Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Literatuur is een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen. Veel docenten gebruiken literatuur voornamelijk om leesvaardigheid te trainen. Ook voor het verbeteren van andere vaardigheden is literatuur echter van onschatbare waarde. Actief met taalvaardigheid biedt uitkomst om op een speelse en actieve manier leerlingen de vaardigheden luisteren, schrijven, lezen en spreken te laten oefenen. Aan de hand van de genres poëzie, autobiografie, detectives, sprookjes, drama, fantasy, stripverhalen en media worden zestig werkvormen gegeven die taaloverstijgend zijn. Daarbij ligt de nadruk op productieve vaardigheden. Per werkvorm staat aangegeven vanaf welk ERK-niveau deze is toe te passen. Dit varieert van niveau A1 tot en met B1. Op de website bevinden zich onder andere beoordelingsformulieren, nuttige links en het beeldmateriaal uit het boek in kleur. Actief met taalvaardigheid is bedoeld voor iedere (aankomende) taaldocent, in welke moderne taal dan ook. De uitgave past in de serie Actief met taal.
Didactics of Dutch --- taalbeleid --- literatuur --- taalvaardigheid
Choose an application
5 lesfragmenten:- Kleuteronderwijs: 1e kleuterklas l Jill Wally. Het Kwikstaartje, Oordegem- Lager onderwijs: 5e leerjaar l Veerle De Clippel. Sint-Janscollege De Krekel, Sint-Amandsberg- Secundair onderwijs 1e graad: natuurwetenschappen l Rob Van Gastel. Don Bosco Mariaburg, Essen- Secundair onderwijs 2e graad ASO: economie l Els Van Hauwermeiren. Sint-Gertrudiscollege, Wetteren- Secundair onderwijs 3e graad BSO: Project Algemene Vakken L Karen Ackerman. Edugo, Lochristi
Taalbeleid --- Taalverwerving --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderzoek Arteveldehogeschool
Choose an application
Taalbeleid --- Taalverwerving --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Taalgericht vakonderwijs --- Onderzoek Arteveldehogeschool
Choose an application
Taalbeleid --- Onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Nederlands --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Praktisch handboek voor docenten in het voortgezet onderwijs om taalontwikkeling van veelal allochtone leerlingen in het vakonderwijs te integreren. Dit boek beschrijft kenmerken van schools taalgebruik en werkt uit hoe leraren in hun vak concreet de vaktaal kunnen opbouwen. Het uitgangspunt voor taalgericht vakonderwijs ligt in de (vaak nog impliciete) talige dimensie van vakdoelen. Door onderwijs contextrijk te maken en veel gelegenheid tot interactie te geven, kunnen leraren horen hoe leerlingen vanuit hun alledaagse taal hun inzicht en vaardigheden in het vak vergroten en zich leren uitdrukken zoals in het vak de bedoeling is. Onderweg kunnen leraren zo taalsteun leveren die leerlingen nodig hebben om nieuwe leerstof te begrijpen en steeds meer zelf vaktaal te gaan gebruiken.
Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Leerstrategieën --- Didactiek --- Vaktaal --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Taalvaardigheid ; onderwijs --- Taalgebruik ; onderwijs --- Taalvaardigheid --- taalgebruik --- Taalontwikkeling --- 373.5 --- Leerstrategie --- Vakjargon --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs
Choose an application
De talenbewuste leraar zoekt ? met alle inzichten en handvatten op zak ? naar wat leerlingen nodig hebben, zodat ze zich goed voelen en zich blijven ontwikkelen tot trotse taalgebruikers. Talenbewust lesgeven komt alle leerlingen ten goede, maar is bij uitstek van belang voor leerlingen uit kwetsbare thuissituaties en leerlingen met een meertalige achtergrond, die in sommige gevallen minder goed presteren op school dan eentalige leerlingen. Talige diversiteit en de achtergrond van leerlingen worden vaak gezien als belangrijke oorzaken voor deze onderwijskloof. Uit onderzoek blijkt echter dat deze kloof door het aanbieden van geschikte vormen van taalonderwijs, zoals talenbewust lesgeven, kan worden overbrugd. Talenbewust lesgeven helpt (toekomstige) leraren in het basisonderwijs om aan de slag te gaan met talige diversiteit in de klas, om zo de gewenste taalleeromgeving te creëren.In dit boek geeft een groot aantal auteurs, afkomstig uit (Caribisch) Nederland en Vlaanderen, hun visie op talenbewust onderwijs. Zij zetten uiteen hoe de talenbewuste leraar alle in de klas aanwezige talen bij het onderwijs kan betrekken. In drie delen met in totaal zeventien hoofdstukken verbinden zij actuele theoretische inzichten met tal van praktijkvoorbeelden. In deel 1 wordt ingegaan op de basisprincipes van krachtig taalonderwijs. In deel 2 wordt de relatie tussen taal in de klas en de samenleving besproken. In deel 3 wordt concreet gemaakt hoe talenbewust onderwijs op schoolniveau ingericht kan worden.Elk hoofdstuk kent eenzelfde opbouw. Allereerst wordt er een praktijkvoorbeeld gegeven dat het onderwerp van het hoofdstuk illustreert. Daarna volgt de theorie en een verdere toelichting op het onderwerp. Hierna volgen tips voor in de klas en een samenvatting. Elk hoofdstuk eindigt met concrete uitdagingen voor de klaspraktijk.Bij dit boek hoort een website met links naar sites, databanken, artikelen en podcasts. Ook vind je er artikelen, video?s, ander (beeld)materiaal, oefeningen en lesideeën om met leerlingen in de klas aan de slag te gaan.Talenbewust lesgeven is geschreven voor leraren in opleiding, lerarenopleiders, basisschoolleraren, schoolleiders en schoolbestuurders in Nederland, Vlaanderen en Caribisch Nederland. Het boek is ook interessant voor interne of pedagogische begeleiders, onderwijsassistenten, taalcoördinatoren, (taal)beleidsmakers, logopedisten en zorgcoördinatoren. Ten slotte richt het boek zich op studenten en onderzoekers in de onderwijskunde, taalwetenschap of pedagogiek, op zowel bachelor- als masterniveau.https://www.coutinho.nl/nl/talenbewust-lesgeven-9789046907979
taaldiversiteit --- taaldidactiek --- Taalbeleid --- Diversiteit --- Thuistaal --- Didactiek --- Geletterdheid --- Didactic strategies --- talenonderwijs --- meertaligheid --- diversiteit --- Taal --- Meertaligheid --- Anderstalige --- Taalvaardigheid --- Taalbeschouwing --- Taalstimulering --- lager onderwijs (doelgroep) --- Onderwijskunde --- Geïntegreerd onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Taalonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Didactiek. --- Diversiteit. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Intercultureel onderwijs. --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs
Choose an application
In de tweede, volledig herwerkte editie van Beter communiceren geven de auteurs essentiële tips om te publiceren en te presenteren op wetenschappelijk en professioneel niveau. Ze doorlopen met jou stap voor stap, van concept tot feedback, hoe je je prestaties het best kan communiceren. Het boek biedt doeltreffende communicatietechnieken aan voor alle studenten in het hoger onderwijs, maar is ook bruikbaar in de beroepspraktijk of in communicatieworkshops.Bron : http://www.standaardboekhandel.be
Didactics --- Higher education --- Mass communications --- communication [function] --- mondelinge communicatie --- rapporteren --- teksten schrijven --- MS Powerpoint --- Communicatie --- Taalbeleid --- Communicatietechnieken --- 316.77 --- Presentaties --- Mondelinge communicatie --- Onderzoeksvaardigheden --- Schriftelijke communicatie --- Visuele communicatie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Informatie en communicatie : Communicatie --- Information et communication : Communication --- Communication --- Presentatie --- Onderzoeksvaardigheid --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap) --- Academisch schrijven --- Presenteren
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|