Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
verhalen --- drama --- bibliodrama
Choose an application
In deze verzameling monologen komen figuren uit bekende en minder bekende bijbelverhalen zélf aan het woord. Verhalenverteller Guido de Bruin laat personages in de verhalen in de ik-vorm spreken over wat ze hebben meegemaakt en wat dat met hen heeft gedaan. Niet alleen bekende figuren als Sara, Elia en Petrus komen aan het woord, maar ook minder opvallende personages en bijvoorbeeld de duif in het Noach-verhaal en het huis van de verloren zoon. Door de verwoorde ervaring en reflectie van de personages komen de verhalen heel dichtbij en nodigen ze de lezer uit om er zelf deel van te worden.
Bible --- 222 --- bibliodrama --- reflectie --- bijbelbewerkingen en kinderbijbels
Choose an application
Kerstmis --- Kerkelijk feest --- Bibliodrama --- Dramatische vorming
Choose an application
Dit boek is een vademecum voor wie op een boeiende manier met kinderen bijbelverhalen wil beleven. De auteurs geven in het kort hun visie op het vertellen van bijbelverhalen aan kinderen. Zij willen vooral concrete werkvormen aanbieden : bibliodrama met kinderen van 4 tot 12 jaar. Naast methodische informatie werden er per leeftijdsgroep een aantal spelsituaties uitgeschreven en van didactische suggesties voorzien.
268.711 --- #GOCB:Bijbel --- #gsdb11 --- catechese --- kinderen --- bibliodrama --- bijbelverhalen --- godsdienstonderwijs --- 223.9 --- 471.48 --- basisonderwijs --- bijbels --- didactiek --- kleuteronderwijs --- religieuze opvoeding --- 236.4 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- catechese (ler) --- Bibliodrama : kinderen --- Bijbelverhalen : bibliodrama --- Bijbel --- 268.711 Bijbel en catechese--(themata) --- Bijbel en catechese--(themata) --- bijbelverklaringen en -beschouwingen - bijzondere onderwerpen --- didactiek kleuteronderwijs - morele en religieuze opvoeding, catechese --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienst --- Dramatische vorming --- Bijbelverklaringen --- Bijbelverklaring --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
In het eerste deel van het boekje staan omschrijvingen van bibliodrama en van de werkwijze. Er wordt ook stilgestaan bij de begeleiding en de aanpak. In het tweede deel worden werkvormen van bibliodrama volgens een vast schema toegelicht aan de hand van concrete Bijbelverhalen.
Didactics of religion --- Bible --- Didactics of primary education --- Bible stories --- godsdienst --- lager onderwijs --- bibliodrama --- C1 --- Bijbel --- kinderen --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- 210 --- Bijbelse verhalen --- Bijbelverhalen : bibliodrama --- Bibliodrama : kinderen --- 236.4 --- 456.8 --- didactiek --- verhalen --- 268.711 --- 268.711 Bijbel en catechese--(themata) --- Bijbel en catechese--(themata) --- Kerken en religie --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- PXL-Education 2017 --- basisonderwijs --- didactiek: godsdienst, levensbeschouwing --- Godsdienst --- Basisonderwijs --- Bijbelse figuren --- Lager onderwijs --- Bijbelverhaal --- Bijbelse figuur --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.
478.6 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Vertellen --- Theologie --- Onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- lager onderwijs
Choose an application
Bibliodrama is een vorm van speels en dramatiserend omgaan met bijbelverhalen om in groepsverband de persoonlijke zingeving en levensspiritualiteit te ontdekken en te verruimen. Tegelijk verruimt het inzichten in de betekenissen van de bijbelverhalen. In onderwijs en pastoraat is de interesse voor deze methode de laatste jaren sterk gegroeid. Het boek bevat creatieve en speelse werkvormen om diepgaand met bijbelverhalen aan de slag te gaan met kinderen, jongeren en volwassenen. Het is een instructief praktijkboek voor het zorgvuldig en kwaliteitsvol begeleiden van bibliodrama. Het bevat achtergrond en duiding bij de begeleidingspraktijk van leerkrachten, pastores, bezinningsbegeleiders, catechisten, vormingswerkers, pedagogen e.a.Het eerste deel van het boek geeft een inleiding over de zin en betekenis van bibliodrama en zijn methode en de theologische en pedagogische opvattingen die het dragen. Deel twee licht de voorbereiding en de opbouw van een bibliodrama toe en reikt concrete begeleidingsvaardigheden aan. Daarnaast biedt het een veelheid van aandachtspunten en raadgevingen die de begeleider kunnen helpen om zijn deskundigheid te versterken. Deel drie beschrijft concrete basiswerkvormen en variaties, die op vele bijbelverhalen toepasbaar zijn en in de meeste groepen van kinderen tot volwassenen gespeeld kunnen worden. Ze zijn toegelicht met voorbeelden en talrijke begeleidingstips.Meer informatie over bibliodrama, het boek, kennismaking en opleiding is te vinden op: www.bibliodrama.be
bibliodrama --- 200.1 --- 236.4 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 471.48 --- 478.6 --- Bijbel --- Dramatische expressie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 456.8 --- bibliodrama (ler) --- godsdienst, didactiek, lo (ler) --- godsdienstonderwijs (ler) --- 244.5 --- Dramatische expressie; s.o. --- Bibliodrama : kinderen --- Godsdienst; s.o. --- 072009.jpg --- 268.711 --- 268.711 Bijbel en catechese--(themata) --- Bijbel en catechese--(themata) --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- Christian pastoral theology --- Bible --- History of Biblical events --- Drama --- Dramatische expressie; s.o --- Godsdienst; s.o --- Catechese --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Actief en speels werken rond Verbindende en Geweldloze Communicatie.Flexibele en kindvriendelijke materialen voor al wie rond conflicten, weerbaarheid, verbondenheid, gevoelens, behoeften, ... wil werken.Bron: https://www.averbode.be/groep38_levensbeschouwing?article=60349
Catechese ; basisonderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- godsdienst --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- bibliodrama --- bijbelverhalen --- emoties --- geweldloze communicatie --- schoolboeken --- Bibliodrama --- Bijbelse figuren --- Bijbelverhalen --- Communicatie --- Gevoelens --- Geweldloze opvoeding --- Godsdienst --- 478.61 --- Godsdienst ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- gevoelens --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Geweldloze communicatie --- Emoties --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Kinderbijbels --- Emotie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- #BSCH: vak: godsdienst
Choose an application
Actief en speels werken rond Verbindende en Geweldloze Communicatie.Flexibele en kindvriendelijke materialen voor al wie rond conflicten, weerbaarheid, verbondenheid, gevoelens, behoeften, ... wil werken.Bron: https://www.averbode.be/groep38_levensbeschouwing?article=60349
371.67 --- 373.3 --- godsdienst --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- bibliodrama --- bijbelverhalen --- emoties --- geweldloze communicatie --- schoolboeken --- Communicatie --- Gevoelens --- Geweldloze opvoeding --- Godsdienst --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- gevoelens --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Geweldloze communicatie --- Basisonderwijs --- Emoties --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Behoeften --- Emotie --- Behoefte --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- #BSCH: vak: godsdienst
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|