kan de student kiezen voor een route om een niveau hoger te komen. Daarvoor geeft het boek negen uitgewerkte voorbeeldlessen, met de noodzakelijke taalcompetenties die bij dat niveau horen. Studenten verantwoorden hun prestaties aan de hand van portfolio-opdrachten. Op basis hiervan kan de docent beoordelen of hij een niveau hoger aankan. Het boek geeft vervolgens van dat niveau de werkwijze aan en de bronnen die de student kan raadplegen. Zo is het boek flexibel inzetbaar en zijn de noodzakelijke kennis en vaardigheden gewaarborgd. Competentiegericht taalonderwijs sluit bovendien uitstekend aan bij verdiepingsmateriaal uit bijvoorbeeld de serie Taal & Didactiek. Competentiegericht taalonderwijs is een brede introductie speciaal voor de lerarenopleiding. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 legt de noodzakelijk theorie uit op een manier die weinig voorkennis veronderstelt. Deel 2 bevat uitgewerkte voorbeelden van taalactiviteiten aan de hand van gangbare methoden. Steeds worden opdrachten gegeven waarmee de student zijn eigen vorderingen in het verwerven van competenties kan volgen. Competentiegericht taalonderwijs hanteert vier niveaus; methodelessen verzorgen, zelf lessen ontwerpen, adaptief denken en ontwerpen en uitvoeren van lessenseries en thematische activiteiten. Het boek biedt negen uitgewerkte voorbeeldlessen, met de noodzakelijke taalcompetenties die bij dat niveau horen.


Book
Aan de slag! Inspirerende opdrachten voor beroepsopleidingen
Authors: ---
ISBN: 9789031347346 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de slag! is een uitgebreide handreiking voor het maken van goede opdrachten voor beroepsopleidingen. De opdrahten sluiten aan bij het leerlijnenmodel. De volgende leerlijnen komen aan bod : de stageleerlijn, de integrale leerlijn, de conceptuele leerlijn, de vaardighedenleerlijn en de studieloopbaanbegeleiding (regieleerlijn)

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by